Psia jazda © 2023 Universal Pictures Psia jazda © 2023 Universal Pictures

Dobrých komédií je v súčasnom Hollywoode ako šafranu. Ešte zriedkavejšie sú podarené drsné komédie – filmy vyznačujúce sa hrubozrnným humorom, priamočiarymi invektívami a kreatívnymi hláškami sú vymierajúcim druhom. Schválne, kedy naposledy ste videli dielo, ktoré by dostatočne kvalitne napĺňalo uvedené atribúty? Režisér Josh Greenbaum práve jedno také dotlačil do kín.

Strays

komédia
2023 / 93 min. / MP 18

Josh Greenbaum
Dan Perrault

Reg je rozkošný malý psík, ktorý viac než čokoľvek iné miluje svojho pána, Douga. Problémom je, že láska nie je obojstranná. Doug vlastne Rega nikdy nechcel. Vidí v ňom iba nutné zlo a štekajúcu životnú komplikáciu. Jedného dňa sa Doug rozhodne Rega konečne definitívne zbaviť. Psíka odvezie dostatočne ďaleko od domova, aby už nikdy nenašiel cestu späť a nezačal mu znova strpčovať život. Naivný a nevinný Reg sa tak ocitá napospas osudu a ulici. Našťastie sa zoznámi s ďalšími tromi druhmi rodu canis, ktorí mu v osvojení si nového životného prostredia pomôžu. A nie len to – Reg sa spolu s nimi vydáva na zábavnú a humorom nabitú cestu za pomstou.

Nečakajte zvraty ani komplexný scenár plný psychologických rozborov. Nedostaví sa ani nevšedná vizuálna stránka. O niečo podobné tvorcom evidentne ani nešlo. Základnou silou Psej jazdy je jej jednoduchosť. Práve vďaka prostému príbehu sa Greenbaum a scenárista Dan Perrault mohli prakticky plne venovať realizácii. Zdanlivú plochosť deja tak vyvažujú vyšperkované dialógy, humorné hlášky a nekompromisná vulgarita – všetko v údernom a chytľavom prevedení.

Pritom účinok papierového podkladu v podobe efektívneho scenára by bol nanajvýš polovičný, ak by repliky neprešli ústami dobrých hercov/dabérov. V prípade Psej jazdy to v originálnom znení znamená Willa Ferrella ako krotkého, nepriebojného Rega a najmä Jamieho Foxxa, ktorý dabuje expresívneho „experta na pouličný život“ Buga. Foxxov hyperaktívny havkáč je zdrojom najobjemnejšej porcie hlášok a nadávok, pričom máloktorá sa minie účinkom a snáď žiadna vyslovene neskĺzava k trápnosti. Hlavný tandem potom doplňujú herecké cameo roličky a trefne odporný Will Forte čoby Doug.

Psia jazda © 2023 Universal Pictures

Napriek tomu, že je film vo svojej podstate jednoduchá oddychová zábava pre ľudí holdujúcich tvrdému vtipu, nedá sa zaškatuľkovať ako prehliadka pejoratívnych skečov. Všetky psie postavy tu majú svoju špecifickú povahu, výhody i problémy. Tie s postupom deja prekonávajú a uvedomujú si, že konflikt život s majiteľom vs. život na ulici nie je tak čiernobiely ako sa spočiatku mohol javiť. Divák teda dostane aj určitý charakterový oblúk a mimo doslovného premiestňovania sa z bodu A do bodu B príde aj na abstraktnú, duševnú cestu. Samozrejme, prvé husle stále hrá zábava – a tá trvá až do konca.

Psia jazda príjemne prekvapuje. Tvorcom sa podarilo oživiť polomŕtvy subžáner drsnej komédie. Tí z vás, ktorí inklinujú k tvrdšiemu humoru plnému sexu, nadávok a fekálií, by tento kúsok v kine rozhodne nemali minúť. Bohviekedy sa niečomu podobne kvalitnému z obdobného rangu podarí dostať k nám do kín najbližšie.