Prístupnosť: MP 18

Réžia: Sam Peckinpah
Scenár: Rudy Wurlitzer, Sam Peckinpah
Kamera: John Coquillon
Hudba: Bob Dylan
Hrajú: James Coburn, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Richard Jaeckel, John Beck, Jason Robards

PatBillyKidČasy, kedy sa po prérií preháňali nebojácni kovboji, sú dávno preč. Zmizli aj časy, keď príbehy o nich boli v strede pozornosti literárnych a filmových tvorcov a hlavne publika. Dnes len s nostalgiou spomíname na tie najslávnejšie diela a obdivujeme ich dokonalosť. K takým patrí aj western Pat Garrett a Billy the Kid.

Billy The Kid bol v podstate obyčajný pištoľník. Legenda vraví, že počas známej dobytkovej vojny v Lincolne zabil 21 ľudí. V skutočnosti ich bolo okolo 9, čo nie je málo, no treba si uvedomiť, že v prestrelkách sa prihodí všeličo. Počas svojho života nebol veľmi slávny. Paradoxné je, že za slávu vďačí svojmu vrahovi. Šerif Pat Garrett napísal o Billym the Kidovi knihu, ktorá rozpútala záujem okolo jeho osoby. Legenda sa nabaľovala, sláva stúpala. Billy the Kid má dnes za sebou účinkovanie v zhruba päťdesiatke filmov.

Sedemdesiate roky už neboli rajom pre western, no jeho hviezdny závan ešte dovieval. Nový film o Billym the Kidovi a Patovi Garrettovi sa mal pokojne niesť na tomto vánku. Pôvodne produkcia obsadila na režisérsku stoličku Monteho Hellmana. Ten bol v tej dobe považovaný za schopného žánrového remeselníka, no do dnešných dní jeho tvorba neprežila. Neskôr sa k režisérskemu žezlu dostal Sam Peckinpah a bolo jasné, že filmový svet čaká ďalšia nezabudnuteľná „podívaná“ tohto legendárneho tvorcu.

PatBillyKid PatBillyKid

Príbeh filmu si však na rozdiel od mnohých iných na podobnú tému neberie za cieľ prerozprávať Billyho život. Nemá ani len snahu zobraziť ho ako hrdinu. Práve naopak, rozpráva nám najchmúrnejšiu príhodu jeho života – jeho posledné dni a smrť. Billy už má za sebou rôzne dobrodružstvá, o ktorých sa však veľa nedozvieme. Pat Garrett po ňom ide a všetkým je jasné, že ho raz dostane.

Jedným z veľkých plusov tohto filmu sú herecké výkony. Zarytých fanúšikov Billyho the Kida síce sklame, že ho stvárňuje 37 ročný herec, ale povedzme si pravdu – čo na tom z filmového hľadiska záleží? A aj keby – koľko má tento slávny záporák prérie na Slovensku fanúšikov? Skrátka, Kris Kristofferson sa svojej úlohy zmocnil veľmi dobre. Ešte lepšie mu kontruje jeho dvorný šerif Pat Garrett, čiže James Coburn. Zabudnúť nemožno ani na Boba Dylana. Ten okrem vedľajšej úlohy Aliasa vytvoril ku filmu aj hudbu. Mimochodom, pre film bola napísaná aj slávna pieseň Knockin’ on Heavens Door.

PatBillyKid PatBillyKid

Režisér bol v čase natáčania už známy nielen ako výnimočný umelec, ale aj ako obzvlášť tvrdohlavý tvorca a taktiež alkoholik. Najväčší problém s ním však nemali herci, či členovia štábu, ale samozrejme producenti. Spokojní neboli ani s prepisom scenára, no z toho mal najťažšiu hlavu skôr scenárista. Peňažníkov trápilo finančne náročné natáčanie a scény, ktoré považovali za zbytočné. Výsledok bol napokon veľmi podivný. Režisérska verzia, ktorá bola uvedená na novinárskej predpremiére, sa kritikom veľmi páčila a nešetrili slovami chváli. Napriek tomu išla do kín skrátená verzia, ktorá už toľko úspechu nezožala. Pôvodná verzia znovu objavila svetlo sveta až v roku 1988.

Nech už zhliadnete akúkoľvek verziu, bude to stáť za to. Film Pat Garrett a Billy the Kid je western, ktorý prekonáva pečať dobovosti. Poskytuje pôžitok nielen z hľadiska poznávania filmovej minulosti, ale z akejkoľvek filmovej perspektívy. Rytmus je dokonale zladený s príbehom, herectvo dokonale vypĺňa všetky zábery a hudba sprevádza každý okamih prirodzeným splynutím. Nie je to iba western – je to aj psychologická dráma, úvaha na tému priateľstva a spravodlivosti, napínavý akčný film, je to skrátka diamant z rúk majstrovského režiséra.

/