Minutáž: 96 minút
Prístupnosť: MP

Réžia: Carlos Saldanha
Scenár: Carlos Saldanha, Earl Richey Jones, Todd Jones
Hudba: John Powell, Sergio Mendes, Antonio Carlos
Hrajú (v slovenskom znení): Michal Klučka, Danica Jurčová, Daniela Mackovičová, Roman Pomajbo, Peter Marcin, Kamil Mikulčík a ďalší

Rio (Rio, 2011)Blue Sky Studios majú už bohaté skúsenosti s počítačovými animáciami filmov. Ich najpopulárnejšie tri Doby ľadové pozná každý a Rio má takisto silný potenciál byť úspešným. Dlhodobo sa na jeho tvorbe podieľal rodák z Brazílie Carlos Saldanha, ktorý si vyslúžil status jedného z kľúčových kreatívnych síl štúdií Blue Sky. A tak nie je náhoda, že príbeh zasadený do Ria de Janeira režíruje práve on. Zaujímavosťou je, že v rámci cross-media marketingu sa na Slovensko dostala kniha pre najmenších Rio – Dobrodružstvá papagája, ktorý nevedel lietať. Po premiére u nás ju pokrstila vtáčími perami dabingová zostava, ktorá prepožičala svoje hlasy animovaným aktérom v slovenskom znení.

Príbeh papagája menom Blu začína nešťastne. Zo slnečného juhoamerického raja ho pašeráci vyvezú do zasneženej Minnesoty, kde vypadne na cestu. Po tom, čo ho nájde malá Linda, stanú sa z nich najlepší priatelia. Blu zbožňuje moderný ľudský spôsob života. Dokonca mu neprekáža, že jeho inštinkt lietania sa nie a nie prebudiť. Všetok komfort sa skončí, keď ich navštívi ornitológ Tulio s naliehavou požiadavkou. Blu je posledný žijúci samec svojho druhu a v Riu na neho čaká, ako inak, posledná samička. Misia je teda jasná – zabezpečiť potomstvo. Po ťažkom zvažovaní sa odhodlajú výzvu prijať a tak odlietajú do exotickej džungle. Netrvá však dlho a Blu sa spolu so samičkou Perlou dostáva do pasce pašerákov. Začína sa akčná hra na schovávačku a naháňačku, a tak zbližovanie musí chvíľu počkať.

Rio (Rio, 2011) Rio (Rio, 2011)

Treba uznať, že po Dobe ľadovej je exotické prostredie blahodarným osviežením, v 3D verzii priam vyráža dych. Živosť, hravosť a inšpirujúce vizuály sú to, čo púta pozornosť zo všetkého najviac. Od vstupných scén až po záverečné titulky očami hltáme panoramatické oblety Ria de Janeira, pravej brazílskej atmosféry a karnevalu s alegorickými vozmi, a to až tak, že človek má chuť si hneď zabookovať letenku. Postavička domestikovaného papagája, ktorý musí zachrániť vlastný druh je originálnym nápadom. Pravdou však je, že námet čerpá z reality zvierat na pokraji vyhynutia. Nad príbeh tak vystupuje ako naliehavé výchovné gesto, no našťastie je ním dej iba mierne pocukrený.

Čo si zaslúži samostatnú hviezdičku je hudba. Výber z produkcie Black eyed Peas, Jamieho Foxxa, Taia Cruza a Will.I.Ama a choreografie lietajúcich tanečníkov garantuje, že neostanete sedieť bez toho, aby ste si aspoň nekývali nohou do rytmov samby. To, čo sa podarilo zvládnuť po grafickej a zvukovej stránke však ukradlo kredity dramaturgii. Žiadni výrazní hrdinovia, ktorých by ste si mohli bezhlavo zamilovať, v príbehu nie sú, hoci scény s malým okatým Bluom boli nesmierne rozkošné. Bohužiaľ to, čo sa na začiatku zdalo byť kandidátom na najpodarenejší animák roka sa postupne vyparilo a nastal fade-out do ošúchaných banalít bez humoru a očakávanej významovej roviny pre dospelé publikum. Snáď si tvorcovia ani nedávali ambíciu vytvoriť univerzálny príbeh pre všetky vekové skupiny, pretože výsledná podoba to nemá jednoduché pri silnej konkurencii Pixaru a DreamWorks.

Rio (Rio, 2011) Rio (Rio, 2011)

Rio nie je taký strhujúci, neparoduje, nemá takú hĺbku. Pravdepodobne sa nebudete pri ňom od smiechu chytať za bránicu, ale kútiky vám istotne o čosi zdvihne. Pestré vtáctvo v hlavnej úlohe vám môže bez hanby sľúbiť ihravé zážitky z letu, dynamiku strihu, žiadnu nudu a žiadne zbytočné postavy navyše. Ak vám tieto kritériá stačia, zaraďte modrého krásavca čím skôr do svojho večerného programu. Rio bude možno napokon aj celkom úspešný – príjmy z premietania už výrazne prevýšili rozpočet 90 miliónov dolárov.