Minutáž: 103 minút

Réžia: Greg Coolidge
Scenár: Don Calame, Chris Conroy
Kamera: Anthony B. Richmond
Hudba: John Swihart
Hrajú: Dane Cook, Jessica Simpson, Dax Shepard, Efren Ramirez

Rande mesiacaZdá sa vám že priestorom hypermarketov a obchodných domov vládnu peniaze, pracovať v nich je nudné a otravné a nie je v nich priestor ani čas na romantiku? Z tohto hlbokého omylu vás vyvedie film Rande mesiaca (Employee of the Month). Naopak je to miesto plné akcie, napätia, emócií, nefalšovaného priateľstva a naozajstnej lásky (nielen k peniazom).

Vince Downey (Dax Shepard) a Zack Bradley (Dane Cook) sú zamestnanci obchodného domu Super Club. Vince je najrýchlejší pokladník na Juhozápade a bol už 17 krát na nástenke slávy zamestnancov, pretože vyhral titul Zamestnanec mesiaca. Zack je naopak lenivý povaľač, ktorý si chvíle v robote kráti vtipkovaním na účet Vinca, hraním kariet a inými záslužnými činnosťami. Keď nastúpi nová kolegyňa – krásna blondínka Amy (Jessica Simpsonová) – obaja zbystria pozornosť. Keď navyše vyjde najavo, že Amy chodí výhradne so zamestnancom mesiaca, Zack začne šokovať kolegov včasnými príchodmi do práce a plnením si pracovných povinností. A tak Vince odrazu dostane konkurenciu.

Najprv jedno dôležité upozornenie: slovenský preklad názvu je dosť zavádzajúci. Film zďaleka nie je romantická komédia, ako by sa mohlo zdať. Pôvodný názov v preklade znie Zamestnanec mesiaca a ten jasne smeruje skôr k irónií a nadhľadu, ale distribútor si zrejme myslí, že asi by sa nenašiel dostatočný počet ľudí, ktorí by išli na film s takým názvom. Takže tí čo čakajú priblblú romantickú komédiu majú smolu. Nejaká tá romantika sa tu síce nájde, netvorí však podstatnú časť filmu, rovnako ako vzťah medzi Amy a Zackom resp. Vincom. V popredí je skôr ich vzájomná rivalita, Zackova premena a jeho vzťah k tým kolegom, ktorí boli dovtedy jeho kamaráti a nepatria práve k najusilovnejším pracantom.

Rande mesiaca Rande mesiaca

Namiesto romantickej komédie tu máme svieže, prekvapivé a vtipné dielko o niekoľkých zvláštnych týpkoch z obchodného domu. Nechýba bystrý humor, nadhľad a sarkazmus. Ak sa aj vyskytne nejaké to klišé, vzápätí príde jeho ironizovanie. Parodické presahy do iných žánrov sú tiež celkom podarené. Herci, väčšinou neznámi, to celkom zvládajú a najviac sa zrejme zabavíte na vedľajších úlohách, ako je šéf alebo Zackovi kamaráti. Slabším článkom hereckého obsadenia je Jessica Simpsonová, ale tú určite neobsadili kvôli talentu. Ak sa o niektorých hercoch hovorí ako o majstroch, ktorí svoje postavy nemusia hrať, ale oni nimi jednoducho sú, tak ona tiež nemusí hrať postavu peknej blondínky, stačí, že vo filme je. Inak je obsadenie vydarené a herci sa do svojim postáv hodia.

Rande mesiaca je prvým filmom režiséra Grega Coolidga a debut je to vydarený. Coolige má cit pre komédiu, výborný timing a scény zbytočne nenaťahuje. Zručne využíva možnosti scenára, ktorého je spoluautorom. Ale aby sme len nechválili, s pribúdajúcimi minútami predsa len humor ustupuje potrebe smerovať príbeh určitým smerom (dosť predvídateľným) a vtipné momenty začínajú rednúť. Samozrejme dostane sa aj na romantiku, ale tvorcovia si stále udržiavajú odstup a nikdy sa to nezvrtne do presladeného sentimentu. A stále je to „len“ jednoduchá komédia bez väčších ambícií. Na druhej strane sa tvorcovia nesnažia na konci filmu nasilu zvyšovať jeho hodnotu nejakým hlúpym moralizovaním alebo rečami o uvedomení si podstatných vecí, ktoré človek dovtedy prehliadal. Vytvorili jednoduchú komédiu a toho sa držia od začiatku do konca.

Rande mesiaca Rande mesiaca

Možno by tento film mal byť premietaný ako inštruktáž pre manažérov obchodných reťazcov, ako motivovať svojich zamestnancov k vyšším výkonom. Nikdy by mi nenapadlo, že neochota predavačov je zapríčinená len malým počtom blondínok v obchode. Prečo sú niekedy neochotné predavačky sme sa zatiaľ nedozvedeli. Ale ak sa chcete zabaviť, pokojne na to choďte aj v prípade, že v obchode nepracujete.

/