Krajina pôvodu: USA / SRN / Rakúsko / Veľká Británia

Réžia: Russell Mulcahy
Scenár: Paul W. S. Anderson
Kamera: David Johnson
Hudba: Charlie Clouser
Hrajú: Milla Jovovich, Oded Fehr, Ali Larter, Iain Glen, Ashanti, Mike Epps, Christopher Egan, Spencer Locke

ResidentEvil3Vo filmovom svete sú zvyčajne dva základne typy filmových príbehov, prvé, ktoré sú brané čo najviac realisticky a celý ich úspech je založený na čo najlepšom prenesení reálneho sveta na filmové plátno a potom existujú filmy, ktorých príbeh obsahuje viaceré neuveriteľne prvky a nereálne veci zasadené do ako keby skutočného sveta. Jedným z príkladov tohto druhého typu filmov sú takzvané zombie horory-thrilery, ktoré sa odohrávajú ako keby v reálnom svete, ale samotné zombie (ktorých pôvod je skratkovito v týchto filmoch vysvetlený, čo ale nie je vôbec podstatné) predstavujú prvok, ktorý divák berie ako súčasť daného filmu, aj keď si uvedomuje, že neexistujú . Vznik zombie hororov je spojený s menom režiséra Georgea A. Romera, ktorý v roku 1968 stvoril tento žáner filmom Night of the Living Dead, kde ako prvý použil starú woodoo poveru o zombíkoch v horore. Zombie filmy ovplyvnili aj tvorcov počítačových hier a tak vznikla napríklad japonská herná séria Resident Evil, ktorá sa dočkala svojho filmového spracovania dokonca v podobe trilógie, ktorej posledný diel je práve v našich kinách.

Príbeh tohto tretieho dielu pod názvom Resident Evil: Zánik pokračuje tam, kde skončila dvojka. Posledné živí a nenakazení ľudia z Racoon City na čele s našou tradičnou hrdinkou Alice sa rozhodnú raz a navždy skoncovať s organizáciou Umbrella Corporation, ktorá spôsobila celý zombie problém. Prekvapivo ale zisťujú, že centrálne sídlo organizácie sa nachádza kdesi na Aljaške. Alice a jej kumpáni sa ale na sever Severnej Ameriky musia prebojovať cez Nevadskú púšť, teda cez oblasť, ktorá je najviac postihnutá nákazou. Budú to mať sakra ťažké…

ResidentEvil3 ResidentEvil3

Príbeh v celej sérii Resident Evil vôbec nie je podstatný, tvorí len akési pozadie pre brutálne akčné scény, ktoré sú klasicky pekne krvavé a slizké a nejedna zombík, alebo zdravý človek skončí rozpáraný na márne kúsky. Keď ste videli prvé dva diely tejto série a páčili sa vám, tak by vám nemalo robiť problém sledovanie tohto filmu, ktorý sa ale chvalabohu nevrátil k mizernej kvalite druhého dielu. Za toto treba poďakovať najmä režisérovi Russellovi Mulcahymu (austrálsky tvorca napríklad série Highlander), ktorý z klasicky hlúpeho scenára Paula W.Andersona vytvoril film s vcelku zaujímavým vizuálom, ktorý sa inšpiroval viacerými klasickými filmami od Hitchcockových Vtákov (útoku vrán na púšti vyzerá veľmi zaujímavo) cez Šialeného Maxa až po moderné horory. Mulcahymu sa spracovanie naozaj podarilo, aj keď sa v podstate stále jedná len o nelogickú akčnú počítačovú hru na filmovom plátne.

Fakt, že Resident Evil: Zánik je len počítačovou hrou v hranom prevedení, je najlepšie vidieť na hlavnej hrdinke Alice, ktorú hrá do tretice Milla Jovovich, ktorá je v podstate v celom filme na rovnakej hereckej úrovni, teda veľmi priemernej. Alice je v treťom Resident Evile zrazu superhrdinka s komiksovými vlastnosťami, ktorú asi vyhodili z Fantastickej štvorky, pretože v treťom diely série už nie je len Terminátorom v sukni, ale navyše dokáže riadiť fyziku vlastnou mysľou a podobne.

ResidentEvil3 ResidentEvil3

Resident Evil: Zánik je teda stále len akčnou zabíjačkou plnou všemožných drsných zavraždení postáv a zombíkov, ale vďaka režisérskej zručnosti ostrieľaného režiséra Russellovi Mulcahymu sa dá na filme vcelku kvalitne baviť, najmä keď obľubujete práve takýto typ filmov a nebudete sa veľmi zamýšľať nad niečom takým nepodstatným ako je logika príbehu. Tento tretí diel série (a vraj aj posledný) sa mi zdal z celej trilógie aj najlepším, najmä oproti hroznej dvojke, čo je asi najviac spôsobené dobrou vizuálnou stránkou filmu, ale isto nie hereckými výkonmi, alebo kvalitným scenárom.

/