Minutáž: 93 minút

Réžia: Mabrouk El Mechri
Scenár: Scott Wiper, John Petro
Kamera: Remi Adefarasin
Hudba: Lucas Vidal
Hrajú: Bruce Willis, Henry Cavill, Sigourney Weaver, Jim Piddock, Joseph Mawle, Caroline Goodall, Rafi Gavron, Óscar Jaenada, Shira Scott Astrof a ďalší

S ľadovým pokojom (The Cold Light of Day, 2012)Francúzsky režisérsky objav Mabrouk El Mechri, ktorý nám pred štyrmi rokmi priniesol originálny pohľad na najznámejšie bruselské svalstvo v experimente JCVD, dostal omnoho nákladnejšiu hollywoodsku zákazku, s akou by sa bol schopný popasovať. Van Dammeova nenápadná dekonštruktívna spoveď v sebe neniesla na rozdiel od aktuálnej snímky voči štúdiu ani zďaleka toľko očakávaní a zväzujúcej zodpovednosti. Príbeh sľuboval Hitchcockovský triler neúspešného obchodníka z Wall Street, ktorému počas dovolenkovej plavby po Španielsku unesú rodinu. Will Shaw sa tak razom stáva nedobrovoľným účastníkom špinavej hry s vládnymi agentúrami, ktoré bažia po tajomnom kufríku. Ošúchanú zápletku so špiónskym kufríkom mala okrem prestížneho režiséra a exotického prostredia oživiť aj herecká účasť vychádzajúcej akčnej hviezdy Henryho Cavilla a ostrieľaných kapacít Bruca Willisa a Sigourney Weaver.

Na solídny rozbeh akčnej sezóny by to aj mohlo stačiť, nemať v tíme značne neschopných scenáristov. Tí divákov unudili nekonečnou prehliadkou klišé s primitívnymi dialógmi a naničhodnou akciou. Čo tiež čakali, keď námet postavia na nepoužitých častiach scenára nedávneho Bez dychu s vlkodlačím adolescentom Taylorom Lautnerom?! Film je odsúdeniahodný za fatálne zlyhanie tvorcov využiť akúkoľvek rozprávačskú barličku. V tomto žánri zvyčajne divák hltá scénu za scénou, na plátne nič nie je tak, ako sa zdalo pred pár minútami. Namiesto toho je dej prešpikovaný nelogickými vstupmi vedľajších postáv, teatrálnymi prejavmi agentky Sigourney Weaver, ktorej divák neverí ani dobré ráno či nereálnymi kaskadérskymi kúskami mladého Supermana Cavilla. Ten má s úlohou vystresovaného finančníka v bournovskej polohe nemalé problémy. Človek začína uvažovať, či je britský herec vhodným kandidátom na post Muža z ocele. Ak Henry nedokáže utiahnuť ani túto špiónsku rozcvičku, ako chce byť plnohodnotným predstaviteľom najikonickejšej komiksovej postavy gigantickej vlajkovej lode DC? Obávam sa, že ani povestná kučierka to nezachráni.

S ľadovým pokojom (The Cold Light of Day, 2012) S ľadovým pokojom (The Cold Light of Day, 2012)

Pozitívne pôsobilo aspoň úvodné načrtnutie rodinných vzťahov počas oddychovej plavby. Willisovi sadne rola striktne zásadového otca ako uliata. Na doťahovanie prirodzenej autority s rebelským synom je radosť pozerať. Z obľúbeného herca sa však dlho radovať nebudeme. Bruce si musel odskočiť do niektorého ďalšieho z početných projektov, ktoré pre nás tento rok nachystal. Prekvapivo, vždy spoľahlivá profesionálka Sigourney Weaver v kŕčovitej rezbe veľmi neoslnila. Jej obávaná agentka Carracková vyznieva skôr komicky ako nebezpečne, hoci strieľa na čo dovidí. Pri hercoch tohoto kalibru nemožno kritizovať réžiu za vedenie umelca. Jednoznačne zlyhal odfláknutý scenár.

Čiastočným osviežením dusivej hrôzy je Willova španielska spojka Lucia v temperamentnom podaní Verónicy Echegui. Ucho mužského publika poteší svojim domáckym prízvukom. Nešťastný skript udivuje každým Luciiným zjavením na scéne nevedno odkiaľ. Rozhodne nečakajte romantickú vyhliadkovú plavbu naprieč Španielskom. Po pár idylických záberoch z morskej hladiny stratí Madrid svoju tvár. Náhle splynie s ulicami akejkoľvek inej európskej metropoly. Ak patríte k priaznivcom roztrasených automobilových naháňačiek, užijete si značnú dávku. V každom druhom zábere na nás zo zákruty bliká diaľkovými svetlami automobilka Audi. Product placement vo filme viditeľne pokryl značnú časť nákladov.

Na tejto poslabšej turistickej kópii príbehov Jasona Bourna pôsobí pozitívne aspoň napínavý hudobný podklad Lucasa Vidala. Mladý skladateľ bol nedávno nominovaný Medzinárodnou asociáciou kritikov filmovej hudby ako skokan roka. Najnovšia snímka mu na reputácii veľmi nepridala. Ak potrebujete zabiť čas, tak vám sledovanie 93 minútovej južanskej akcie výrazne neuškodí. Môže sa však stať, že slabšie povahy nudu nevydržia ani do polovice a vydajú sa radšej do zoo. Hoci nás Európanov poctila táto perla kinosál už v apríli, v zámorí reálne hrozí presunutá premiéra až na jeseň. Štúdio Fox sa takto plánuje aspoň čiastočne finančne zahojiť priživením na žiarivejších kolegoch Expendables či G.I. Joe. S ľadovým pokojom musím konštatovať, že týmto dielom El Mechri u mňa domachroval.