Žáner: komédia
Minutáž: 88 minút

Réžia: Nima Nourizadeh
Scenár: Matt Drake, Michael Bacall
Kamera: Ken Seng
Hrajú: Thomas Mann, Oliver Cooper, Jonathan Daniel Brown, Dax Flame, Kirby Bliss Blanton, Brady Hender, Nick Nervies, Alexis Knapp, Miles Teller, Peter Mackenzie a ďalší

Projekt X (Project X, 2012)Found footage ako spôsob filmovania, či ako samostatný žáner sa uplatnil najmä pri horore. A ak aj nejde o horor, ide o filmy, v ktorých sa vo veľkom umiera (Cloverfield). Projekt X je tak v tomto smere výnimočný. Používa túto metódu s novým cieľom, v komédii, ktorá má priniesť unikátny zážitok zo stredoškolskej párty. Režíroval ju Brit iránskeho pôvodu, Nima Nourizadeh, ktorý doteraz nakrúcal videoklipy a reklamy, čo je na snímke tiež do určitej miery cítiť.

Téma je typická pre americké tínedžerské komédie, typizované ostávajú aj charaktery, ich motivácia, problémy a túžby. Posun nastáva v tom, že je tu všetká pozornosť sústredená na moment, ktorý má všetko zmeniť – samotnú párty. Hlavní hrdinovia, ich situácia a zázemie sú nám v krátkosti predstavení a v podstate už po pol hodine je párty v plnom prúde. Samozrejme, film nerieši žiadne dôležité otázky a ani nepredstavuje obohatenie ducha i sveta v žiadnom zmysle. Vznikol len pre zábavu a to sa mu väčšinu času darí. I keď mnohým to príde divné, baviť sa sledovaním cudzej párty. Nie je to presne to, ako byť na nej osobne. Ale tvorcovia sa snažili diváka, čo najviac vtiahnuť do víru udalostí. Okrem hlavnej kamery, ktorá je v zhode s found footage daná, aspoň na oko, do rúk jednej z postáv, použili viacero mobilných telefónov, s ktorými nepretržite nakrúcali aj iné menšie postavy.

Od mnohých iných tínedžerských filmov Projekt X vyčnieva kvalitou technického spracovania a remeselnou úrovňou svojich tvorcov. Výber režiséra sa spätne ukazuje ako veľmi vhodný. Dojem z filmovej párty totiž závisí do veľkej miery na správnom zachytení miestami chaotického diania a početných vizuálnych vnemov, čo Nourizadeh ako videoklipár mal už v oku. Dobrá je aj dramaturgia celého záznamu, čo je zásluhou scenáristu Michaela Bacallu, ktorý už má vďaka filmom 21 Jump Street a Scott Pilgrim proti celému svetu skúsenosti s filmami pre mladých. Stredoškoláci sú zrejme pre amerických filmárov stále silnou cieľovou skupinou, lebo opäť sa objavuje aj v kinách viac filmov určených takmer výhradne pre nich. Taký je aj Projekt X. Všetky iné vekové kategórie z neho nebudú práve nadšené. Ako komédia má snímka niekoľko naozaj silných vydarených momentov. Humoru však nie je veľa, aspoň nie takého univerzálneho. To jej podlamuje nohy u väčšiny divákov.

o bude boj (Projekt X) o bude boj (Projekt X)

Nerozumiem celkom dobre snahe o to, aby to vyzeralo ako párty, ktorá sa naozaj stala. Použitie found-footage, realistických spravodajských záberov, ručnej kamery, neznámych tvári a použitie ich skutočných mien síce napĺňajú túto predstavu vytvorenú reklamnou kampaňou a trailermi, ale nie je to vôbec dotiahnuté. Mnoho iných vecí vám totiž na druhej strane nedovolí tomu uveriť ani na sekundu. Kvalita záznamu a technického prevedenia je vysoká, herecké výkony v rámci situácie viac ako dobré. Použitá metóda nakrúcania filmu tak slúži „len” snahe, o čo najvernejší zážitok. Čo je samozrejme v poriadku, len to implikuje niekoľko negatív. Vygradovanie deja v závere je potom už úplne mimo pôvodného rámca a pôsobí veľmi umelo. Tento scenáristický problém sa týka aj mnohých ďalších komediálnych a dramatických scén. Bez nich by však bol film veľmi fádny.

Projekt X je filmom pre pohodovú zábavu. Tínedžerov, najmä chlapcov, má čím zaujať. V Spojených štátoch sa samozrejme vedú diskusie o tom, na koľko je film pre mládež vhodný a či ju nenavedie na zlé chodníčky. Možno. V telke sú však aj horšie veci.