Krajina: USA | Nemecko | Veľká Británia
Rok: 2013

Réžia: Ron Howard
Scenár: Peter Morgan
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Daniel Brühl, Tom Wlaschiha, Alexandra Maria Lara, Rebecca Ferdinando, Jamie Sives, Julian Seager, Joséphine de La Baume , Pierfrancesco Favino a ďalší

Rivali (Rush, 2013)Lokálny česko-slovenský distribútor síce prezentuje Rivalov ako životopisný film o Niki Laudovi, ale je to skôr snímka o britskom pretekárovi Jamesovi Huntovi. Ten nie je možno u nás až tak známy, rozhodne menej ako Lauda, ale patril medzi najvýraznejšie osobnosti motošportu 70. rokov. Režisér Ron Howard nakrútil snímku o vzájomnej rivalite, ktorá sprevádzala ich rozdielnu, ale i tak v mnohom spoločnú cestu na vrchol.

Dej je zasadený medzi roky 1970 až 1976. V úvode sa obaja fenomenálni jazdci stretávajú ešte na začiatku kariéry na pretekoch Formuly 3. Ich cesta nahor je rozdielna. James Hunt (Chris Hemsworth) sa do vyšších kategórii prepracováva skvelými výkonmi za volantom a vďaka silnej podpore tímu. Niki Lauda (Daniel Brühl) sa rozhodne veci urýchliť, aj pre tlak rodiny, ktorá zo syna nechce mať pretekára, ale najmä pre svoju ctižiadosť. Úver z banky použije na investíciu do tímu Formuly 1 vo finančných problémoch a vďaka obchodníckemu duchu a skvelým technickým zručnostiam sa takmer hneď ocitá ako tímová dvojka na pretekoch.

Z tohto krátkeho úvodu do príbehu pramenia aj základné charakterové rozdiely medzi ústrednými postavami, ktoré sa stávajú motorom celej dynamiky filmu. Zjednodušene by sme mohli povedať, že je to vzťahová dráma na pozadí športových udalostí. Obaja pretekári sú však do jazdenia a súťaženia tak ponorení, že je to ťažké oddeliť. Zároveň reprezentujú veľmi rozdielne archetypy hrdinov, očakávateľné v takomto filme. Hunt je búrlivák, holduje alkoholu, fajčeniu a ženám. Naproti tomu Lauda je veľmi metodický v príprave, stará sa o svoje auto, žije zdravo a usporiadane.

Rivali (Rush, 2013) Rivali (Rush, 2013)

V posledných rokoch sme tu mali viacero kvalitných športových filmov (Moneyball, Win Win, Invictus) a Rivalov môžeme smelo zaradiť medzi ne, dokonca sú ešte o niečo lepší. Viaceré faktory posunuli tento z istého pohľadu jednoduchý a nedôležitý príbeh na nadpriemernú úroveň. Režisér Ron Howard má bohaté skúsenosti s nakrúcaním biografických snímok, a práve tie patrili v jeho kariére medzi to najlepšie. Svojou precíznosťou aj tu vystihol ducha doby a prostredia, v ktorom sa príbeh odohráva.

Hlavne scenár je však excelentný. Napísal ho britský autor Peter Morgan, ktorý s Howardom spolupracoval na dráme Frost/Nixon. Nechýba napätie, dráma, humor a vynikajúce dialógy. Maximum z ponúknutého vyťažili aj predstavitelia hlavných hrdinov Chris Hemsworth a Daniel Brühl. Detaily a drobnosti v ich hereckom podaní a v stvárnení postáv odhaľujú o ich charakteroch často viac ako čokoľvek iné.

Ťažko vypichnúť konkrétne momenty, ktoré by vám z filmu ostali v pamäti. Rivali sú iní. Je to jeden z mála filmov, pri ktorom som mal po celú jeho dĺžku konštantne dobrý pocit. Veľmi intenzívna snímka, ktorá vás pohltí.