Michal Horváth

Searching

mysteriózny, dráma
2018 / 102 min. / MP 12

Aneesh Chaganty
Aneesh Chaganty, Sev Ohanian
Nová snímka Pátranie, ktorá si odbila svoju premiéru na filmovom festivale Sundance, sa podľa kritikov ukázala ako jedna z najlepších. Otec Kim (John Cho) sa v nej musí vysporiadať so smrťou manželky a rovnako tak aj jeho dcéra. Aj keď sa spočiatku zdá, že sa so svojou dcérou Margot cez túto udalosť preniesli, nie je to celkom pravda. Zvrat však nastáva, až keď sa Margot nedostaví domov a jej otec začne po nej pátrať.

Iste si hovoríte, že ste film s podobnou témou už videli minimálne tisíckrát. Veru, samotný námet originálny nie je, najmä keď v 99% filmoch s touto témou hral Liam Neeson. Čo však oddeľuje Pátranie od priemerných až podpriemerných snímok, je razantnosť deja, skvelé herecké výkony a originálne vizuálne postupy.

Keďže je film zasadený do súčasnosti, fungujú v ňom aj sociálne siete a internet. Zatiaľ čo sa polícia snaží nájsť stopy zmiznutej Margot vonku, jej otec to skúša na sociálnych sieťach. Práve tuto je použitý zaujímavý prostriedok – ako divák vidíte iba to, čo sa deje na monitore počítača. Kimovo pátranie po dcére tak pôsobí autenticky a živšie. Stávate sa súčasťou jej sociálneho života na internete, ktorý je však iný ako si jej otec predstavoval.

Tvorcom sa darí donútiť divákov zamyslieť sa nad tým, ako by sa v podobnej situácii zachoval oni. Či už je to z pohľadu rodiča k deťom alebo kamaráta ku kamarátom. Spočiatku som sa bál, že to bude opäť ďalšia snímka, ktorá sa snaží poukázať na to, aké sú sociálne siete a internet zlé, a že kazia mládež. Našťastie je film hlavne zameraný na postavu otca, ktorý sa všetkými silami snaží dopátrať ku svojej dcére a pochopiť, prečo mu tajila toľko vecí.

Pátranie © 2018 Itafilm

Dej sa samozrejme neodohráva iba na monitore. Výsledky pátrania Kima dostanú na rôzne miesta a k rôznym ľuďom. Čím dlhšie je však jeho dcéra nezvestná, tým je aj jeho trpezlivosť menšia. Ak si spomínate na snímku Unesené s Hugh Jackmanom, jeho postava má s Kimom veľa spoločného. Obaja sa snažia zistiť všetko na vlastnú päsť a niekedy prekročia hranice. Na rozdiel od Unesených sa včak začínajúci režisér Aneesh Chaganty neodvážil ku drastickým a vyhroteným scénam, z ktorých by mrazilo.

Veľkým pozitívom počas filmu bolo niekoľko zvratov a prekvapení, ktoré ako divák neočakávate, pretože ste naplno ponorený do pátrania po dcére. Vďaka dobre zvolenej dĺžke sa dej posúva razantne dopredu a nedá vám takmer vydýchnuť. Ak teda hľadáte jednoduchý príbeh s originálnym poňatím, na ktorý môžete zobrať takmer kohokoľvek, Pátranie je dobrá voľba.