Minutáž: 100 minút

Réžia: Walter Becker
Scenár: Brad Copeland
Kamera: Robbie Greenberg.
Hudba: Teddy Castellucci
Hrajú: Tim Allen, John Travolta, Martin Lawrence, William H. Macy, Ray Liotta, Marisa Tomei

Pani PomstaSpiderman to znovu zvládol, takže my obyčajní smrtelníci sa opäť môžeme cítiť o niečo bezpečnejšie. Ale ani on na všetko nestačí a tak si s nebezpečným motorkárskym gangom Del Fuegos bude musieť partia starých fotríkov, zvaná Divé svine, poradiť sama. Veď to poznáte, s vekom odchádza sila a prichádza zodpovednosť.

Doug, Woody, Bobby a Dudley sú starí kamaráti, ktorí žijú svoje trochu nudné a stereotypné životy niekde na predmestí. Keď sa Woodymu zrúti jeho doterajší súkromný aj profesionálny život, nahovorí kamarátov, aby si trochu oddýchli a užili si dobrodružstvo na bezstarostnej jazde na motorkách naprieč Amerikou. Veď už malým autíčkam je predsa jasné, že nie je dôležitý cieľ, ale cesta. Lenže aj priemerne skúsenému divákovi musí byť jasné, že to nebude také jednoduché a nejaká prekážka sa im do cesty postaví (pre tých podpriemerných je v prvom odstavci spomenutý gang). Nehovoriac o tom, že – ako to už vo filmoch býva – hrdinovia nejakú tú cestu prejdú aj vo svojom vnútri.

Divé svine (Wild Hogs) sú komédiou režiséra Walta Beckera, ktorá stavia na kontraste medzi usadeným životom mužov, ktorí začínajú pocitovať prvé prajavy starnutia a ich snahou sa tomu vzoprieť. To všetko v podaní známych hercov: John Travolta (Woody), Tim Allen (Doug), Martin Lawrence (Bobby) a William H. Macy (Dudley). Najmä prví dvaja zmienení v poslednej dobe točili jednu hlúposť za druhou. Niektoré filmy Martina Lawrenca sú síce úspešné, ale tiež sa nedá povedať, že by oplývali kvalitou. To v spojení s neskúseným režisérom veru neveštilo nič dobré. Ak sa na výsledok pozrieme z pohľadu takýchto očakávaní, je to celkom príjemné prekvapenie.

Pani Pomsta Divé svine

Film je vtipný, nenudí a má svižné tempo (ako inak, keď je o motorkároch). Réžia je uvoľnená, občas až príliš. Pohľad zvonku napovedá, že režisér necháva hercov v niektorých scénach improvizovať a tí sa celkom dobre bavia. Lenže niekedy pointa zostáva medzi zúčastnenými a k divákovi akoby sa jej veľmi nechcelo. Príbeh je prekvapujúco jednoduchý a vo filme sa toho skutočne veľa neodohrá – chlapíci si vyrazia na výlet, cestou stretnú gang a – a to je vlastne všetko. Táto jednoduchosť je kompenzovaná celkom dobre napísanými dialógmi a vtipom so štipkou fyzického humoru. Nemôže chýbať ani patričná muzika, ktorá plní svoj účel dokonale. Ak sa nevyznáte v motorkách, nemusíte sa vôbec báť, pretože sú tam prítomné len v nevyhnutnej miere, resp. sa nejedná o fanúšikovskú záležitosť režiséra, ktorý by si tým plnil nejaký sen z detstva. A k pobaveniu nepotrebujete ani znalosť Bezstarostnej jazdy alebo iných klasík – v najhoršom prípade vám ujde zopár narážok.

Z hereckých predstaviteľom to najlepšie frčalo Macymu. Dokázal celkom dobre využiť výhodu, že hral divácky vďačného smoliara, ktorý má problém rozprávať sa so ženami a nosí „IT“ tetovanie. Martin Lawrence sa našťastie vyhol niektorým svojim zlozvykom, takže bol celkom znesiteľný. Naopak John Travolta a Tim Allen niekedy trochu zbytočne tlačia na pedál. Ale inak tento na prvý pohľad nesúrodý štvortakt celkom dobre klape.

Ale aby to nevyzeralo, až tak optimisticky, treba povedať, že rozjazd je síce celkom sľubný, ale potom v motore (hlavne v druhej polovici) sem tam niečo zaskrípe. Scény s gangom sú jasne najslabšie a záver tiež vyšumí akosi do stratena. Niekedy to vyzerá vzhľadom k jednoduchosti príbehu, akoby niekto dostal nápad na komédiu, ale nejako pozabudol ten nápad rozvinúť do príbehu.

Divé svine Divé svine

Hlavným a zrejme jediným zámerom tohto filmu (hneď po vysokej ziskovosti) je pobaviť divákov. Preto je asi zbytočné baviť sa v kategóriách ako je hĺbka, prepracované charaktery alebo nebodaj umenie. To však neznamená, že zabávať a nepodiezať pritom príliš latku vkusu by bolo jednoduché. Viacerí zúčastnení na tomto filme by o tom vedeli rozprávať.

Divé svine sú pohodový, oddychový film, ktorý síce postráda hĺbku a zaujímavejší príbeh, ale svoj účel splní, nenudí a čas strávený v kine nie je úplne márny. A vzhľadom k súčasnej ponuke filmov to nie je najhoršia voľba. Ako hovorí jeden múdry pavúk: There is always a choice.

/