Krajina pôvodu: USA / Nemecko

Réžia: Sylvester Stallone
Scenár: Art Monterastelli, Sylvester Stallone
Kamera: Glen MacPherson
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Sylvester Stallone, Julie Benz, Paul Schulze, Matthew Marsden, Graham McTavish, Tim Kang, Rey Gallegos, Jake La Botz

RamboNPísal sa rok 1982 keď na plátna kín vstúpil John Rambo. Príbeh osamelého vojnového veterána, ktorý sa dostane do potýčky s policajným zborom v malom meste, sa stal hneď po uvedení hitom a so Sylvestra Stalloneho urobil hviezdu filmového neba. Film oslovil najmä témou, ktorá bola v tej dobe citlivá a bolestivá hlavne pre Američanov. Tému ,,strateného“ vojaka vyrovnávajúceho sa so svojim osudom, ktorým bolo zabíjanie ľudí a hľadajúceho svoj vnútorný pokoj, verejnosť trpiaca ,,vietnamským syndrómom“ nemohla zobrať inak ako osobne. Nie je sa čomu diviť, že ľudia fandili nášmu hrdinovi a jeho spôsobu partizánskeho boja proti ruke zákona, veď bol vyprovokovaný a boli to práve oni, kto prelial prvú krv. Film bol úspešný a dočkal sa dvoch ďalších pokračovaní v rokoch 1985 a 1988. Tieto mali síce komerčný úspech, ale nemohli sa v žiadnom prípade rovnať atmosfére a originalite jednotky.

Sylvester Stallone sa však na staré kolená vracia k svojim najslávnejším postavám a tak po vcelku vydarenom návrate k Rockymu zhruba pred rokom, ktorého si sám aj zrežíroval, si pod režisérsku taktovku vzal aj postavu ,,kultového“ Ramba a oživil ho v novom pokračovaní Rambo: Do pekla a naspäť. Toto jeho rozhodnutie mnoho fanúšikov tejto série prijalo s nadšením, pričom sa však vynárali otázky akým smerom sa film vyberie. Teraz už to samozrejme vieme, film sa nechcel na nič hrať a vybral sa priamočiarou cestou bez zbytočného hlbšieho filozofického podtextu, cestou surovosti a realistického násilia, s ktorým mala určité problémy aj Americká filmová asociácia.

John vedie osamotený a pokojný život niekde v Thajsku, kde vlastní svoju malú rybársku loď, loví ryby a odchytáva hady. Jedného dňa do jeho pokoja vstupuje niekoľko amerických misionárov, ktorí sa chcú dostať do Barmy. Vzhľadom na to, že na pohraničí Barmy a Thajska sa vedie už niekoľko desaťročí občianska vojna, využili tvorcovia práve túto oblasť pre svoj príbeh a je viac než jasné, že si to odnesú aj misionári, ktorým bolo naznačené, že sa odtiaľ nevrátia. Hneď ako sa dostanú na miesto sa stávajú obeťami jednej z mnohých masových čistiek a tí čo prežili sú zajatí. Napriek svojej filozofii v zmysle ,,Fuck the world!“ má John vojnu v svojej krvi a sprevádza partičku žoldákov na výprave za oslobodením rukojemníkov. Tradičná zápletka, ktorá však netvorí podstatu filmu, len tvorí jeho os na ktorú sa nabaľuje čo nám režisér ponúka.

RamboN RamboN

Ak neviete kto je John Rambo a nepoznáte jeho životný príbeh, tak ruky preč, najskôr si pozrite prvý diel. Ja som tak urobil aj napriek tomu, že Johnov príbeh dobre poznám a jeho prvý film považujem za kultový vo svojom žánri. Je to nevyhnutné najmä z toho dôvodu, že film sa nezaťažuje s prerozprávaním alebo vysvetľovaním predchádzajúcich súvislosti, len začne niekde v džungli plynúť. John so svojim obvyklým zlomeným výrazom a takmer bez slova prežije prvých dvadsaťpäť minút, kým nepríde ten zlomový moment a nestane sa z neho zviera, ktoré má napriek svojej surovosti a chladnokrvnosti podporu diváka a divák má vždy pocit, že všetci zomierajú jeho rukou zaslúženou smrťou a fandíme jeho besneniu.

John tento krát nie je na všetko úplne sám, dostáva sa mu podpory najmä od jedného z najatých žoldákov v podobe snajpera. Ak nemáte radi násilie vo filme, tak určite s najnovším Rambom neriskujte, pretože pri niektorých záberoch nie je všetko jedno ani otrlému divákovi. Podtitul ,,Do pekla a naspäť“ je naozaj výstižný, brutalita a surovosť je všadeprítomná, niektoré čistky masovej genocídy pôsobia naozaj hrozivo a to najmä preto, že vyzerajú dokumentárne a realisticky. Súboje jeden na jedného sú až samoúčelne krvavé, ale pre oko diváka dokonale podané, dokonca aj záverečné účtovanie Ramba s desiatkami protivníkov naraz pôsobí realisticky, veď pre Ramba je zabíjať ľahké ako dýchať.

Ak sa na film pozrieme zo stránky žánrového prevedenia, tak je to akčný film so všetkým čo k tomu patrí i s tým béčkovým nádychom. Priamočiary príbeh a žiadne filozofovanie iba jednoduché konštatovanie aká je vojna zlá mu len pomáha. Čistotu akčných scén by mu mohli závidieť aj mnohé veľkolepo tváriace sa blockbustery. Rambo bol vždy takpovediac ,,one man show“ a inak tomu nie je ani teraz, i keď sa na plátne objaví celkom slušné plejáda iných hercov, ktorí sú na strane toho nevyhnutnejšieho zla. Misionárku Sarah si zahrala Julie Benz a vedúceho misionára Michaela Paul Schuelze a na to, že sú to obaja televízny herci, boli veľmi presvedčiví. Takú Rambovú pravú ruku, ostreľovača ,,School Boya“, si zahral Matthew Marsden, ktorý sa objavil v podobne realistickom Čierny jastrab zostrelený (2001).

RamboN RamboN

Čo dodať na záver? Pre fanúšikov žánru ako aj pre fanúšikov kvalitne natočenej akcie povinnosť, lebo film sa naozaj podaril a strašne rýchlo ubehne. Už aj tak krátka minutáž vám nedá vydýchnuť po celých 91 minút a nejaká štvrťhodinka akcie navyše by určite nebola na škodu. Prostredie džungle a nekompromisná kamera zaznamenávajúca detailne všetku brutalitu však nemusí byť pre každého. Nech je už Stallone podľa vás akýkoľvek herec, tak táto úloha mu sadne dokonale a režisérsky to zvláda s veľkým prehľadom. Ja osobne som s výsledkom nadmieru spokojný a tak aj to vysoké hodnotenie, vo svojom žánri patrí Rambo: Do pekla a naspäť na vrchné priečky.

/