Minutáž: 150 minút

Réžia: Gore Verbinski
Scenár: Ted Elliott, Terry Rossio
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Bill Nighy, Stellan Skarsgard, Jonathan Pryce, Tom Hollander, Jack Davenport

Piráti Karibiku – Truhlica mŕtveho mužaJeden týždeň – 132 miliónov dolárov. Určite nebudem klamať ak poviem, že tento údaj najviac zaujíma tvorcov filmu Piráti Karibiku – Truhlica mŕtveho muža. Umelecká hodnota tu nehrá veľkú rolu a o nejakom duchovnom posolstve nemôže byť ani reči. Otázka znie: Čo je na tom zlé?

Jerry Bruckheimer. Práve táto producentská osobnosť Hollywoodu stojí za znovuzrodením pirátskych filmov. V roku 1995 sa totiž zdalo, že filmy o pirátoch sú definitívne mŕtve. Postaral sa o to režisér Renny Harlin s filmom Ostrov Hrdlorezov. Hrdlorezi stáli obrovské peniaze, ale nezarobili takmer nič. Po fatálnom neúspechu Harlinovho filmu si celých osem rokov nikto netrúfol sfilmovať akýkoľvek veľkorozpočtový film z prostredia pušného prachu, mečov a špinavej lodnej paluby.

Bruckheimer však v roku 2003 vrátil pirátov opäť do kurzu a to vo veľkom štýle. Celý nápad vznikol na základe atrakcie v Disneylande. Sponzori boli spočiatku veľmi skeptický a to najmä potom ako uvideli prvé zábery s pirátom menom Jack Sparow. Sparowa hral Johnny Deep, ktorý sa rozhodol pre netradičné poňatie svojej postavy. Jeho Jack Sparow vychádzal zo správania rockových hviezd sedemdesiatich rokov, mal zženštilé správanie a bol pernamentne na mol.

Napriek obavám sponzorov mal Deep plnú podporu Jerryho Bruckheimera a tak nakrúcaniu už nič nestálo v ceste. To, čo prišlo po premiére prvého dielu Pirátov Karibiku, dnes znie ako rozprávka. Celosvetový zisk filmu v kinách dosiahol neuveriteľných 653 miliónov dolárov. Najväčším paradoxom však je, že z postavy Jacka Sparowa, do ktorej producenti vkladali najmenšie nádeje sa stal takmer kult a Johnnymu Deppovi vyniesla dokonca nomináciu na Oscara. Človek nemusí byť génius, aby pochopil, že keď niečo v Hollywoode zarába, bude sa točiť dovtedy pokým to zarábať bude. Bruckheimer ako správny kapitán pochopil, že pokiaľ sa posádke darí nie je dôvod ju meniť.

Piráti Karibiku – Truhlica mŕtveho muža Piráti Karibiku – Truhlica mŕtveho muža

Po trojročnej prestávke tak do našich kín prichádza pokračovanie Pirátov Karibiku s názvom Truhlica mŕtveho muža. Na režisérsku stoličku opäť zasadol Gore Verbinski a spolu s ním sa vracia aj Johnny Deep ako Jack Sparow, Orlando Bloom v úlohe Willa Turnera a Keira Knightley, ktorej patrí postava Elizabeth Swannovej.

Pokiaľ v prvom diele boli hlavné postavy tri, v druhom diele je jasné, že hlavná postava patrí jedinému mužovi. Jeho meno je Jack Sparow a je to teda hlavne on kto udáva akým smerom sa príbeh vyvíja. Kapitán Jack Sparow je typický predstaviteľ problémových hrdinov. Nepatrí medzi záporne postavy no jeho zaradenie do skupiny hrdinov, ktorým ide o záchranu sveta by bolo viac ako smelé. Sparow sa stará hlavne o seba, má však vzácny dar a to schopnosť zatiahnuť do svojich problémov všetkých ostatných naokolo.

