Rok: 2010

Réžia: Jan Svěrák
Scenár: Jan Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný, Mark Bliss
Hudba: Michal Novinski
Hrajú: Zdeněk Svěrák, Jiří Macháček, Jiří Lábus, Petr Čtvrtníček, Pavel  Liška, Oldřich Kaiser, Kristýna Fuitová Nováková, Ondřej Svěrák

Kuky se vracíRužový macík v hlavnej úlohe, bábkoherectvo a fantazíjny námet – to znie to ako film pre deti, nie? Prekvapivo opak môže byť k pravde bližšie. Ján Svěrák, ktorého médiá označujú za českého Spielberga, vysvetľuje, že film „nerobil tak, aby mu rozumeli deti, ale aby mu tiež rozumeli deti.“ Tomu je rafinovane prispôsobená filmová reč, prístupná detskému publiku, ale zároveň nekonvenčná a ambiciózna. Ján Svěrák sa vo svete zviditeľnil filmami Kolja (Oscar za najlepší zahraničný film; 1996) a Tmavomodrý svet (2001). Medzinárodnému úspechu režisér vďačí i za pozoruhodnú dôveru investorov, ktorí mu zverili až 40 miliónov českých korún.

Pôvodným Svěrákovým zámerom a túžbou bolo nakrútiť film zo psej perspektívy. Pri tvorbe zohral dôležitú úlohu jeho šesťročný syn, ktorý zameral jeho pozornosť inam a zo psieho hrdinu sa stala iba jedna z vedľajších postáv. Malý Ondrej trpí astmou a či chce alebo nie, musí sa vzdať svojho obľúbeného macka Kukyho. Keď si ho odnáša smetiarske auto, začína sa v chlapcových predstavách odvíjať nevídané dobrodružstvo. Ružová hračka ožíva a z celých síl sa snaží vrátiť domov k Ondrovi. Na svojom dobrodružstve spoznáva nezvyčajných obyvateľov lesa, ktorí žijú v uzavretom spoločenstve vedenom kapitánom Hergotom. Ani v mierumilovnej prírode nechýbajú negatívni hrdinovia, ktorý ružovej hračke skrížia cestu.

V Kukym sa príjemne snúbilo živé herectvo s bábkoherectvom, ktoré ťaží z neobmedzených možností detskej fantázie, ktorú v sebe radi znovu objavia i dospelí. Na predstavivosť sa Svěrák spoľahol i pri animácii, ktorá skôr vychádza z tunajšej tradície a ignoruje snahy veľkých štúdií zo zámoria o čo najväčšiu vernosť. Vďaka tomu ani animácia nemusí byť dokonalá. To však negatívne vplýva na dej, ktorý je (rozumne) rozvláčny, aby sa vyhol nedorozumeniam a dezorientácii diváka. Na jednej strane sa v deji naozaj nestratíte, no miestami vám čas v kine bude plynúť veľmi pomaly. Naozaj pozoruhodnými sú pasáže, v ktorých vystupujú zvieracie postavy (líška, vtáky, veveričky, …), ktorých nakrútenie si vyžiadalo dlhé hodiny čakania na ten správny pohyb a akciu.

Kuky sa vracia Kuky sa vracia

To, čo naozaj zaradí snímku Kuky sa vracia viac medzi filmy pre dospelého diváka, sú rozhovory (témy), ktoré postavy vedú a ktorým maloletý divák nemusí porozumieť. Ten napokon aj tak zostane očarený prevedením a magickosťou príbehu. Kým dieťa sa pobaví na situačnej komike a gagoch, dospelí ocenia bystrosť dialógov. Za povšimnutie nepochybne stojí výtvarník Jakub Dvorský, ktorý má na svedomí kulisy a nevšedný kolorit postavičiek. Na dabingu postáv sa okrem dvorného Zdeňka Svěráka a najmladšieho z rodiny, Ondřeja Svěráka, podieľalo mnoho známych českých hercov ako Jiří Macháček, Jiří Lábus či Ondřej Vetchý.

Kuky se vrací je výnimočným príkladom toho, ako sa možno s témou vyhrať. Táto poklona imaginácii a bábkoherectvu je dôkazom toho, že Ján Svěrák je pokladom českej kinematografie. Snímka si z filmového festivalu v Karlových varoch zaslúžene odniesla zvláštne uznanie poroty. Od nás dostáva štyri hviezdičky, za ktoré môže dĺžka filmu – niekoľko minútová diéta by mu prospela a príbehu by výrazne neuškodila.