Rok: 2010

Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Scenár: Ethan Coen, Joel Coen, Charles Portis
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Carter Burwell
Hrajú: Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper, Dakin Matthews, Jarlath Conroy, Paul Rae, Domhnall Gleeson a ďalší

Skutočná gurážWestern žije! Dokonca si dokáže od americkej akadémie vydobiť desať oscarových nominácii. Je síce veľmi dávno, čo Nezmieriteľní tancovali s vlkmi. No nie je sa čomu čudovať, pretože najtypickejšiemu americkému žánru sa venovali bratia JoelEthan Coenovci. Čierny humor, neotrelá réžia a kvalitné herecké obsadenie je to, na čo sme u najúspešnejších hollywoodskych bratov zvyknutí.

Tento krát si vzali do parády remake klasického príbehu zo 60tych rokov s Johnom Waynom v hlavnej úlohe. Štrnásťročnej Mattie zabije miestny štvanec otca. Dievča však nie je obyčajná teenagerka, ale mladá dáma z divokého západu. Rozhodne sa najať najlepšieho maršála a s jeho pomocou vraha vypátrať a náležite potrestať. Mattie je na štrnásťročné dievča veľmi schopná obchodníčka s uštipačnou, ba až nadrzlou vravou, s ktorou hravo uprace i dotieravého texaského rangera. Nemá problém zohnať potrebnú hotovosť a presvedčiť miestnu whiskou nasiaknutú špongiu tváriacu sa ako U.S. maršál, aby spolupracoval.

Postavu tvrdohlavého dievčaťa presvedčivo stvárnila vychádzajúca hviezdička Hailee Steinfeld. Ide o jej prvý celovečerný film, no nie je to na nej vôbec poznať. Postavu opileckého zástancu zákona Reubena „Roostera“ Cogburna, ktorý s nepriateľom nedebatuje, ale rovno ho odrovná, stvárnil osvedčený Jeff Bridges. Tomu jednooký pištoľník sedí ako páska na oko. Jeff už spolupracoval s Coenovcami na úchvatnom Big Lebowskom. S westernom má tiež skúsenosti, a tak maršál Cogburn po Johnovi Waynovi získal ďalšieho dôstojného predstaviteľa. K dvojici netradičných prenasledovateľov sa pridá texaský ranger LaBoeuf. Nejde o kríženca Chucka Norrisa s mladou hviezdou Transformerov, ale o meno postavy z pôvodnej knižnej predlohy. Mierne nemotorného uvraveného texasana zahral Matt Damon, ktorý momentálne strieda úlohu za úlohou. Po uhľadených vražedných agentoch a športovcoch hrá fúzatého ťarbáka hrdého na svoju domovinu.

Matt Damon ako LaBoeuf v dobrodružnom westerne Skutočná guráž (True Grit, 2010) Jeff Bridges ako Rooster Cogburn a Hailee Steinfeld ako Mattie Ross dobrodružnom westerne Skutočná guráž (True Grit, 2010)

Nevídaná trojica je na stope vraha Toma Chaneyho a celej bande, ku ktorej sa pričlenil. Úlohy zúfalého desperáta sa zhostil čoraz hviezdnejší Josh Brolin. Hoci má na plátne len malý priestor, jeho postava je v príbehu neustále spomínaná a budí tak dojem svojej stálej prítomnosti. Chaney zohráva dôležitú rolu hýbateľa osudov našich hrdinov. Ranger LaBoeuf ho chce dolapiť kvôli zločinu vykonanému v rodnom Texase a keďže dve zbrane sú stále viac ako jedna, Cogburn s Mattie sa nakoniec rozhodnú po sérii nezhôd spojiť s ním svoje sily. Banda Neda Peppera, ktorého hrá Barry Pepper obsadený určite zhodou náhod, netuší ako rýchlo oľutuje stret s naším triom strážcov zákona.

Ľutovať určite nebude človek, ktorý sa rozhodne obetovať dve hodiny života tomuto ľahko stráviteľnému westernu. Príbeh nie je postavený na streľbe a naháňačke na divokých mustangoch, ale na dialógoch a neskutočnej guráži. Verva, s akou si počína dievča s osudom, je hodná rešpektu, čo ocenia obaja muži zákona a koniec koncov i nenávidený otcov vrah spolu s lídrom bandy. Skutočná guráž z názvu titulu tak prináleží silnému dievčaťu a nie skúsenému lovcovi ľudí, ako by sa v úvode príbehu mohlo zdať. Mladučká Hailee Steinfeld tak získava za výkon už vo svojej prvej úlohe nomináciu na Oscara za vedlajšiu úlohu.

Matt Damon ako LaBoeuf a Hailee Steinfeld ako Mattie Rossv v dobrodružnom westerne Skutočná guráž (True Grit, 2010) Jeff Bridges ako Rooster Cogburn a Hailee Steinfeld ako Mattie Ross dobrodružnom westerne Skutočná guráž (True Grit, 2010)

Divoký západ je vo filme zobrazený veľmi autenticky. Zostreliť chlapa zo sedla počas cvalu nie je až také jednoduché, ako to poznáme z väčšiny filmov. Drsná krajina nám poskytne množstvo dôkazov o svojom pôvabe. Mráz nám zachádza priamo do kostí, mrchožrúti krúžia až príliš blízko. Zákon, vie byť poriadne krutý, hoci má iba jedno oko. Po technickej stránke je to dokonalé dielo. Kameraman Roger Deakins získava právom svoju deviatu nomináciu. Surovú scenériu dokresľuje pútavá hudba Cartera Burwella.

V produkcii Stevena Spielberga nám Coenovci naservírovali veľmi pozerateľný hlavný chod plný množstva sviežich i komických ingrediencií. Kto neverí, nech sa presvedčí, aké je vidieť medveďa cválať na koni či kopance do retardovaných malých indiánov. Otázkou zostáva, koľko ocenení filmu uštedrí akadémia. Verím, že zaslúžený dostatok.