Krajina: USA / Veľká Británia / Nemecko

Réžia: Shawn Levy
Scenár: John Gatins, Dan Gilroy, Jeremy Leven
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Hugh Jackman, Kevin Durand, Evangeline Lilly, Anthony Mackie, Hope Davis, Phil LaMarr, Dakota Goyo, James Rebhorn, Olga Fonda, David Alan Basche, Karl Yune a ďalší

Real Steel: Oceľová päsť (Real Steel, 2011)Tento rok sme už mali v kinách jeden akčný scifi film, z ktorého sa vykľul rodinný. Hoci je Abramsov Super 8 vhodný skôr pre deti, s Real Steel ho spája niekoľko momentov. Napriek prvotnému dojmu nejde len o boje nabúchaných robotov v arénach budúcnosti, ale je to príbeh o vzťahu otca a syna. Real Steel: Oceľová päsť je však určený pre celú rodinu. Majú sa tak na čo pozerať rodičia a deti si prídu rovnako na svoje.

V roku 2020 je box záležitosťou robotov. Ľudia boli z tohto športu nadobro vynechaní a robotie zápasy sa tešia veľkej obľube. Niekdajšiemu úspešnému boxerovi Charliemu Kentonovi (Hugh Jackman) to prinieslo ťažké časy. So starými robotmi teraz cestuje po krajine a snaží sa privyrobiť si. Keďže ho však tlačia čoraz väčšie dlhy, často riskuje a svojím nezodopovedným konaním si situáciu ešte viac komplikuje. Po jednom absolútne nevydarenom zápase sa dozvie o smrti bývalej priateľky, s ktorou má 11 ročného syna Maxa (Dakota Goyo). Nikdy ho nevidel, teraz ho však dostáva na niekoľko mesiacov do opatery. Na videohrách a robotích zápasoch odchovaný chlapec si rýchlo nájde k otcovi cestu.

Real Steel: Oceľová päsť (Real Steel, 2011) Real Steel: Oceľová päsť (Real Steel, 2011)

Real Steel sa nesnaží vytvárať komplexný svet budúcnosti. To, čo zo Spojených štátov vidíme, je identické s dneškom. Rozdiel je len v prítomnosti obrích robotov, ktorí sú čoraz autonómnejší. Napriek existencii takejto pokrokovej technológie, ju nevidíme zapojenú do žiadnej praktickej činnosti. Film sa zameriava v tomto smere výlučne len na šport ako spoločensky prípustný ventil prirodzenej agresivity ľudí. V roku 2020 je to dotiahnuté do dokonalosti. Ako námet poslúžila poviedka z roku 1956 z pera amerického spisovateľa Richarda Mathesona (je napr. autorom románu I Am Legend). Tá sa už dočkala televízneho spracovania ako epizóda seriálu The Twilight Zone.

Neprítomnosť pretechnizovaného sveta a zasadenie filmu do prevažne staroamerického prostredia (vidiek, stará boxerská telocvična) snímku posúvajú do súčasnejšej, rodinnej polohy. Kým v Super 8 bolo scifi len pozadím, tu je využité oveľa funčknejšie. Snaha otca a syna s malým robotom poraziť väčších a silnejších súperov je ich cestou k sebe navzájom. Silne cítiť inšpiráciu Rockym a aj ďalšími filmami Silvestra Stalloneho. Chýba už len známa Eye Of The Tiger v scénach, kde Charlie učí robota Atoma ľudskému spôsobu boja. A to je ďalší dôležitý prvok filmu. Pre Charlieho je to návrat do ringu, v ktorý už nedúfal a robot ovládaný boxerom poráža najmodernejšie stroje riadené umelou inteligenciou a tímom IT geekov. Ľudský prvok tak víťazí v napínavých súbojoch aj v novom svete.

Najsilnejšou stránkou filmu je scenár Johna Gatinsa. Pri americkom rodinnom filme sa zrejme nedá vyhnúť určitému sentimentu, pátosu, šťastnému koncu, či prvoplánovým dramatickým zvratom, ale v Real Steel je to všetko udržané v únosnej miere. Herci majú v rukách dostatočný materiál na to, aby sme ich postavám uverili. Malý Dakota Goyo to síce občas hrá až príliš silno a strúha rôzne detské ksichtíky útočiace na city, ale inak sú herecké výkony viac (aj ten jeho) ako dobré. Hugh Jackman zvládol premenu nezodpovedného otca s veľkou ľahkosťou a ostatní tejto ústrednej dvojici zdarne sekundovali.

Režisér Shaw Levy doteraz nakrúcal nie veľmi vydarené komédie (napr. Noc v múzeu), ale pri tejto snímke ukázal, že ak dostane do rúk kvalitný materiál, vie s ním zaobchádzať patričným spôsobom. Real Steel síce neprináša nič nové, ani mimoriadne, ale na poli rodinnej hollywoodskej zábavy jednoznačný víťaz roka.