Rok: 2010
Prístupnosť: MP

Réžia: Gore Verbinski
Scenár: John Logan, John Logan, Gore Verbinski , James Ward Byrkit
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Johnny Depp, Isla Fisher, Abigail Breslin, Ned Beatty, Alfred Molina, Bill Nighy, Stephen Root, Harry Dean Stanton, Timothy Olyphant, Ray Winstone, Ian Abercrombie, Gil Birmingham a ďalší

RangoJohnny Depp je talentovaný chameleón. Teraz nie je reč o kvalite jeho hereckých kreácií, s akou stvárňuje jednu postavu odlišnú od druhej, ale o animáku Rango. Johnny prepožičal hlas dramaticky nadanému chameleónovi v havajskej košeli, ktorý si žije bezstarostným životom v sklenenom akváriu.

K spokojnosti mu však chýba trochu akcie a potlesk zachránených samičiek. Skutočných, nie umelohmotných, akou je spolubývajúca rybička. Osud mu nadelí dobrodružstvo hneď ako nešťastne vypadne z auta. Ocitne sa v rozpálenej nevadskej púšti, kde musí bojovať o svoj zelený kŕčok. Pred hladujúcim jastrabom sa utečie skryť do čistokrvného westernového mestečka Prach. V miestnom bare narozpráva domácim historky o svojej nepriestrelnej udatnosti a tí ho razom pasujú za svojho šerifa. A tak sa začína legenda o Rangovi. Podivnom ale chrabrom ochrancovi bezprávia najdivokejšieho západu. Nielenže sa má postaviť nepríjemným gangstrom, ale hlavne musí vyriešiť problém s vodou a zachrániť tak zaprášených obyvateľov od dehydratácie. Úloha hodná najodvážnejších hrdinov. A možno aj pre kabaretných chameleónov.

Rango je bezpochyby veľmi vydarený animovaný western a vašej pozornosti by určite nemal ujsť. Po nedávnej Skutočnej guráži bratov Coenovcov, dokazuje, že western má ešte stále čo ponúknuť a dokonca nás zavedie na miesta doposiaľ nevídané. Nejedná sa a o typický animák pre najmenšieho diváka, nedisponuje totiž chutnučkými zvieracími postavičkami sťa Bambi či Levý kráľ. Dosýta sa vynadívame na plazy, potkany, pásavce a inú púštnu háveď. Užijú si to skôr starší diváci, ktorí už majú čo to napozerané a ocenia odkazy na iné filmové tituly.

Rango (2011) Rango (2011)

Bezkonkurenčne pôsobia piesne sovej nefalšovanej štvorice Gringos, ktoré by ste v rozprávkach pre najmenších hľadali márne. Veľkou škodou je, že sa film u nás premieta v slovenskom dabingu, hoci tak najmenší porozumejú piesňam a môžu vnímať celý dej. Napriek solídnej dabingovej práci sa slovenská verzia originálu nevyrovná. Najväčšie čaro filmu tkvie práve v hlasových etudách Johnnyho Deppa a jeho hereckých kolegov.

Pod film sa podpísal Gore Verbinski, úspešný režisér trilógie Pirátov z Karibiku, komédie Hon na myš či hororového Kruhu. Skúsenosti s westernovým prostredím zúročil z filmu Mexičan, v ktorom Brad Pitt naháňal starodávnu magickú zbraň, aby tak zachránil svoju frajerku Juliu Roberts. Do známeho prostredia Verbinski naverboval Johnnyho Deppa a strihli si tak ďalšiu vydarenú spoluprácu.

Hudobnú stránku filmu zaobstaral sám veľký Hans Zimmer. Pôsobivé hudobné vyžitie ponúka letecká akcia o záchranu vody proti netopierom. Autor mieša koktejl mexických rytmov s klasickými dielami. Zaznie tak neobvyklá Wagnerova Valkýra či etnický Straussov valčík.

Rango (2011) Rango (2011)

V dnešnej dobe 3D animácií je Rango poukázaním na to, že nie všetky animované diela potrebujú za každú cenu vyznievať v treťom rozmere. Ide tu o veľmi markantnú ukážku prevahy obsahu nad formou s akou sa v dnešnej kinematografii tak často nestretávame. A pritom je po grafickej stránke na vynikajúcej úrovni. Množstvo rozličných postáv je vypracovaných do najmenších vizuálnych detailov.

Rango ponúka poctivú rodinnú zábavu s dostatkom akcie a priehrštím vydareného humoru, na aký sme boli zvyknutí pri sledovaní spaghetti westernov s Budom Spencerom a Terencom Hillom. Dokonca sa od Verbinského dočkáme pôsobivej snovej pasáže s duchom západu. Unikátna atmosféra zaprášeného mestečka vás pohltí a vy sa necháte 107 minút unášať na vlne roztopašných gagov uleteného pištoľníka pôvodom z akvárka. Pokojne si do kinosály vezmite aj svojho chameleóna. Bude zaručene vyvaľovať okále.