Minutáž: 102 minút

Réžia: David Gordon Green
Scenár: Danny McBride, Ben Best
Kamera: Tim Orr
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Danny McBride, James Franco, Rasmus Hardiker, Natalie Portman, Toby Jones, Justin Theroux, Zooey Deschanel, Charles Dance, Damian Lewis a ďalší

Princ a Pruďas (Your Highness, 2011)V krátkom čase tu máme ďalšiu ambicióznu komédiu. Po schematickom, ale funkčnom pokračovaní Vo štvorici po opici a výbornom Paulovi je tu s trochu divným česko-slovenským názvom Princ a Pruďas (Your Highness) dobrodružná fantasy komédia s dobrým hereckým obsadením. Režíroval David Gordon Green, od ktorého budete poznať najskôr len akčnú komédiu Pineapple Express.

V hlavnej úlohe sa predstavil komik, scenárista a producent Danny McBride. V USA je takou vychádzajúcou hviezdou komediálneho žánru. V roku 2006 sa uviedol nezávislou nízkorozpočtovou komédiou z vlastného pera The Foot Fist Way. Jeho najväčší úspech predstavuje sitcom Eastbound & Down vysielaný na HBO. Medzitým sa objavil v menších úlohách v mnohých filmoch, ale až Princ a Pruďas je prvý vyslovene komerčný film, v ktorom má hlavnú úlohu. Po jeho boku sa objavili nepomerne známejší herci Natalie Portman a James Franco (127 hodín, Freaks and Geeks).

Thadeous (Danny McBride) a Fabious (James Franco) sú bratia a synovia kráľa. Byť princom prináša okrem mnohých výhod aj určité povinnosti so správou krajiny. Fabious sa k nim postavil čelom a stal sa z neho vynikajúci bojovník, ktorý bráni ľud a kráľovstvo pred vyčíňaním monštier a zlých čarodejníkov. Naproti tomu Thadeous kvôli svojej voľnomyšlienkárskej povahe a veľkej záľube v ženách nezvláda ani jednoduché diplomatické úlohy. Otcovi kráľovi (Charles Dance) dochádza trpezlivosť. Fabious si z poslednej výpravy prináša nevestu Belladonnu (Zooey Deschanel), ktorú vyslobodil z rúk zlého čarodejníka Leezara (Justin Theroux). Ten si ju v deň svadby unáša spať, a tak musí Thadeous pomôcť svojmu bratovi, inak bude vydedený. Bratia sa tak vydávajú na dobrodružnú výpravu, na ktorej konci majú poraziť Leezara a zachrániť Belladonnu. Pridáva sa k nim našťastie aj osamelá bojovníčka Isabel (Natalie Portman) túžiaca po pomste za svojich bratov a otca.

Princ a Pruďas (Your Highness, 2011) Princ a Pruďas (Your Highness, 2011)

Ústrednej trojici to na plátne spolu prekvapivo ide a podali svoje postavy veľmi uveriteľne. Fantasy príbeh sa však môže javiť trochu prestrelený. Scenáristi do príbehu zakomponovali pre hrdinov naozaj mnoho prekážok, ktoré spolu nesúvisia a okrem pocitu, že ich svet je naozaj plný divných miest a tvorov, nezískate kompaktnejší pohľad na kráľovstvo.

Obzvlášť v komédii je problém, ak sa divák nudí. V Princovi a Pruďasovi je hneď niekoľko hluchých miest. Lenže aj mimo nich to nemusí byť žiadna výhra. Humor je veľmi jednoduchý, až primitívny a zväčša stojí len na vulgárnosti a sexuálnych narážkach. Často sú však podané zaujímavo i vhodným spôsobom a Danny McBride je bezpochyby talentovaný a sympatický herec. Vždy to ale nestačí. Určite sa dalo z tohto námetu a scenára lepšou réžiou vyťažiť viac. Pegg s Frostom stavali do veľkej miery v Paulovi humor na podobných základoch, ale u nich funguje podstatne lepšie. Nie každé fuck tu má svoje funkčné miesto.

Pokusov o vtip je tu však naozaj veľa, a tak sa vždy nejaký podarí. Scenár napísal samotný Danny McBride (snímku aj produkoval) so svojim dlhoročným spolupracovníkom Benom Bestom. Snaha sa im nedá uprieť, ale po stránke kvantity to v tomto prípade jednoducho prehnali. Aj tak je to však vďaka vydareným hereckým výkonom McBridea, James Franca, či Justina Therouxa zaujímavý oddychový film. Najmä ak máte radi fantasy a nevadí vám prízemnejší humor.

Sklamaný môžu byť najmä diváci, ktorých nalákal na film trailer. Ten totiž sľubuje trochu iný film, než vo výsledku dostanete. Humor vyzerá v ukážkach viac situačný, možno konverzačný. Kto má rád práve takýto štýl, nedostane ho v Princovi a Pruďasovi v takej dávke, aby bol s filmom spokojnejší.