Rok: 2008

Réžia: Paul W. S. Anderson
Scenár: Paul W. S. Anderson
Kamera: Scot Kevan
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Jason Statham, Joan Allen, Ian McShane, Tyrese Gibson, Natalie Martinez, Max Ryan, Jacob Vargas.

RallyeSmrtiV dnešnom svete zábavného priemyslu sa čoraz viac stierajú hranice medzi rôznymi formami entertainmentu. Výborným príkladom tohto javu je vzájomné ovplyvňovanie filmového a video herného priemyslu. Toto ovplyvňovanie sa realizuje vo viacerých formách, napríklad pred uvedením nového animovaného filmu sa v poslednej dobe stalo pravidlom vytvoriť aj počítačovú hru na jeho základe. Rovnako sa rozmohli aj filmové adaptácie počítačových hier, viď napríklad Max Payne. Počítačové hry však môžu ovplyvňovať film aj nepriamo. Scenár filmu môže napríklad pracovať s prvkami, ktoré boli použité najmä v počítačových hrách. Týmto spôsobom je urobené aj zaujímavé Béčko Rallye smrti režiséra Paula W.S. Andersona, ktorý má už viaceré skúsenosti s adaptáciami PC hier (Mortal Kombat, Resident Evil).

Príbeh tohto filmu by bez problémov pasoval do ľubovoľnej pretekárskej PC hry, ale oficiálne sa hlási k brutálnej snímke Death Race 2000 z roku 1975. V roku 2012 skolabovala americká ekonomika (podobnosť so súčasnou situáciou je veľmi zaujímavá) a celý svet sa zmieta v problémoch. Podobne aj americký väzenský systém už nie je tým, čím býval, a preto ho prevádzkujú súkromníci, ktorí využívajú väzňov na rôzne účely. Istá väznica usporadúva vražedné preteky, v ktorých sa víťaz musí prebojovať do cieľa doslova cez mŕtvoly. Práve do takejto väznice sa dostane náš hrdina Jensen Ames, pretože údajne zabil svoju manželku. Čoskoro po príchode sa Jensen dostane medzi účastníkov pretekov, aj keď proti svojej vôli.

MRallyeSmrti RallyeSmrti

Paul W.S. Anderson pokračuje vo svojom štýle tvorby, keďže Rallye smrti nemá ďaleko k jeho predchádzajúcim filmom, najmä čo sa týka scenára. Film je skutočne Béčkom ako vyšitým a tie spomínané prvky z hier sú implementované veľmi zaujímavo a najmä funkčne. Síce je scenár vo viacerých momentoch skôr na smiech, netreba zabúdať na fakt, že sa ním jeho tvorca nesnažil zabojovať ani o Zlatú Palmu, ani o nič podobné. Príbeh je plný tradičných vecí z oblasti akčných klišé, ako napríklad sexi nebezpečné ženy, hlavný hrdina outsider a podobne. Tieto prvky sa však dajú prežiť, keďže v globále film má svoju vnútornú logiku. Rovnako je plusom scenára to, že obzvlášť jeho prvá polovica pekne svižne odsypáva a baví. S druhou polovicou je to síce už horšie, ale aj tá ma čosi do seba.

Výraznú úlohu v dosiahnutí celkového dojmu z filmu má jeho audiovizuálne spracovanie, ktoré je zamerané na čo najväčší akčný a adrenalínový zážitok. Veľkú časť filmu tvoria samotné preteky rozdelené do troch častí, ktoré vynikajú naháňačkami, brutálnymi demoláciami a efektnými zabitiami. Anderson skrátka náležite využil plánované Rkové ohodnotenie pre svoj film a nerobí mu problém zobrazovať všetko pekne naturalisticky a bez servítky. Zvuková stránka filmu je asi ešte lepšia ako vizuálne spracovanie. Soundtrack je plný “hustých“ skladieb najmä z oblasti hip-hopu a rocku, ktoré vynikajúco pasujú k tejto filmovej adrenalínovej jazde.

RallyeSmrti RallyeSmrti

Samotný film by bol asi dosť o ničom, keby nemal správneho akčného hrdinu, čo ale našťastie nie je prípad tohto filmu. Hlavnú úlohu si totiž zahral Jason Statham (Kuriér, Crank), ktorý vynikajúco pasuje do svojej úlohy, má “akčnú“ charizmu a v tomto filme aj poriadne svaly. Aj vďaka nemu je Rallye smrti veľmi slušná “blbosť“, ktorá je rýchla a zábavná. Na druhej strane je to ale aj film, ktorý nie je extra originálny a tobôž nie logický. V niektorých prípadoch to však až tak veľmi nevadí. A toto je jeden z nich.

/

Článok bol publikovaný aj v časopise Fantázia č. 43.