Minutáž: 158 minút

Réžia: David Fincher
Scenár: James Vanderbilt (podľa kníh Roberta Graysmitha)
Kamera: Harris Savides
Hudba: David Shire
Hrajú: Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Chloe Sevigny, Brian Cox, Elias Koteas

Zodiac Šialeno – maniakálny vrah zameriavajúci sa na náhodné obete z najširších spoločenských vrstiev, ľubovolných vekových skupín, pôsobiaci hneď na niekoľkých miestach štátu California. Nikto pred ním nie je úplne v bezpečí, jeho motív je viac ako nepochopiteľný a pátranie po ňom je behom v tuneli, kde svetlo asi navždy zostane v nedohľadne. San Franciskí vyšetrovatelia postupne prepadajú do stavov zúfalosti i beznádeje nad jeho vyčínaním, ktoré po sebe pravidelne zanecháva sériu nepoužiteľných stôp. Jedno je však isté. Ide o magora, ktorý obľubuje mediálnu publicitu a rád necháva iných dumať nad šifrovanými správami, ktoré majú údajne obsahovať indície k jeho budúcim “ambíciam”. Charles Milles Manson môže byť spokojný, jeho vízia humanizmu neupadla do zabudnutia…

Pokiaľ ste pri čitaní uvodných riadkov nadobudli dojem, že sa do kín prepracoval ďalší z dlhej rady tuctových kriminálnych thrillerov v ktorých prudko inteligentný psychotik realizuje plán natoľko sofistikovaný, že mu nikto okrem neho nerozumie a ani rozumieť nemôže, prípadne sa v závere ukáže, že vyšetrovateľ trpí závažnou poruchou osobnosti, ktorá ho núti ”páchať zlo”, nie ste na úplne správnej stope.

Príbeh, odohrávajúci sa počas viac ako troch dekád sa zameriava na životy hneď niekoľkých ľudí, ktorých osudy sa so Zodiacovým “pôsobením” radikálne preplietli. Hneď po tom, čo sa staneme svedkami prvej vraždy dvoch teenagerov nás dej privedie do redakcie novín San Francisco Chronicle, v ktorej sa odohrá podstatná časť z úctyhodných 158 minút filmu. Práve tu sa stretávame s prchkým, rozvedeným karikaturistom a zároveň otcom Robertom Graysmithom (Jake Gyllenhaal), medzi kolegami inak prezývaným “retard”. Ďalším pozoruhodným telesom na tomto pracovisku je kriminalistický reportér Paul Avery (Robert Downey Jr.). A práve tento ostrieľaný profesionál, disponujúci rozsiahlou sieťou informátorov je tým, ktorý vo svojom rukávy spočiatku drží najexkluzívnejšie informácie o prípade. Nebyť jeho pozitívneho vzťahu k chémii najrôznejšieho druhu, mohol to byť možno on, kto by nakoniec predložil kľúčové dôkazy usvedčujúce psychopatickú megastar. Prípadom poverení inšpektori Dave Toschi (Mark Ruffalo) a William Armstrong (Anthony Edwards) sú totiž drvivú väčšinu mnohoročného vyšetrovania skôr zmätení a deorganizovaní a ich pátranie najčastejšie ústi do slepých uličiek. A keď už sa aj zdá, že sú na správnej adrese, neznamená to, že dôkazový materiál bude stačiť na to, aby si rezidenti San Franciského Bay Area mohli vydýchnuť. Po tom, čo sa sformuje nepravdepodobná dvojica utiahnutého snaživca so záľubou v šifrách Graysmitha a zhýralého žurnalistu Averyho sa začína naozajstný “hon na strašiaka”. A s postupujúcou Averyho “stroskotanosťou” sa v prípade začína čoraz viac angažovať Graysmith, pre ktorého sa stáva odhalenie enigmatického vraha životnou prioritou. Odmenou sú mu následne telefonáty s hlbokým, precíteným dýchaním (silne pripomínajúcim telefonujúceho Dartha Vadera) a odluka od rodiny. Horlivosť sa obvykle vypláca, ale nie je tomu tak vždy…

Zodiac Zodiac

Vyústenie príbehu je v amerických končinách notoricky známe, ale tunajší divák môže byť pomerne slušne vykoľajení z toho ako sa udalosti nakoniec vyvinú. Z toho dôvodu nebudem vyzrádzať záver aj keď stačí si pozrieť reláciu o natáčaní filmu MTV: Making the movie – Zodiac, kde vám tvorcovia bez škrupúľ prezradia akým spôsobom sa takmer trojhodinová snímka skončí. Našťastie ako som už spomínal v úvode, nejedná sa o dielo, ktoré by stálo na šokujúcej pointe, ktorá zvráti všetko, čo sme dovtedy videli (vzhľadom na to, že ide o film od režiséra, ktorý presne tento „podraz na diváka“ použil vo svojich predošlých filmoch The Game (Hra), či Fight Club (Klub bitkárov), by ani nešlo o priveľké prekvapenie). Koniec koncov predsa len ide o snímku „inšpirovanú skutočnými udalosťami“, v ktorej by prílišné znásilňovanie predlohy bolo skôr na škodu (stačí si spomenúť na nedávno uvedený britský film The Last King of Scotland, rovnako podľa skutočnej udalosti, ktorý bol až nezdravo „pohollywoodštení“).

