Najlepší neuskutočnený scenár roku 2007 priviedol do celosvetových kinosál o dekádu neskôr nórsky režisérsky talent Morten Tyldum. Samotné meno vám možno nič nepovie, no ak spomeniem réžiu vydarenej severskej kriminálky Lovci hláv (2011) z autorského pera Jo Nesbøa či nedávny Kód Enigmy (The Imitation Game, 2014), referencie sú jasnejšie.
Passengers
romantický, sci-fi
2016 / 116 min. / MP 12
USA
Réžia
Morten Tyldum
Scenár
Jon Spaihts
Režisér Tyldum poňal dielo veľmi originálnym spôsobom, na míle vzdialeným od toho, na čo pôvodne lákali trailery. Od začiatku pracuje s očakávaním a citeľnou prítomnosťou niečoho tajomného. Neskrýva inšpiráciu Kubrickovými klasikami ako 2001: Vesmírna Odysea (1968) či hororovým Osvietením (The Shining, 1980). Do očí bijú stále populárni Votrelci (Aliens, 1986) i menej známe Sunshine (2007) Dannyho Boylea. Režisér umne strieda žánre, nenásilnou formou nás núti zamyslieť sa, ba až filozofovať nad večne aktuálnymi existenčnými otázkami či nástrahami partnerského spolužitia v rôznych sociálnych vrstvách.
Dielo je kompletne zabalené do očarujúceho vizuálu za 100 miliónov dolárov. Oku diváka lahodia nielen nekonečné krásy hlbokého vesmíru, dômyselný interiér high-tech kozmickej lode, ale aj pôvab najlepšie platenej hollywoodskej herečky Jennifer Lawrence.
Pod košatými vrstvami rôznych inšpirácii sa však ukrýva komorné sci-fi s nádhernou pointou. Škoda len, že bolo nutné uspokojiť i divákov (resp. pohlavárov produkčného štúdia) bažiacich po preexponovanej akcii, miestami pripomínajúcej scény z Bayovho Armageddonu (1998) či ľubovoľného vesmírneho komixu. Práve z týchto vôd pochádza Chris Pratt, zvyšných 50% titulného cestovateľského páru. Musím uznať, že odhliadnuc od komickej polohy, ktorá zakaždým Prattovi sedí ako uliata, sa tentoraz herecky trafil i do chlapíka, s ktorým dokážete súcitiť i napriek jeho sebeckému pohľadu na vec. Viac nemá zmysel prezrádzať.
Chémia medzi ústredným duom je ukážková. Herci zamiesili na solídnu romantickú klasiku, nebyť sileného záveru. Ten mnohým divákom spôsobil pachuť z dovtedajšieho takmer dokonalého zážitku a nepríjemne zráža body konečnému hodnoteniu filmu. Ťažko povedať, či to vytýkať scenáristovi Jonovi Spaithsovi, ktorý napísal pôvodný scenár ešte v roku 2007, alebo Damonovi Lindelofovi, ktorý ho upravil o tri roky neskôr. Vina bude niekde uprostred, nakoľko páni scenáristi spolu spichli aj zatracovaného Promethea (2012) Ridleyho Scotta. Obaja autori pritom patria k dostatočne vyťaženým umelcom, v ich tvorbe nájdete samé populárne tituly.
Kritizované akčnejšie finále poskytuje niekoľko zaujímavých scén, z ktorého je bazénová v stave beztiaže priam nezabudnuteľná. Okrem ústredného páru zo skromného počtu hercov vyniká najmä robotický barman Arthur v podaní skvelého Michaela Sheena. Autoritatívny veterán sci-fi žánru Laurence Fishburne sa na plátne veľmi neohreje a ešte menší priestor dostal Andy Garcia. Hudobne sa činil výborný Thomas Newman, dvorný skladateľ tónov vo filmoch Sama Mendesa.
Originalitu a sviežosť režisérovi Tyldumovi odškriepiť nemožno. Aj napriek nedostatkom treba uznať, že máloktorý režisér dokáže pospájať toľké žánre v pomerne funkčný celok. Pasažierom sa to celkom podarilo. Nenechajte si ich ujsť na veľkom plátne.