Minutáž: 99 minút

Réžia: Oliver Hirschbiegel
Scenár: David Kajganich
Kamera: Rainer Klausmann
Hudba: John Ottman
Hrajú: Nicole Kidman, Daniel Craig, Jeremy Northam, Jeffrey Wright

InvaziaInvázia z kozmu nemusí byť vždy len prostredníctvom zelených mužíčkov s anténkami, ktorí priletia na lietajúcom tanieri, sú technologicky miliardy rokov pred nami a ich prvým krokom je zničenie nejakej veľkej budovy v USA. Čo ak sa sem vkradnú nepozorovane a nenápadne ovládnu postupne všetkých ľudí? Možno sa to práve teraz deje vo vašom okolí a vy ste si nič nevšimli. Netreba sa báť, klásť odpor je zbytočné a navyše vás nič zlé nečaká. Práve naopak, čas svetlých zajtrajškov sa blíži.

Carol Bennellová (Nicol Kidmanová) je psychiatrička, ktorá v poslednom čase pozoruje okolo seba zvláštne správanie čoraz väčšieho počtu ľudí. Jej bývalý manžel po rokoch nezáujmu by opäť rád videl svojho syna, manžel jej pacientky sa tiež zo dňa na deň úplne zmenil a dokonca aj prezident Bush sa priateľsky potriasa ruku s Hugom Chavézom. A navyše začal vyčíňať nejaký zvláštny druh chrípkového vírusu, ktorý má na svedomí aj prvé obete. Na to, aby to bola zhoda okolností je tých zvláštnych prípadov naozaj veľa.

Jack Finney je autorom románu Lupiči tiel a podľa tejto knihy vznikol už štvrtý film. Názvy adaptácií sa obmieňali od Invázie lupičov tiel cez Lupičov tiel až po dnešnú verziu, ktorá je nazvaná jednoducho Invázia. Film pôvodne režíroval Nemec Oliver Hirschbiegel, ktorý sa preslávil filmom Pád tretej ríše o posledných dňoch Hitlera. Lenže šéfom štúdia sa výsledok zdal príliš málo akčný (zrejme na základe názorov divákov z testovacieho premietania) a padlo rozhodnutie film pretočiť. Lenže úpravy už robil James McTeigue (V ako Vendeta) a to sa na konečnom výsledku prejavilo.

Invazia Invazia

Úvod je pritom výborný. Na postupné budovanie napätia a stiesňujúcej atmosféry mu stačia výborní herci, zaujímavá kamera a bežné scény s pár detailmi, ktoré vyvolávajú pocit znepokojenia. A dokonca má v druhom pláne ambíciu riešiť aj nejaké hlbšie otázky. Na plátne vidíme normálnych ľudí v normálnych situáciách, ale cítime, že niečo nie je v poriadku a v nasledujúcom zábere sa môže stať niečo nečakané. Niektoré zvláštne udalosti ako aj televízne správy sú ešte stále v medziach ako ich poznáme z našej reality. Jednoducho brnká na konšpiračnú strunu. Trochu vadí len strih, ktorý je zrejme výsledkom spomínaných úprav, aby sa prvá časť filmu „zdynamizovania“. Niektoré scény akoby končili skôr, ako boli pôvodne plánované.

Problém nastáva v druhej polovici, kedy sa začne tlačiť viac na akčný pedál a film skĺzne na úroveň priemerného trileru s predvídateľným dejom, striedajúcim jedno klišé za druhým. Napätie sa začne vytrácať, miestami sa vkráda nuda a hlavné posolstvo nepôsobí ako prirodzená súčasť filmu, ale skôr ako násilne prilepená nevyhnutnosť. Celý príbeh sa zredukuje na úsilie hlavnej postavy dostať sa z bodu A do bodu B, bez toho aby zaspala. (Ešte 10 minút tohto úsilia navyše a zaspali by diváci).

Invazia Invazia

Dá sa povedať, že Invázia je kombináciou filmov o zombiách a Equilibria. Ale skôr podstatou a príbehom ako povrchom. Nebehajú tam žiadne zohavené mŕtve telá, ani to nie je samoúčelná akčná hračka s množstvom bitiek a strieľania v spomalených záberoch. Je viac realistický a odkazuje k dielam typu 1984, z ktorého vychádzalo aj spomínané Equilibrium.

Invázia nie je zlý film a určite sa ho oplatí vidieť. Už len kvôli jeho prvej polovici a celkom zaujímavým postavám. A tiež kvôli tomu, že je dosť zriedkavé vidieť antiutópiu z Hollywoodu. Práve tá prvá polovica však naznačuje, že mal potenciál aj na lepšie hviezdičkové skóre. A my sa môžeme len domnievať ako by tento vyzeral, keby jeho podoba zostala v pôvodnej verzii podľa Olivera Hirschbiegela. Ale skôr sa zdá, že tie zásahy neboli veľmi na prospech.

/