Tentoraz má ale kapitán, ktorý pôsobí dojmom adepta na protialkoholické liečenie vážny problém. Tým problémom je legendárny pirátsky kapitán Davy Jones u ktorého ma Sparow dlh. Sparow mu však nedlží peniaze, ale doslova život. Pozitívna správa pre Jacka nie je rozhodne ani to, že Davy Jones má v svojej moci morskú obludu menom Kraken, ktorá ničí lode ako buldozér steny z lepenky. Navyše samotný kapitán Davy Jones tak ako celá jeho posádka na lodi Lietajúci Holanďan nie je z masa a kostí.

To jediné čo môže Sparowa zachrániť pred storočnou službou na Jonesovej lodi je truhlica mŕtveho muža. K ceste za hľadaním truhlice sa pridá aj Will Turner s úmyslom zachrániť tak svoju snúbenicu Elizabeth pred smrťou obesením. Elizabeth sa ale podarí uniknúť zo spárov Lorda Cutlera Becketta, ktorý spolu s kapitánom Davym Jonesom tvorí dvojicu zloduchov v nových Pirátoch. Nové dobrodružstvo kapitána Sparowa, počas ktorého na plátne uvidíte nádherné ostrovy, lodné bitky, šermiarske súboje, ľudožrútov, podivnú posádku kapitána Jonesa a samozrejme Krakena sa môže začať.

Úspech prvého dielu bol vo veľkej miere zásluhou hereckého obsadenia. Aj keď bol Orlando Bloom v tej dobe dievčenským idolom a Keira Knightley pomerne známou herečkou ani pokiaľ by sa spojili do jednej osoby nemohli zatieniť najväčšiu hereckú hviezdu filmu. Herca, na ktorom dnes stoja aj padajú celý Piráti Karibiku. Bez Johnnyho Deepa by totižto tržby druhého dielu po týždni premietania určite nevyleteli na 132 miliónov dolárov. Deep patrí jednoznačne medzi súčasnú hereckú špičku. Ako herecká osobnosť je mimoriadne flexibilný (môžete sa o tom presvedčiť vo filme Libertine, ktorý v súčasnosti beží v našich kinách) a postupne sa z neho stáva herec, ktorý jednoducho nehrá zle a je aj zárukou určitej kvality filmu.

Johnny Deep pomocou Sparowa stvoril postavu, ktorá dokonale spĺňa požiadavky dnešnej doby, ale pritom nepôsobí kŕčovito. Sparow v sebe má niekoľko rôznych charakterov a napriek tomu pôsobí prirodzene. Sparow je opilec, profesionálny klamár, nezodpovedný kapitán a rozhodne nepatrí k mužom, ktorý vyhľadávajú monogamný vzťah. Napriek všetkému je však skvelý šermiar a sú chvíle kedy sa dokonca zachová ako hrdina a preukáže odvahu. V určitom smere mi Deepov Sparow pripomína Han Sola z Lucasových Hviezdnych Vojen. Aj Solo bol v gauner a pirát, ale napriek tomu obľúbená postava, ktorej diváci rovnako ako v súčasnosti Sparowovi odpustili všetky chyby. Postava Sparowa prechádza v Truhlici mŕtveho muža najväčším vývojom spomedzi všetkých postáv. V kapitánovi Čiernej perly sa totiž začínajú prebúdzať kladné vlastnosti a začína sa čoraz viac približovať kladným postavám a ku koncu filmu je jeho odklon od temnej strany takmer teatrálny. Jack Sparow skrátka patrí k tým postávam, kvôli ktorým sa chodí do kina a to je v dnešnej dobe tuctových hrdinov veľmi zriedkavý jav.

Herecké obsadenie Truhlice mŕtveho muža je plné skvelých hercov. Zostavu pirátov doplnil Bill Nighy známy z Lásky Nebeskej. Aj keď Postavu Davy Jonesa, ktorú si Nighy zahral tvorí z veľkej časti počítačová animácia dokázal jej Britský herec vdýchnuť život. Novým mužom na palube je aj herec s podivným menom Stellan Skarsgård, ktorý si zahral Billa Turnera, čiže otca mladého piráta Willa Turnera. Postava Lorda Becketta takisto patrí k novým a dostal ju na starosť Tom Hollander. Hollandera môžete v kinách vidieť hneď v dvoch filmoch s Johnnym Deepom. Tým prvým je už spomínaný Libertin.

