Rok: 2013

Réžia: Robert Schwentke
Scenár: Phil Hay, Matt Manfredi, David Dobkin, Peter M. Lenkov
Kamera: Alwin H. Küchler
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Ryan Reynolds, Mary-Louise Parker, Jeff Bridges, Kevin Bacon, Marisa Miller, Robert Knepper, Stephanie Szostak, James Hong, Mike O’Malley, Devin Ratray, Kachina Dechert a ďalší

R.I.P.D.- URNA: Útvar rozhodne neživých agentov (R.I.P.D., 2012)R.I.P.D. je prešľapom letnej filmovej sezóny. Jedinými doménami filmu sú Jeff Bridges a šikovne postrihaný trailer, ktorý do kina navnadil i nás – dokonca na 3D. Škoda len, že snímka svoje tromfy (a vtipy) vystrieľala už v kampani. Sympatický pôvodný názov totiž sľubuje extravagantnú hodinu a pol, štýlovú zábavu bez väčšieho moralizovania, ideálnu na oddych po mučivých horúčavách. Namiesto toho divák dostane nevkus, ktorý sa začína slovenským názvom a končí sa ohavnými, tupohlavými a lacno vygenerovanými mŕtvymi vypasencami. Chcete fakt nechutné zdeformované monštrum? Hravo, stačí použiť ako základ Roberta Kneppera. Prihodíme ešte aj skazeného policajta? Pohoda, Kevin Bacon a jeho ultra tenké rifličky sú na scéne. Ups, to bol spoiler.

Každopádne, začína sa to manželskou idylkou, pokračuje to policajnou raziou v štýle deväťdesiatych rokov a život nášho ústredného policajného hrdinu (Ryan Raynolds) sa končí hneď v úvode filmu zradou najlepšieho kamaráta. V príliš nastajlovanom zábere, ktorý si môžete užiť len s 3D okuliarmi, sa náš hrdina vznesie do nebíčka, lenže nadýchané obláčiky a večné blaho ho tam veru nečakajú. Keďže si tesne pred smrťou tak trochu ulial bokom zabavený dôkazový materiál a zhodou okolností patrí medzi elitu policajných jednotiek, dostáva šancu svoje hriechy odčiniť storočnou službou v R.I.P.D. – chytaním mŕtvych duší, ktoré unikli pred posledným súdom a pokojne si hnijú na zemi. Za parťáka dostane svojrázneho postaršieho kovboja (v tomto bode mnohí oprávnene poukazujú na paralely s Mužmi v čiernom) a s novou identitou sa vracia na Zem. A tak ďalej, a tak ďalej… nasleduje nudné vzájomné doťahovanie sa novej partnerskej dvojice a akčné kúsky, ktoré by niekoho ohúrili pred desiatimi rokmi.

R.I.P.D.- URNA: Útvar rozhodne neživých agentov (R.I.P.D., 2012) R.I.P.D.- URNA: Útvar rozhodne neživých agentov (R.I.P.D., 2012)

Najväčším problémom filmu nie je schematický scenár (nikto predsa prepracovanú drámu ani neočakával), ale nevyrovnaná réžia. Námet a rovnako i zápletka sú strelené – v tom problém nie je. Žiaľ, takmer všetko ostatné sa od tejto premisy odkláňa a azda sa snaží o pravý opak – tváriť sa normálne, dištancovať sa od nadsádzky. Tým snímka R.I.P.D. stráca i poslednú nádej na to, aby sa do Vašich myslí zapísala aspoň ako svojrázna komédia.

Skúsme ale z iného súdka. Tešiť sa môžete na niekoľko mimoriadne vydarených vtipov, ktoré ťažia z popkultúrnych stereotypov a na excentrický prejav Jeffa Bridgesa v roli muža zákona z divokého západu a nebeskej prefektky v podaní Mary-Louise Parkerovej. Tešiť sa môžete, ale v našich kinách sa nedočkáte, pretože všetko toto v českom dabingu zaniká – áno, sme opäť v skvelých deväťdesiatych. URNA je teda 130-miliónovým gýčom, ktorý pravdepodobne nezarobí ani len toľko, koľko stál. Popravde, zabúda sa naň ľahko a príjemne.