Pompeje (Pompeii, 2014)Originálny názov: Pompeii

Žáner: akčná dobrodružná dráma
Minutáž: 105 minút
Krajina: Kanada / Nemecko
Rok: 2014
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Paul W.S. Anderson
Scenár: Janet Scott Batchler, Lee Batchler, Michael Robert Johnson
Kamera: Glen MacPherson
Strih: Michele Conroy
Hudba: Clinton Shorter

Hrajú: Kit Harington, Carrie-Anne Moss, Emily Browning, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jessica Lucas, Jared Harris, Joe Pingue, Kiefer Sutherland, Currie Graham, Dylan Schombing a ďalší

Roman Polanski chcel už niekedy v roku 2007 nakrútiť adaptáciu románu Pompeje britského autora Roberta Harrisa. Mal to byť najdrahší európsky film v dejinách so Scarlet Johannson a Orlandom Bloomom v hlavných úlohách. Plány zmaril štrajk hercov v USA počas jesene toho istého roku.

Film, ktorý sa do svetových kín dostáva v roku 2014, nemá s tým prvým zmieneným nič spoločné. Teda až na istú podobnosť predstaviteľov hlavných mužských úloh, Blooma a Johna Snowa, teda prepáčte Kita Harigtona v aktuálnej snímke. On však naozaj pôsobí, ako keby si len odbehol z nakrúcania Game of Thrones.

Jeho súčasný hrdina, Milo, je gladiátor, ktorého vzali do otroctva v Británii ešte ako dieťa potom, čo Rimania povraždili celý jeho keltský kmeň. Keďže je ako gladiátor príliš dobrý pre plebs antického Londýna, dostáva sa do Pompeí, kde sa zahľadí do dcéry miestneho šéfa, musí bojovať v aréne aj s vrahmi svojej rodiny a nakoniec i s ničivou silou prírody.

Pompeje (Pompeii, 2014)

Scenár filmu je napísaný pomerne funkčne, zámerne sa chcem vyhnúť slovu dobre. Odsýpa to, nikde sa to nezadrháva, ale je to prázdne. Akoby bol celý film urobený len kvôli sopke a jej spektakulárnemu výbuchu.

Nepriamo to potvrdzujú aj slová samotného režiséra Paula W. S. Andersona. Veľkú pozornosť totiž venovali fyzike vulkanického výbuchu a sprievodným javom ako sú zemetrasenia a blesky. Podľa všetkého by to mal byť vedecky najvernejší výbuch sopky na filmovom plátne. Rovnaká pozornosť sa upriamila aj na samotné mesto Pompeje. Škoda však, že pri tom všetkom zabudli na samotný film.

Scenár neprináša nič nové, ani zaujímavé a napriek tomu, že vznikol v kanadsko-nemeckej koprodukcii sa hollywoodskych šablón drží až príliš verne. Hercom sa navyše ako keby ani nechcelo hrať, takže postavy nemajú čím zaujať. Ale nemyslím si, že by to bola chyba hercov. Väčšina z nich už v minulosti svoje kvality preukázala.

Pompeje (Pompeii, 2014)

Chcem sa vyhnúť prezrádzaniu deja, ale záver filmu je zlý. Postavy sa čeliac krutej smrti správajú malicherne alebo iracionálne. Aj ústrední hrdinovia sa nakoniec vzdajú a to napriek veľkým úptrapám, ktoré už dokázali prekonať. Bez možnosti vytvoriť si k postavám vzťah je však pre diváka ich smrť len suchým konštatovaním.

Pompeje sú tak len ďalším z kategórie zbytočných filmov, na ktoré sa čoskoro zabudne. Snáď sa potom Polanskí a Harris vrátia k svojmu projektu.