Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film

Mali ste už sen, ktorý ste chceli sami ukončiť? Zobudiť sa, lebo sa zmenil na nočnú moru? Obvykle sa to každému podarí. Buď vás niekto, či niečo preberie, alebo vstanete, až keď sa vám niečo v sne stane. Je však tu aj možnosť, že nekonečný sen niekto vytvoril, aby nám vnukol istú myšlienku. Práve o tom sa nás snažil presvedčiť režisér Christopher Nolan, ktorý svoju „náuku o snoch“ pripravoval desať rokov.

akčný, sci-fi, triler
2010 / 148 min. / MP 12

Originálny názov
Inception

USA / Veľká Británia

Réžia
Christopher Nolan
Scenár
Christopher Nolan
Počiatok je bezpochyby jeho najosobnejším filmom. Postavy, ktoré si sám vytvoril, siahajú až do hĺbky ich mysle a zápasia so svojimi nepríjemnými spomienkami a hlavne vznikli v čase, keď sa Nolanova režisérska kariéra len rozbiehala, a tak to nemôžeme považovať za akýsi úlet talentovaného a kasovo úspešného tvorcu. Po miliardových tržbách Temného rytiera by Nolan tak či tak mohol nakrútiť akýkoľvek vlastný projekt. Jeho úspešná kariéra za kamerou mu však v tomto prípade zabezpečila navyše „iba“ jediné, na Počiatok dostal štedrý rozpočet, ktorý podľa niektorých zdrojov siahal až k 200 miliónom dolárov.

Treba povedať, že peniaze boli využité naozaj efektne. Okrem prvotriednej hereckej zostavy (k Nolanovým „starým známym“ z Batmana – Michaelovi Cainovi, Kenovi Watanabe, Cillianovi Murphymu – sa pridali mladé herecké nádeje Joseph Gordon-LevittEllen Page a excelentní Leonardo DiCaprioMarion Cotillard) sa režisér nebál staviť na úchvatné triky, ktoré v kombinácii s pestrými lokáciami dotvárajú nadpriemerný vizuálny zážitok. Naše sny sú neohraničené, čo mohla byť tomto prípade výhoda i nevýhoda. Nolan mohol pritlačiť na pompéznosť jednotlivých scén, využiť časté spomalené zábery a pohrať sa s našou fantáziou, no zároveň ho nič neobmedzovalo pri písaní dialógov. Počiatok je jeho svet a my sme boli doň len pozvaní.

Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film

Rodák z Londýna patrí právom medzi najoriginálnejších tvorcov, no to zväčša takýmto filmárom neprináša aj úspech u divákov. Christopher Nolan je výnimkou a buďme za to vďační. Spojiť príbeh, ktorý neurazí a hlavne potrápi aj zarytého intelektuála, pričom zároveň pobaví aj komerčného diváka bažiaceho po skvelých efektoch, fascinujúcej výprave či akciou nabitým dejom, je naozaj umenie. To Nolan dokáže a vďaka tomu jeho príbehom dávajú štúdiá zelenú.

Navyše, ak sa v hlavnej úlohe predstaví Leonardo DiCaprio, ktorý si po Scorseseho temnom trileri Prekliaty ostrov pripísal ďalší nezabudnuteľný výkon. Postava zlodeja myšlienok Cobba je presne tým, čo DiCapriovi ide najlepšie – skĺbenie odvážneho hrdinu s mužom, ktorého niekde v hĺbke trápi nepríjemná minulosť. Tá sa vynára práve vtedy, keď to nie je najvhodnejšie. V prípade Cobba je to vo chvíli, keď sa snaží dostať niekomu do sna a zohrať v ňom svoju úlohu. Jeho ukrývaným tajomstvom je tragický vzťah s Mal (Marion Cotillard), ktorá mu vstupuje do ním vytvorených snov a ničí mu jeho plány.

Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film

Práve tu Leonardo DiCaprio naplno prezentuje svoj herecký rozsah – milujúci muž, otec dvoch detí, ktorých tváre si ani vo sne nevie vybaviť verzus človek na úteku, žijúci na hrane a vykonávajúci nebezpečné a hlavne nelegálne povolanie. Cobb totiž vstupuje do hláv iných na zákazku, kradne odtiaľ dôležité informácie a predáva ich ďalej. Z jeho poslednej obete, vplyvného japonského biznismena Saita (Ken Watanabe), sa však stane zákazník, ktorý Cobbovi za splnenie náročnej úlohy ponúkne návrat do rodnej krajiny a možnosť začať odznova. V tomto Nolan kopíruje štruktúru typického hollywoodskeho filmu.

Začiatok filmu nám priblíži prácu hlavného hrdinu a potom ponuku, ktorú Cobb nemôže odmietnuť. V čom teda film vyniká? Originálnym scenárom, spracovaním a spôsobom, akým Nolan tému uchopil. Sme vlastne svedkami dvoch filmov v jednom. V prvej časti sa Nolan presne drží klasickej dejovej línie. Cobb ponuku prijíma a buduje si svoj vlastný tím, s ktorým akciu zrealizuje a film pozvoľna graduje.

Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film

V druhej polovici vidíme niečo, o čom sa budú ešte dlho viesť rôzne diskusie. Cobbova zákazka totiž spočíva v tom, že Saitovmu obchodnému konkurentovi nepotrebuje myšlienku ukradnúť, ale práve naopak, musí mu ju vnuknúť. Mladý finančník Robert Fischer (Cillian Murphy), ktorého otec je na smrteľnej posteli, by mal podľa Saitovho želania celý rodinný podnik rozdeliť. Cobb sa tak pomocou architektky Ariadny (Ellen Page) pokúsi Robertovi vytvoriť nezabudnuteľný sen, ktorého pointou má byť práve toto dôležité rozhodnutie.

Pri realizácii tohto sna Christopher Nolan splnil divákom aj sen filmový, dokonale prepojil niekoľko dejových vizuálne nápaditých a akčných línií, z ktorých nespustíte oči a čo je dôležité ani na chvíľu nevypnete mozog. Nolan vytvoril svoj vlastný vesmír a určil jeho pravidlá, ktoré musíte ako divák akceptovať. K tomu si prirátajte ešte skutočne temnú hudbu majstra Hansa Zimmera, ktorý v nej zladil dramatické prvky svojej ranej tvorby z 90. rokov či akúsi éterickosť a nadpozemskosť, za ktorú by sa nehanbil ani Vangelis. Odmenou za to vám bude impozantná jazda vrámci sna jedného ambiciózneho človeka a minulosťou poznačeného muža, ktorý sa nezmieril so stratou najbližšej osoby.

Počiatok / Inception, 2010 © Continental Film

Všetky tieto súvislosti nestrácajú logiku, takže táto snová misia sa dokonale uzavrie a vy budete potrebovať zopár minút na to, aby ste si vôbec uvedomili, že ste boli svedkom dokonalého príbehu. A to sa pri dnešnej filmovej tvorbe obzvlášť cení. Nolan nakrútil film o tom, čo všetci dobre poznáme a aj preto musí zasiahnuť takmer každého. Všeobecne neznáme fakty o snoch, nad ktorými sme sa nikdy nezamýšľali, vyplnil svojou autorskou vatou a vzniklo z toho univerzálne dielo s potenciálom zasiahnuť a strhnúť svojho diváka.

Po zhliadnutí tohto filmu príde na um myšlienka, čím všetkým sa musí vyplniť sen, aby bol poriadne hlboký a človek si niečo z neho zapamätal aj po prebudení. A ak si z toho celého spomenieme na akúkoľvek maličkosť, môže nás to k niečomu inšpirovať alebo nás v niečom zmeniť. Nezabúdajte, že aj Jamesovi Cameronovi sa tiež najprv prisnil robot s oceľovou kostrou vychádzajúci z plameňov a to ako to nakoniec dopadlo si už domyslíte aj sami. Niektoré sny si dokážeme vsugerovať aj sami, tie milé a príjemné chceme dosnívať dokonca, no ak v spánku prežívate niečo zlé, je dôležité, aby vás mal v pravú chvíľu potom kto zobudiť, alebo inak povedané „nakopnúť“.