Rok: 2008

Réžia: Darren Lynn Bousman
Scenár: Darren Smith, Terrance Zdunich
Kamera: Joseph White
Hudba: Darren Smith, Terrance Zdunich
Hrajú: Alexa Vega, Anthony Head, Paul Sorvino, Sarah Brightman, Bill Moseley, Terrance Zdunich, Paris Hilton, Nivek Ogre, Rebecca Marshall, Sarah Power

Repo: Genetická opera!Film Repo: Genetická opera! už svojím názvom divákovi vcelku presne napovedá, o čo asi pôjde, i keď kombinácia genetika a opera je viac než zaujímavá. Tento film by sa dal charakterizovať ako zvrátená rocková opera výrazne ovplyvnená komiksom, čo je však veľmi nepresné vymedzenie. Repo sa totiž len tak ľahko nedá vôbec zaškatuľkovať. Ak od tohto filmu očakávate príjemný muzikálový film plný žiarivo šťastných čísiel, tak radšej dajte od neho ruky preč, keďže toto má napríklad od High School Musicalu poriadne ďaleko. Pokiaľ máte naopak chuť na niečo, čo sa len tak bežne nevidí, tak Vám túto snímku vrelo odporúča. Už len kvôli tomu, že uvidíte ako sa rozpadáva tvár Paris Hilton.

Úvodný príbeh je príkladom klasického cyberpunkového námetu. Na Zemi sa vyskytla čudná epidémia, ktorá postihuje ľudí tým, že im začnú odumierať orgány a na svete zavládne chaos. Zrazu však biotechnický gigant GeneCo začne ponúkať umelé orgány postihnutým ľuďom. Tí ale nepočtajú s podmienkami, za ktorých podpisujú zmluvu s GeneCo. Ide o zvláštnu klauzulu ohľadom toho, že tieto sa orgány pri nesplácaní stávajú znova majetkom spoločnosti a tá ich môže na základe nového zákona doslova vytrhnúť z tela neplatiča. Práve toto je úloha tajomného Repomana, ktorý sa ako démon plíží nočnými ulicami a vykonáva krvavú exekúciu majetku GeneCo.

Repo: Genetická opera! Repo: Genetická opera!

Hlavnou postavou filmu nie je ani tak Repo, ale skôr sedemnásťročná Shilo (Alexa Vega), ktorú jej otec Nathan Wallace (Anthony Stewart Head) drží v maximálne sterilnom prostredí, pretože je chorá a Nathan stratil pre chorobu už svoju manželku a stratu dcéry by asi neprežil. Napriek tomu Shilo pravidelne uniká zo svojho “väzenia“ a chodí ku hrobu svojej matky, kde raz stretne vykrádača hrobu. Toto stretnutie vedie k reťazcu udalostí, počas ktorých sa Shilo dostane až k šéfovi GeneComu Rottimu Largovi (Paul Sorvino), ktorý ma tri nepodarené deti a plus lekársky posudok, ktorý hovorí o jeho blízkej smrti. A všetko samozrejme vyvrcholí v ohromnom finále.

I keď základom filmu je v podstate muzikál, tak zároveň Repo: Genetická opera! sa od klasického ponímania tohto slova odlišuje v poriadne veľa veciach a jediný podobný film je asi klasický Rocky Horror Picture Show. Už len samotný námet má ďaleko k žiarivým muzikálom na Broadwayi. Drogy, sex, necenzurované násilie, geneticky vypestované orgány, gothickopunková atmosféra sa len tak často v muzikáli nevidí. Podstatným prvkom spracovania je prepojenosť s komiksom. Úvod a veľká časť príbehu je rozprávaná formou komiksových okienok a aj ďalšie jednotlivé scény sú silne ovplyvnené komiksovou štylizáciou.

Režisérom tohto mimoriadne zaujímavého a v zámorí už kultového filmu je Darren Lynn Bousman, ktorého môžete poznať ako režiséra druhého a tretieho dielu série Saw. Bousman viditeľne nakrútil tento film bez nejakého zbytočného obmedzovania a poriadne sa pri jeho výrobe bavil. Takto vznikol nesmierne zaujímavý film, ktorý sa len ťažko dá k niečomu inému prirovnať. Samozrejme, že aj on má viaceré vady, napríklad niektoré úplne hluché scény, občas zbytočné zauzlený príbeh, ale ak máte radi rockovú hudbu kombinovanú s komiksovosťou, tak vám to výraznejšie vadiť asi nebude. Všeobecneje to trošku divnejší film, ktorý nie je určený pre väčšinového diváka, ale svojich fanúšikov si určite nájde.

/