Minutáž: 111 minút

Réžia: Robert Schwentke
Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber
Kamera:Florian Ballhaus
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Bruce Willis, Mary-Louise Parker, John Malkovich, Helen Mirren, Karl Urban, Morgan Freeman a ďalší.

RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpečníPrvá vlna filmových adaptácií komiksov zasiahla svet strieborného plátna v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Nebola však nejako výrazná a dominovali jej hlavne Batman so Supermanom. Ak sa vám v posledných rokoch zdá, že je „komiksových filmov“ akosi priveľa, nemýlite sa. Druhá vlna udrela po roku 2000 a stále silnie. Dvaja najväčší hráči na poli komiksov v USA, Marvel a DC Comics, sa medzi sebou doslova bijú. A keďže obe spoločnosti už patria pod veľké filmové štúdia, cesta ich predlôh k divákom nie je veľmi náročná. Nikdy teda nebolo tak veľa takýchto filmov v kinách ako práve teraz.

Pokým Marvel sa vo filmovej tvorbe zameriava najmä na svoje ťažiskové produkty ako X-Meni, SpiderMan a v poslednej dobe The Avengers (a všetko súvisiace), DC vypúšťa do sveta oveľa rozmanitejšiu tvorbu. Sfilmovania sa tak dočkal aj pomerne malý komiks Red od Warrena Ellisa a Cullyho Hamnera. Ten putoval do rúk scenáristickej dvojici, bratom Hoeberovcom (zatiaľ sa im príliš nedarilo), ktorí film výrazne odklonili od predlohy. Tá bola viac akčná a surová. Film Red je však akčnou komédiou so všetkým, čo k tomu patrí.

Na začiatku sledujeme bývalého agenta CIA Franka Mosesa (Bruce Willis) vo výslužbe. Zabíja čas ako len vie. Najpríjemnejšie chvíle zažíva počas telefonátov so Sarah (Mary-Louise Parker). Keď začne mať pocit, že by to nemuselo byť márne, spomenie, že by sa mal objaviť v jej meste. Nudný dôchodok však naruší nočný príchod komanda, ktoré sa ho pokúsi zabiť. Franke si ako jeden z najlepších agentov poradí a nečakaných hostí zlikviduje. Vydáva sa do Kansasu za Sarah, keďže má pocit, že by aj ona mohla byť kvôli ich rozhovorom v ohrození života. Aj cez prvotnú veľkú nedôveru sa Sarah stáva jeho spoločníčkou na dlhej akčnej ceste za hľadaním odpovedí a riešenia celého problému.

RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční RED: Vo výslužbe a extrémne nebezpeční

Z filmu som mal veľmi zmiešané pocity. Je v ňom mnoho dobrých nápadov, scén a prvkov. Dohromady to však nefunguje ideálne. Navyše niečo podobné sme tu už mali niekoľkokrát. Základná myšlienka príbehu o agentoch vo výslužbe, ktorých sa rozhodnú nadriadení zbaviť, nie je zlá, ale výsledné prevedenie pokrivkáva. Dôvody pre toto rozhodnutie nie sú adekvátne vysvetlené a záverečné rozuzlenie to len podčiarkuje. Problém môže byť práve v tom, že do pôvodného textu bola pridaná komediálna rovina, a tak mnohé veci vyzneli vo filme možno inak ako mali. Častokrát preexponované akčné scény (ktoré sú ešte aj vzhľadom na situáciu nelogické) mohli v inak ladenom príbehu pôsobiť opodstatnenejšie.

Keďže humor väčšinou funguje, na filme sa dá miestami dobre zasmiať. Je to najmä zásluha hercov. V tomto smere vynikol Johny Malkovich vo svojej postave výrazne narušeného paranoika. Obsadenie je najlepšie zvládnutá vec na celom filme. Na Brucea Willisa sa po celú dobu výborne pozerá a Helen Mirren je snáď aj škoda pre takýto film. Mary-Louise Parker sa preslávila najmä účinkovaním v seriáloch Západné krídlo (The West Wing, 2001-2006) a Tráva (Weeds, 2005-2010). Toto je zrejme prvá väčšia filmová úloha, v ktorej ju môžeme vidieť. Zvládla to po boku svojich starších a skúsenejších kolegov priam vynikajúco. Tejto partii to spolu klapalo výborne a vďaka nim je film zaujímavým a hodným sledovania.

Réžia bola zverená do rúk Nemcovi Robertovi Schwentke, od ktorého ste najskôr videli Žena cestovateľa v čase (The Time Traveler’s Wife, 2009), či Tajomný let (Flightplan, 2005) s Jodie Foster. Nedostatky filmu sa nedajú pripísať priamo na vrub jeho práce. Tie zrejme tkvú v scenári. Hoeberovcom to zasa nevyšlo, i keď tentokrát ide vo výsledku o oveľa kvalitnejšie dielo. Red je však len ďalším z dlhého radu filmov, ktoré si pozriete bez ujmy a možno sa aj zabavíte, ale nijako vás neobohatí a rýchlo naň zabudnete.