Krajina: Nemecko | USA

Réžia: Paul W.S. Anderson
Scenár: Paul W.S. Anderson
Kamera: Glen MacPherson
Hudba: tomandandy
Hrajú: Milla Jovovich, Sienna Guillory, Michelle Rodriguez, Kevin Durand, Bingbing Li, Johann Urb, Oded Fehr, Shawn Roberts, Boris Kodjoe, Colin Salmon, Aryana Engineer a ďalší

Resident Evil 5 - Retribution (Resident Evil: Retribution, 2012)Séria Resident Evil patrí k tým, ktoré trpia nevyrovnanou kvalitou jednotlivých dielov. Jednotka a trojka sú pomerne slušné filmy s apokalyptickou zombie tematikou, zatiaľčo dvojka a štvorka sú len prihlúple vyvražďovačky. Zaujímavé je, že za námetom celej série stojí Paul W. S. Anderson. Jednotku, štvorku i najnovšiu päťku dokonca režíroval. Kiežby ostalo pri trilógii. Ak fanúšikovia nadávali na nevydarený štvrtý diel, tak Retribution budú nenávidieť. Ide o absolútne nepodarený film trpiaci hrozivou nudou a minimom invencie. Dej iba nevydarenou zlátaninou predošlých dielov do nekonzistentného celku. Učebnicový príklad, keď marketing vysoko prevyšuje logické gradovanie deja. Aby ste zaujali čo najviac divákov, nasúkate do filmu svetové metropoly typu New York, Moskva či Tokio. Fanúšikov videohier prilákate tým, že do deja zasadíte všetky vedľajšie postavy z hier, obludy i všetky typy zbraní. Producentom sa veľmi osvedčila práca s Michelle Rodriguez i Odedom Fehrom. Akurát, že ich postavy sú mŕtve. Nevadí, nájdeme spôsob ako ich oživiť.

Ako to všetko spojiť do jedného funkčného celku? Anderson nanešťastie našiel odpoveď. V tajnej základni Umbrelly sú vybudované celé štvrte hlavných miest, kde sa robili testy na všemožných kreatúrach a v suteréne nájdete liaheň na klony, ktorá oživuje ľubovoľnú posmrtnú postavu. Celé to pripomína prostoduchú videohru s niekoľkými levelmi. Samotný príbeh nadväzuje na predošlý diel. Alice (stále krásna Milla Jovovich) padla do zajatia a z paluby Arcadie je odvlečená na základňu Umbrelly. Po postavách z minulého príbehu ani chýru. Prebúdza sa, tradične, nahá v cele, odkiaľ ju vyslobodí Ada Wong (Bingbing Li), známa videoherná hrdinka. Bojovníčky sa brodia preplnenými ulicami zombíkov, až narazia na záchranný tím v zložení Leon Kennedy, Barry Burton a Luther West. Ostrieľaní pomstitelia známi nejednému fanúšikovi hier. Ďalej už nasleduje nekontrolovateľná rezba nemŕtvych, rôznych vojakov a potvor. Plus nález dcéry jedného z klonov Alice.

Resident Evil 5 - Retribution (Resident Evil: Retribution, 2012) Resident Evil 5 - Retribution (Resident Evil: Retribution, 2012)

Ako vidíte, rozpisovať sa o príbehu je zbytočné. Scenár sa obmedzil na lineárne putovanie hrdinov v umelom prostredí z jedného miesta na druhé. Tvorcovia si zrejme povedali, že v prípade zombie strieľačky divákovi postačí nekonečná akcia v známych lokalitách s výdatnou porciou príšer. Celé sa to zabalí do tretieho rozmeru a je zarobené na ďalší diel. To sa ale producenti poriadne sekli. 3D je úplne ploché, v tmavých pozadiach nevýrazné a tým pádom úplne zbytočné. Akcia je fádna, podávaná bez gradácie a po čase nudí. Za zmienku stojí len úvodná spomalená sekvencia rozprávaná odzadu a zopár Aliciných akčných výpadov. Režisérovi sa najviac podarila pasáž na predmestí, kde príbeh pripomína klasické zombie horory. Navyše, Mille úloha matky veľmi pristane. Bohužiaľ, vydarený úsek nepotrvá dlho. Herci nemajú dokopy čo hrať. Výraznejší je len Kevin Durand ako Barry Burton, ktorý do svojej úlohy prepašoval štipku nadhľadu. Najefektnejšie vyznie posledná minúta filmu, kde sa rysuje epická vojna s príšerami a zombie armádou. Ľahko sa však môže stať, že v budúcom diely nič také nebude.

Resident Evil: Retribution je jednoznačne najhorším dielom série. Vizuálne nezáživný film, ktorý zadupe akýkoľvek náznak tvorivosti. Nezachráni to ani bujný dekolt blonďavej Jill Valentine (Sienna Guillory). Zlepenec požičaných nápadov v nefunkčnom celku so sľubným záverom len tak niekoho neoslní. Asi ani hardcore fanúšika videohier fičiaceho týždeň bez spánku. Tých zopár vydarených akčných scén so stále unavenejšou Millou nám nestačí, pán Anderson. Marketing filmu však prudko zvíťazil nad dobrým vkusom a recenzentské peklo bude pokračovať šiestym dielom. Už teraz sa teším na ten skvost.