Réžia: Michael Spierig, Peter Spierig
Scenár: Michael Spierig, Peter Spierig
Kamera: Ben Nott
Strih: Matt Villa
Hudba: Peter Spierig

Hrajú: Sarah Snook, Ethan Hawke, Noah Taylor, Elise Jansen, Freya Stafford, Cate Wolfe, Alexis Fernandez, Christopher Kirby, Rob Jenkins, Alicia Pavlis, Olivia Sprague, Ben Prendergast a ďalší

Musím sa v myšlienkach vrátiť k filmu Transcendencia s Johnym Deppom z jari tohto roka. V recenzii naň som vyjadril presvedčenie, že ako poviedka by film dopadol lepšie. Papier jednoducho znesie viac ako filmové plátno. Vôbec tým nechcem byť kritický k literárnej sci-fi, práve naopak. Krátky formát, akým poviedka je, umožňuje autorovi experimentovať a preskúmať aj okrajové nápady a úvahy, ktoré by inak nemuseli obstáť.

Austrálsky sci-fi thriller Predestination je nakrútený podľa poviedky All You Zombies z roku 1958 amerického klasika žánru Roberta A. Heinleina. Tento spisovateľ bol a stále je v USA nesmierne populárny. Najmä v 50. a 60. rokoch mal výrazný dopad na spoločnosť a inšpiroval celé generácie k záujmu o výskum vesmíru. Podľa jeho poviedok a románov bolo nakrútených niekoľko seriálov a filmov. Celosvetový ohlas mala najmä snímka Hviezdna pechota (1997).

Hlavným hrdinom je agent (Ethan Hawke), ktorý opakovane cestuje časom do rôznych období, aby zastavil nebezpečného atentátnika skôr než spácha svoje najhoršie zločiny. Posledný pokus o jeho dolapenie začína v 70. rokoch v New Yorku, kde sa zamestná ako barman. Jeden večer sa dá do rozhovoru s Nezosobášenou matkou (Sarah Snook) – autorom stĺpčekov pre ženské magazíny, ktorý dokonale vidí do hláv ženám, keďže kedysi ňou sám bol.

Predestination (2014)

Heinlein napísal predmetnú poviedku za jeden deň a má 13 strán. Mnoho v nej nie je vysvetlené a často je veľmi vágna. Bratia Spierigovci, ktorí sa postarali o scenár i réžiu Predestination, odviedli v tomto smere veľa dobrej práce. Dielo v mnohom dotvorili a sprehľadnili. Avšak, ostáva tu jedna veľká otázka – prečo? Z filmu, a poviedka na to nedávala veľký priestor, nie je vôbec jasné, prečo ho nakrútili a čo nám má povedať. Neposkytuje ani námety na úvahy a rozhovory, takže jeho nejasnosť sa nedá týmto spôsobom ospravedlniť.

Začínam z tohto konca, lebo Predestination má mimo to mnoho kvalít. Hereckým výkonom kraľuje mladá herečka Sarah Snook, ktorá zatiaľ ešte nemala možnosť zažiariť mimo svojej domoviny. Táto snímka by jej v tom mohla byť aspoň trochu nápomocná. Talent má nespochybniteľný a svoju dvojrolu zvládla bez problémov. Ethan Hawke je na tom podobne, ale jeho part bol menší a skôr počúval, ako správny barman, ktorého stvárňoval väčšiu časť filmu. Veľmi pekná je aj výprava, dizajn scén a celková atmosféra. Mnoho vecí vám môže pripadať mierne absurdných, ale treba vychádzať z toho, v akom čase bola literárna predloha napísaná.

Predestination (2014)

Po filmárskej stránke môžem bratom Spierigovcom vytknúť iba jednu vec. Dej speje k veľkému zvratu, či odhaleniu. Bolo by to naozaj skvelé, ak by to fungovalo. Myslím si totiž, že nie je divák, ktorému by to podstatné nedošlo výrazne skôr, ako sa to rozhodnú odhaliť. A okrem toho ponúknu ešte navyše aj veľmi popisné znázornenie toho, čo sa stalo, takže dostanete rovnakú informáciu hneď dvakrát – v kratšej i v dlhšej verzii. Neviem, či je za tým podcenenie diváka, alebo si to jednoducho neuvedomili.

Predestination je po väčšinu času komornou drámou postavenou na dialógoch dvoch-troch postáv a nie thriller ako ho označujú sami tvorcovia, i keď dôjde aj na zopár akčnejších scén. Nakrúcalo sa na zopár lokáciách, ale pekne sa s tým vyhrali. Najmä scény zo SpaceCorp. majú svoje čaro – hlavne vďaka retrofuturistickému dizajnu prelomu 50. a 60. rokov.

Rozhodne to nie je mainstreemový film. Odporučiť ho môžem tým, ktorí si obľúbili Roberta A. Heinleina, preferujú sci-fi, alebo majú radi zvláštne veci.