Rok: 2005
Prístupnosť: MP

Réžia: Simon J. Smith, Steve Hickner
Scenár: Jerry Seinfeld, Spike Feresten, Barry Marder, Andy Robin
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrajú: Petr Rychlý, Hana Ševčíková, Michal Dlouhý, Jiří Hromada

PanVcielkaDisneyho štúdio už pred pár rokmi stratilo svoje dominantné postavenie v žánri animovaného filmu. Do hry vstúpilo viacero nových hráčov, z ktorých najvýznamnejšie postavenie momentálne majú spoločnosti Pixar a Dreamworks. Práve Spielbergova Dreamworks prichádza po megaúspešnej sérii so zeleným Shrekom a niekoľkých ďalších úspešných filmoch ako Príbeh Žraloka, Madagaskar, Za plotom s ďalším animákom Pán Včielka.

Barry B. Benson je včela (či skôr trúd) a práve končí svoje niekoľkodňové štúdium, po ktorom automaticky nasleduje zaradenie sa do pracovného procesu v úli. No on sa nemieni zmieriť s tým, že bude do konca svojho života vykonávať jednu nudnú prácu a tak sa rozhodne vyletieť z úľa, aby mohol spoznať aj iné možnosti svojho uplatnenia. Tam sa skamaráti s predavačkou kvetov Vanessou, ktorá mu zachránila život a objavovaním ľudského sveta tiež zistí, že ľudia profitujú z toho, že včely vyrábajú med tým, že im ho berú a predávajú ho. A tak sa Barry rozhodne ľudí za to zažalovať a ani netuší, čo tým vlastne spôsobí…

Animované filmy zo zvieracej ríše sú veľmi populárne a tvoria drvivú väčšinu produkcie tohto žánru. Medzi nimi majú svoje nemalé zastúpenie aj filmy zaoberajúce sa tými najdrobnejšími zo zvierat – hmyzom. A tak po mravcoch (Mravec Z) a chrobákoch (Život chrobáka) sa dostalo aj na včely. Dosť si toho jeho tvorcovia požičali práve z týchto spomínaných filmov, ale aj napriek tomu sa tu nájde niekoľko originálnych nápadov (rozvrhnutie prác v úli). Film je od začiatku celkom svižný a zábavný, no keď dôjde na súdny proces, trochu stratí tempo, aj keď ani tam nechýbajú vtipné okamihy. Hlavne vtedy, keď sa na lavicu svedkov posadia mediálne hviezdy ako Sting či Ray Liotta.

PanVcielka PanVcielka

Autorom scenára je známy americký komik Jerry Seinfeld, ktorý sa nezaprel a svoj typický humor prepašoval aj do tohto detského filmu. Prečo detského? Keď je to animovaný film, ešte neznamená, že musí byť výlučne pre deti (viď Shrek a pod.), ale na tomto filme je oveľa evidentnejšie, že je určený predovšetkým tým ročníkom od 1995 vyššie. Samozrejme nechýba typické moralizovanie, ale aj poučovanie o tom, čo všetko včely robia a prečo sú také dôležité, o čom zrejme väčšina detí doteraz nevedela.

Objavuje sa tu aj jeden veľmi nezvyčajný prvok a to, že zvieratá (teda včely) normálne komunikujú s ľuďmi. V animovaných filmoch je bežné, že sa zvieratá rozprávajú medzi sebou vo svojom zvieracom svete a aj keď ľuďom rozumejú, nebýva zvykom, aby sa s nimi rozprávali. Musím sa priznať, že na mňa to pôsobilo ako rušivý element, rovnako ako niektoré zvláštne prestrihy, keď sme v jednu chvíľu v úli, hneď na to v ľudskom byte a o chvíľu v súdnej sieni. To je ale asi všetko, čo sa týka negatív, pozitíva majú mierne navrch. Hlavným je samozrejme Seinfeldov humor, ktorý zrejme dabingom trochu stratí. Hlavne by ma zaujímalo, ako si prekladateľ poradí s týmto dialógom – A: We are men today. Bee men. B: Amen. A: Hallellujah.

PanVcielka PanVcielka

Humor je asi to jediné, čo si tu užijú aj starší diváci. Ale Pán Včielka je určený hlavne deťom a tie sa na ňom určite budú dobre baviť, ale myslím, že ani tí starší nebudú jeho sledovaním otrávení, či znudení. Proste taká milá rozprávočka, ktorá utečie ako voda a príjemne pobaví.

/