Tým, ktorí mali možnosť zhliadnuť predošlé Fincherove počiny asi netreba zdôrazňovať o ako pedantného a invenčného režiséra ide. Svoj nezameniteľný režisérky štýl a cit pre vykreslenie tých najdelikátnejších detailov je tu doslova všadeprítomný. Drvivá väčšina filmu sa odohráva v priebehu sedemdesiatych rokov a dej je doslova preplnený najrôznejšími rekvizitami z tejto dekády. Od bezchybne vybraného ošatenia protagonistov, dobových áut, či retro účesov až po proti – nixonovské odznaky, perá z tých čias, či dokonca rádiové upútavky (propagujúce napríklad neslávne známy, voľný koncert Rolling Stones). Podobne ako v jeho predošlých snímkach môžete stráviť niekoľko dní analyzovaním jednotlivých scén a objavovaním stále nových súvislostí. Jedným z mála prešľapov filmárov je fakt, že filmové postavy počas dvoch desaťročí neprejdú takmer žiadnou výraznejšou fyzickou premenou. Je však treba zdôrazniť, že pokiaľ očakávate podobné vizuálne exhibície ako pri spomínanom Klube bitkárov, budete pravdepodobne sklamaný. Spočiatku sa ich síce zopár vyskytne, ale sú tu skôr na osvieženie pred ďalšou salvou nespočetných dialógov medzi vyšetrovateľmi, novinármi, svedkami a ich rodinami.

Spider-Man 3 Zodiac

Atmosférou ma film blízko ku kriminálnemu thrilleru L.A. Confidential (L.A.- Utajené skutočnosti), ale prekvapivo aj k All the Presidents men (Všetci prezidentovi mužovi). Obe zmienené klasiky aj keď sa jedná o mimoriadne hodnotné filmové diela sú k tuzemským divákom nekompromisné. Bez aspoň základných znalostí dobových reálií sú nesmierne mätúce. Pokiaľ si do kina chodíte najmä oddýchnuť a zabaviť sa a to čo sa dialo za Atlantikom pred tridsiatimi rokmi je vám celkom ukradnuté, Zodiac pre vás pravdepodobne nie je tou správnou voľbou.

Aj keď sa v snímke premelie slušné množstvo známych aj menej známych hercov, nedá sa s dostatočnou určitosťou povedať, ktorá z postáv tu hrá primárnu úlohu. Zatiaľ, čo v prvej polovici filmu sledujeme najmä pátranie Paula Averyho a Marka Toschiho, neskôr sa príbeh sústreďuje takmer výlučne na Roberta Graysmitha. Asi najpozoruhodnejší výkon podáva Robert Downey Jr., ktorý spočiatku vystupuje ako suverénny žurnalistický primadona a neskrotný bohém s talentom pre vyvolávanie škandálov a končí ako odpísaná, prepadnutá troska. Stačí len dodať, že Downeyumu podobu talentovaného feťáka a alkoholika nie je ťažké uveriť. Solídny je aj Mark Ruffalo ako horlivý vyšetrovateľ, ktorého neustále prieťahy a okľuky okolo prípadu pomaly zbavujú akejkoľvek životnej energie a odhodlanosti dotiahnuť ho dokonca. Mierny problém vidím v stvárnení Roberta Graysmitha, autora kníh o Zodiacovi, Jakom Gylenhaalom, ktorý síce má hrať zapáleného, ale naivného detektíva – amatéra (bol v minulosti prvotriedny skaut!), ale Gylenhaal miestami prehráva viac než by bolo vhodné a jeho zmätené “gúľanie očami po priestore“ ma chvíľami slušne vytrhávalo zo skvele budovanej atmosféry vyšetrovania. Vydarenejšie sú našťastie menšie úlohy. Potešila ma najmä kreácia Briana Coxa v úlohe prominentného právnika, ale i utiahnutá, okuliarnatá Chloe Sevigny ako Graysmithova manželka, či Elias Koteas (nezabudnuteľný úchylný milovník búračiek z Crash) ako ležérny seržant Jack Mulanaux.

Zodiac Zodiac

Po tom, čo som pred piatimi rokmi videl Fincherov štandardný aj keď remeselne ako vždy dokonalý thriller Panic Room (Úkryt), som sa trocha obával nakoľko jeho tvorbu poznačil komerčný neúspech jeho zatiaľ najambicióznejšej snímky Klub bitkárov. Po zhliadnutí Zodiaca sa moje obavy do značnej mieri rozplynuli. Namiesto tradičného žánrového klišé, nutne obsahujúceho jednu automobilovú a jednu pešiu naháňačku po geniálnom patologickom vrahovi, nám servíruje vyzretý, náročný a inteligentný kriminálny príbeh, ktorý minimálne mňa bavil počas celej svojej dĺžky.

/

PS: Distribútor filmu má na svojich stránkach uvedené, že v snímke hrá aj Gary Oldman. Sám som dokonca vyhral lístky na slovenskú premiéru po tom, čom som odpovedal, že hral vo filme 5th Element (Piaty element). Počas sledovania vo mne stále hlodala myšlienka, či si náhodou nestrihol úlohu samotného Zodiaca, ale podľa môjho skromného úsudku i podľa IMDB sa vo filme vôbec nevyskytne.