Percy Jackson: Zlodej blesku / Percy Jackson & the Lightning Thief © 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation Percy Jackson: Zlodej blesku / Percy Jackson & the Lightning Thief © 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation

Chris Columbus potreboval po vlažne prijatom I Love You Beth Cooper poriadny komerčný úspech ako soľ. A tak,  keď sa naskytla možnosť ujať sa adaptácie Percyho Jacksona, neváhal. S podobou látkou už mal skúsenosti z predchádzajúceho režírovania dvoch dielov Harryho Pottera. Bol teda celkom rozumnou voľbou producentov. Na svojom konte má nejeden veľký komerčný úspech na poli rodinných filmov. Film vznikol podľa päťdielnej knižnej predlohy Ricka Riodana, ktorá sa vo svete dobre predáva, u nás však výraznejší úspech zatiaľ nezaznamenala.

Percy Jackson & the Lightning Thief

dobrodružný, fantasy, komédia
2010 / 118 min. / MP 12
Kanada / USA

Chris Columbus
Craig Titley, Joe Stillman
Percy Jacskon je obyčajný americký stredoškolák, ktorý nie je typickým lúzrom, neteší sa však ani prílišnej popularite. Žije v jednej domácnosti so svojou mamou a nevlastným otcom – večným opilcom. Hoci je synom boha Poseidona a pozemskej ženy, netuší o tom, až kým ho počas exkurzie v múzeu nenapadne suplujúca učiteľka, z ktorej sa vykľuje obluda z podsvetia. Zistí, že je obvinený s krádeže najsilnejšej božskej zbrane (blesku boha Dia) a tu sa začína jeho cesta naprieč Amerikou s dvoma pomocníkmi v pätách. Musí zachrániť svoju mamu, ktorú uniesol boh podsvetia Hades a dokázať svoju nevinu.

Tento „Súboj Titanov pre mladších“, ako ho niektorí nazývajú, má svoje klady aj zápory. Poďme pekne po poriadku. Trojicu hlavných hrdinov si obľúbite pomerne rýchlo a viete sa s nimi stotožniť. Ja som im fandil, pretože si ma získali svojou prirodzenosťou a nesileným hraním. Na svojej púti stretávajú množstvo antických príšer, čo si vyžadovalo značnú dávku digitálnych trikov, ktoré sa celkom podarili. Napríklad hady na hlave medúzy s kamenným pohľadom Umy Thurman na mňa pôsobili reálne a mal som z nich skutočne zlý pocit. Trojhlavá príšera v múzeu mala tiež niečo do seba. Výberu hercov a trikom teda nemám veľmi čo vytknúť.

Percy Jackson: Zlodej blesku / Percy Jackson & the Lightning Thief, 2010 Twentieth Century Fox Film Corporation

Horšie je to však už s príbehom, ktorý je miestami výrazne nelogický, čo sa odráža aj na správaní postáv. Je však jasné, že na takýto film nejdete do kina, aby ste si užili herecké prejavy, ale aby ste sa v prvom rade zabavili. Tento cieľ bol podľa môjho názoru z veľkej časti úspešne splnený, aj keď snímka bude mať určite väčší ohlas u detí ako u dospelých. Tým ani nie je primárne určený.

Vo filme som sa tešil predovšetkým na veľké hviezdy. Okrem už spomínanej Umy Thurman aj na Pierca Brosnana a Rosario Dawson, ktorí si filme zahrali iba vedľajšie úlohy, no napriek tomu potešili. Pre niekoho môže, ale tiež nemusí byť zábavné aj spojenie gréckej mytológie a americkej popkultúry. Čakali by ste, že sa na Olymp dostanete výťahom v Empire State Building, alebo že vstup do podsvetia je za nápisom Hollywood v L. A.? Ja teda určite nie. Či tým chceli tvorcovia niečo naznačiť sa asi nikdy nedozvieme.

Columbus týmto filmom Ameriku neobjavil a nekoná sa ani nový Harry Potter. Stále však ide o celkom podarenú kombináciu antiky a súčasnosti. Je však otázne, komu sa páčiť bude a komu nie. Ja som ostal niekde v strede.