Rebel © 2022 Film Europe Rebel © 2022 Film Europe

V mesiaci júl nastal nielen u filmových nadšencov pochopiteľný ošiaľ ohľadom príchodu dvoch dlho očakávaných titulov Oppenheimer a Barbie do kín. Keďže sa celá pozornosť presunula práve na dané filmy, zvyšné kinopremiéry naplánované v približne rovnaký termín sa, takpovediac, odohrali mimo svetla reflektorov. Z tejto skupiny by bola škoda opomenúť predovšetkým snímku od belgicko-marockého dua Adil El Arbi a Bilall Fallah s názvom Rebel.

Kamal (Aboubakr Bensaihi) pochádza z trojčlennej arabskej rodiny, ktorá svoj domov našla v Belgicku. Hlavná postava v krajine Beneluxu objaví aj novú záľubu v hip-hope či drogovom biznise. Protagonistova matka (Lubna Azabal) spoločne s jeho mladším bratom (Amir El Arbi) čoskoro odhalia naoko zahladené cestičky miestnych pouličných gangov, po ktorých kráča aj ich milovaný Kamal. To vyústi až v jeho vyhodenie z domu. Hrdina pri odchode sľúbi matke, že svoj život zmení k lepšiemu a stáva sa dobrovoľníkom pomáhajúcim obetiam vojny v Sýrii. Statočné dobrovoľníctvo v krajine bičovanej terorom však veľmi rýchlo nedobrovoľne vymieňa za úlohu kameramana džíhadistických propagačných videí. Divák sleduje dve simultánne sa odohrávajúce dejové línie – život mladšieho brata Nassima v Belgicku a sondu priamo do diania na fronte formujúceho sa ISIS. Fikcionalizované svedectvo o propagande a krvavých udalostiach upozorňuje na skutočnú kolektívnu radikalizáciu, ktorej vzdorovať dokáže málokto.

Nebola to žiadna náhoda, keď sa v Hitlerových úzkych kruhoch objavila nemecká režisérka Leni Riefenstahl, následne známa jej propagandistickými filmami. Rovnako ani Lenin neoznačil film za najdôležitejšie umenie bezdôvodne. Od začiatku jeho existencie bolo filmové médium „špinavo“ zneužité ako nástroj vojnovej propagandy nespočetne veľakrát. Manipulácia spoločnosti je postavená na sile slova, no čo ak sa k slovu pridá aj obraz? Efektívnosť ovplyvnenia diváka sa bezpochybne zvyšuje. Nezáleží na tom, či sa nachádzate v Bruseli alebo na hraniciach Sýrie, film a televízia má schopnosť dostať sa všade. Vedomé daného faktu si je aj celé džíhadistické hnutie, ktorého aktivity rad za radom zachytáva oko kamery, náš hlavný hrdina. Na jeden čin však možno prizerať z rôznych perspektív a aj napriek tomu, že ste v správach videli to isté čo ostatní, nevideli ste to isté, čo ostatní. Rebel berie na vedomie všetky strany pravdy a obrovskú problematiku náboženstva ako zbrane v Sýrii vykresľuje komplexne, s mnohými vrstvami poukladanými na sebe.

Rebel © 2022 Film Europe

Za autentickosť tohto diela môžu tvorcovia „vďačiť“ aj osobnej skúsenosti s prezentovanou témou. Viacerí ich blízki priatelia s marockými koreňmi od roku 2014 odišli bojovať na územie Iraku a Sýrie či už kvôli vnútornému presvedčeniu, dezinformáciám z pofidérnych médií alebo kontaktu s členmi ISIS, ktorí manipulujú a následne verbujú nových členoch v rôznych krajinách. Vidinu hrdinstva by však nikdy nemalo sprevádzať všadeprítomné násilie a krv nevinných…

Rebel medzi sebou nepreplieta len dve dejové línie, mimochodom obe saturované nebezpečnými nástrahami, ale zároveň aj kombinuje viaceré filmové žánre, štýly snímania, hudobné zložky. Nejde výlučne o akčnú žánrovku plnú bojových scén a krvi, rovnako ani o konvenčný vojnový film či predvídateľnú drámu. Rebel, ktorý mal mimochodom minulý rok premiéru v Cannes, z ktorých si niesol nadmieru pozitívnu odozvu, zlučuje akčnosť, romantickú drámu, triler aj muzikál. Výsledok mixu sa javí ako naozaj funkčný, potvrdilo sa staré známe príslovie – risk je zisk. Predovšetkým rozhodnutie obohatiť snímku o žánrové znaky muzikálu padlo na úrodnú pôdu. Kamera Robrechta Heyvaerta sníma hudobné časti jednotlivých postáv v mene videoklipovej estetiky, pre balans – zároveň je zodpovedná aj za pôsobivú akčnú jednozáberovku. Na základe textov piesní a viac detailnejších záberov na spievajúce tváre plné emócií dochádza k výraznejšej psychologizácii rozprávania.

Dôležité je spomenúť aj na prvý pohľad nezlučiteľné, prítomné hudobné žánre, pretože som nadšená z ich vzájomného stretnutia. Autori využívajú Kamalov talent rapovať, drsný hip-hop písaný zo vzdoru podlieha melódiám Orientu a malebnému ženskému spevu.

Aj napriek tomu, že je príbeh do značnej miery pre tvorcov osobnou výpoveďou, funguje na univerzálnej úrovni. Poukazuje na osudy mnohých rodín, ktorých synovia podľahli zromantizovanému pohľadu na džihád. Zároveň však všetkých upozorňuje na moc propagandy, dezinformácii a hoaxov, ktorá sa, žiaľ, stále javí ako viac a viac silnejšia. Počas dvojhodinovej minutáže sme svedkami mnohých ohavných násilných činov, fyzických trestov, avšak ako najdesivejšie sa mne osobne zdá znásilnenie ľudskej mysle. Práve manipuláciu mysle a nie tela titul Rebel dokonale mapuje od samého začiatku.

Neobyčajný film s ešte neobyčajnejším koncom si dozaista zaslúži váš čas strávený v kinosále. Ťažko sa mi hľadá aspekt, ktorý vytknúť, azda mi vadila len prítomnosť pár príbehových klišé a miestami nepotrebný spád do trileru. Jedinečné prvky, ktoré osviežili filmovú vojnovú tematiku však spomínané nedostatky dorovnávajú.