Minutáž: 98 minút
Krajina: USA / Španielsko

Réžia: Woody Allen
Scenár: Woody Allen
Kamera: Vilmos Zsigmond
Hrajú: Gemma Jones, Pauline Collins, Anthony Hopkins, Naomi Watts, Josh Brolin, Freida Pinto, Antonio Banderas a ďalší

Poznáš muža svojich snovV poslednej dobe je každodenná problematika rozpadajúcich sa vzťahov, nevery a nedôvery dosť rozšírená aj v kinematografii. Je to pochopiteľné, tvorba reaguje na aktuálne podnety doby, a tak sa na plátne objavujú manželské páry v kríze, neverní muži a nedôverčivé manželky. Tento jav už však občas pôsobí únavne. Veď povedzme si úprimne: i náročnejší divák si v kine radšej pozrie niečo „iné“ než to, s čím sa potýka denno-denne v realite. Woody Allen však dokáže zobrať (a to nie len raz) i túto tému a využiť ju na vyrozprávanie príbehu z bežného života svojim jedinečným spôsobom.

Ako tomu u Allena býva, do deja prehovára rozprávač (autor), ktorý ho dofarbuje, dopĺňa. V niektorých scénach sa dokonca divákovi prihovárajú samotné postavy. Tento aspekt dej spestruje, chvíľami však divákovi uľahčuje chápanie a ten nemusí až tak bystro sledovať konanie postáv, či ich vzájomné vzťahy. Nedá sa ale povedať, že by bol dej nenáročný. Každá z hlavných postáv má vlastnú dejovú líniu, autor prechádza od jednej k druhej, takmer ako keby písal príbeh v knihe. Jednotlivé línie sa chvíľami pretínajú, vzťahy postáv eskalujú do slovných potýčok.

Príbehu nechýbala pre Allena tak typická irónia, do výsmešnej satiry však neprešla. Osobne to považujem za ochudobnenie. Deficit však nahradili herci, ktorých teatrálnosť miestami pripomínala divadelné predstavenie. Priestory londýnskych bytov tak ožili hádkami a výčitkami Josha Brolina, Gemmy Jones a Naomi Watts. Brolin, ktorý stvárnil autora prežívajúceho krízu v tvorbe i manželstve (Roy) bol predvedčivý, nie však až tak ako jeho „svokra“ Helena (Gemma Jones). Bola až nepríjemne realistická. Vždy, keď sa objavila na scéne, tak ma až zamrazilo pri predstave s čím zase príde. Svojou časťou samozrejme prispievala do manželskej krízy svojej dcéry Sally (Naomi Watts) a jej manžela. Anthony Hopkins dokázal udržať nad vodou aj slabšie snímky, v prípade Poznáš muža svojich snov mu však stačilo doplniť celkový kolorit hlavných postáv, zvládol to so všetkou bravúrnosťou.

Poznáš muža svojich snov (You Will Meet a Tall Dark Stranger, 2010) Poznáš muža svojich snov (You Will Meet a Tall Dark Stranger, 2010)

Woody Allen, ako je už zvykom, nespočinul len v režisérskom kresle, ale i v kresle autora scenára. Tento bol po remeselnej stránke spracovaný dobre, chýbal mu však rýchlejší spád a trocha viac humorných replík. Oceňujem však zápletku šance 50 na 50, ktorá záver síce necháva otvorený, ale nie tak nepokojným dojmom, že by to diváka po zhliadnutí podráždilo. Ten má tak možnosť aplikovať svoje znalosti „každodenného života“ na vlastnú interpretáciu záveru. Minutáž 98 minút je primeraná, snaha vyrozprávať dej behom dlhšej doby by nemusela byť práve prínosná. Hudba doprevádzajúca dej bola vybraná vkusne a vhodne.

Poznáš muža svojich snov je zaujímavým filmovým zážitkom s nenahraditeľným Allenovským odtlačkom. Nesklame iróniou a miestami posmešným pohľadom na životy hlavných postáv, neprekvapí však napínavým dejom. Vďaka výbornej spolupráci režiséra s hercami predstavuje snímka veľmi dobrý filmový zážitok pre fanúšikov Woodyho Allena a nezvyčajné predstavenie pre tých, ktorí sa s ním zatiaľ bližšie nezoznámili.