Toľko k hercom, ktorí sú v hereckej posádke noví. K tým ostrieľaným patrí Orlando Bloom. Bloom sa opäť predstaví v úlohe bývalého kováča, ktorý sa dal na cestu piráta. Bloom v Elizabethtown dokázal, že hrať vie, no v Pirátoch sa rozhodne neprekonáva. Jeho herectvo je v porovnaní s Deepovým v plienkach, ale je na tom stále lepšie ako Keira Knightley, ktorá pôsobí akoby hrala svoju prvú úlohu. Jej afektovaný a neprirodzený prejav výrazne znižuje kvalitu niektorých scén. V lepšom prípade je po jej boku Johnny Deep, ktorému sa niekedy podarí scénu zachrániť. Knightley je však jedinou trhlinou v hereckom obsadení je to však o to smutnejšie, pretože práve ona ma na starosti jednu z hlavných úloh.

Pokračovanie Pirátov Karibiku je kvalitne urobený film. Rovnako ako pri efektoch, hercoch, výprave to platí aj pri hudbe o ktorú sa postaral skladateľ Hans Zimmer, ktorý v minulosti zložil hudbu napríklad ku oscarovému Gladiátorovi Ridleyho Scotta. Zimmerova hudba dokonale graduje niektoré scény a hlavne nepôsobí rušivo. Talentovaný skladateľ zaujímavo rozvíja hlavné hudobné motívy filmu a kúpa soundtracku rozhodne nebude zlá investícia. V súvislosti s Truhlicou mŕtveho muža vychádza 22 augusta ešte jedna zaujímavá kompilácia. Jej názov je Rogue’s Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys a ide o kolekciu tradičných pirátskych piesní v podaní svetovej hudobnej špičky. Pesničky vyberal Gore Verbinski spolu s Johnny Deepom a na starosť ich dostali skutočné osobnosti. Svojou troškou prispeli napríklad Bono, Sting, Lou Reed alebo Nick Cave. Aj keď si na tento zaujímavý hudobný úkaz musíme ešte chvíľu počkať rozhodne to bude stáť za to.

Truhlica mŕtveho muža má svoje chyby. Pomalšia polovica filmu má nestabilné tempo, nájdu sa aj hluché miesta a zbytočné scény. K tomu dobrému rozhodne nepatrí ani koniec filmu, ktorý pôsobí seriálovo. Nečakajte ani, že druhý diel pirátskej trilógie odhalí veľa. Nedozviete sa takmer nič, všetko sa totiž rozvíja a pôsobí akoby si tvorcovia schovávali všetko zásadne do tretej časti. Je to tak trochu podvod od tvorcov, ale v podstate sa niet čomu čudovať, veď majú v rukách zlatú baňu a keby vyšli na povrch všetky skutočnosti návštevnosť tretieho dielu by bola ohrozená. Filmový biznis je tiež biznis a má svoje jasné pravidlá.

Napriek tomu je zábava pri druhom dieli Pirátov Karibiku doslova kráľovská. Divák sa jednoducho baví a to je to hlavné. Po desiatich minútach zabudnete na všetko a bude vám úplne jedno, že príbeh v podstate stagnuje. Truhlica mŕtveho muža je dokonalý mix komédie, akcie a dobrodružného rodinného filmu. Akcia samotná však ustúpila a do popredia sa dostal komediálny prvok. To však filmu rozhodne neškodí, ale naopak pristane. Pokiaľ teda hľadáte film pri ktorom sa chcete baviť alebo zobrať na neho celú rodinu bez rozdielu veku druhý diel Pirátov Karibiku je pre vás tým najlepším možným riešením. Po dlhej dobe totiž do našich kín prichádza blockbuster, ktorý má skutočne niečo do seba a to sa v tejto dobe tak často nevidí.

/