Fifty Shades Freed © Universal Pictures Fifty Shades Freed © Universal Pictures

Globálny úspech dekádu starej limonádovej upírskej ságy Twillight vnukol miliónový nápad britskej spisovateľke E.L. James. Autorka sa pokúsila napísať fanfiction román pre čitateľky bažiace po trošku pikantnejšej romanci. Pôvodný titul Master of the Universe to dotiahol až na masívne hltané stránky lokálneho internetu.

Fifty Shades Freed

romantický, dráma
2018 / 105 min. / MP 18

James Foley
Niall Leonard
Potenciál dominantno-submisívnej romantiky vycítilo vydavateľstvo x.y.z. dostatočne zavčasu a dnes už je fenomén okolo pána Greya historickým míľnikom. Nielen v kontexte vstupnej brány perverzného undergroundu do predsa len o čosi noblesnejšieho mainstreamu, ako vo svete kníh či blogov, tak aj príbehov strieborného plátna.

Škaredé káčatko, Pretty Woman opačne či spomenutý uhrančivý svet upírov. Správne namixovaný koktail hrá rôznymi odtieňmi romantických predstáv, ba až sexuálnych túžob žien po celom svete. Cieľová skupina je na výsosť jasná. Filmové spracovanie príbehovej prvotiny Päťdesiat odtieňov sivej (Fifty Shades of Grey) v roku 2015 nastolilo tú správnu valentínsku náladu a zarobilo hriešne peniaze.

Recenzentom prevažne mužského pohlavia spôsobila jednotka nejeden bolehlav, druhý diel naservírovaný o dva roky neskôr priam žalúdočnú nevoľnosť. Aj taký bol dopad Päťdesiatich odtieňov temnoty (Fifty Shades Darker, 2017). Dievča zmenilo bohatého zvrhlíka na džentlmena vhodného do denného svetla a najmä hodného jej ruky zdobenej briliantovým prsteňom. Rozprávky o zaláskovaných princeznách zachránených princami z pochybných pomerov zväčša končia okrídlenou vetou: „A žili šťastne až kým nepomreli“a práve na to tajomné vákuum, mysteriózny dovetok – čo bolo po svadbe – nadväzuje finále megaúspešnej sadoságy s podtitulom Päťdesiat odtieňov slobody (Fifty Shades Freed).

Mylne sa ľudia dovtipujú, že názov trojky sa viaže na slobodu, ktorú strácame manželským zväzkom, konkrétne v momente vyslovenia zaväzujúceho sa Áno. Autorka mala na mysli absolútnu dôveru v partnerskom vzťahu ľudí, ktorí pred sebou nemajú žiadne nevypovedané tajomstvá, nevyfarbené strachy a konajú voči sebe férovo, najčistejšie ako je len pre nich vôbec mysliteľné. Bez masiek, bez servítky. Dôverne. Láskavo. Načisto. Naostro.

Aspoň takto chápem vrcholiaci kontext názvov odtieňovej trilógie ja. Kontroly nad vzťahom sa zmocnila konečne aj Anastázia, dupla si a dosiahla svoje. Slobodu v omyloch jej doprial Christian, ktorý sa naučil bezhranične dôverovať láske. Vzťahový oblúk ukončený na výbornú. Konflikty sú síce prepožičané z minulého deja, nič nové sa nám neukázalo, avšak adaptovaný scenár z pera manžela spisovateľky Nialla Leonarda nám dožičil luxus prehĺbenia vzťahov.

Fifty Shades Freed © Universal Pictures

Vidno, že postavy viac nie sú ploché, nahliadli sme aj do dynamiky vzťahov v rodine pána Greya. O niečo viac zo seba odhalila aj hlavná predstaviteľka Dakota Johnson. Chémia medzi ňou a zbožňovaným Jamiem Dornanom taktiež ušla solídnu cestu. Radosť na nich pozerať. Na tretíkrát hrajú zamilovanú dvojicu skutočne presvedčivo. Erotický náboj dvojice je všadeprítomný. Z titulu recenzenta chcem poukázať na výborne zvolené vzťahové úskalia manželského či predmanželského zväzku. Obsah romantiky v BDSM štýle vie skutočne prekvapiť.

Nie všetko, čo sa na prvý pohľad javí ako nevera, je v dnešnej povrchnej dobe naozaj zásahom do čierneho. Obdobne funkčných posolstiev doručil režisér James Foley na druhý pokus oveľa viac a zdarnejšie ako v prostrednom dieli. Obišlo sa to aj bez minule nie celkom využitej prítomnosti Kim Basinger.

Foley silné mužské postavy opradené lákavým tajomstvom skutočne vie uchopiť, o čom svedčí jeho bohatá filmografia. Za zmienku však stoja jeho režijné úspechy najmä na seriálovom poli. Za všetko stačí spomenúť House of Cards, Hannibala či pôvodné Mestečko Twin Peaks.

Fifty Shades Freed © Universal Pictures

Pridalo sa aj na product placementoch. Generálnym sponzorom bola očividne moja obľúbená automobilka so štyrmi krúžkami v logu. Lepšiu reklamu pre nablýskaný športiak s ladiacou metalízou nevymyslíš. Dokonalá súhra marketingu s predávanou love story však môže mnohým vadiť, prinajmenšom pôsobiť rušivo.

Ja osobne som túto trojicu filmov prijal veľmi pozitívne. Romantická komédia s trošku narušenou psychikou hlavného dominantného hrdinu. Nerobme z toho nič viac, ani nič menej. Nie je to trauma, akú si nosí v army ruksaku Johnny Rambo, ale našťastie ani fetišový ples v jaskyni Brucea Waynea. Ženy aspoň začali opäť snívať nad princom z dobrej rodiny so skalopevnými zásadami a záľubou v trošku tvrdšej romantike. Mierne nereálne očakávania, ale možno zároveň návod pre nás chlapov, ako byť džentlmenom a jednať so ženami v rukavičkách.

S venušinými guľôčkami ju napokon Christian doviedol až k oltáru. Za mňa Win Win. Ešte aj tie všade znejúce popiny od Rity Ory a Ellie Goulding sú dostatočne kvalitné. Foley odviedol vyvrcholením trilógie nadpriemernú remeselnú prácu, čo aktuálne potvrdzujú kasové úspechy po celom svete. Som zvedavý, ako bude vyzerať budúcoročný kinovalentín.