Pamiatkári

Michal Klembara
Michal Klembara
Recenzia

Pamiatkári (The Monuments Men, 2014)Originálny názov: The Monuments Men

Žáner: historická dráma
Minutáž: 118 minút
Krajina: USA / Nemecko
Rok: 2014
Prístupnosť: MP 12

Réžia: George Clooney
Scenár: George Clooney, Grant Heslov
Kamera: Phedon Papamichael
Strih: Stephen Mirrione
Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Matt Damon, George Clooney, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Sam Hazeldine a ďalší

Skvelý príbeh, možno až šľachetné zámery, výborné obsadenie a skúsený tím tvorcov. To všetko oprávnene vzbudzovalo veľké očakávania. Nebudem tajiť, že ostali úplne nenaplnené.

Malo ísť o historickú komediálnu-drámu, aspoň to tak vyzeralo podľa trailerov a vyhlásení zainteresovaných. Pamiatkári nakoniec nie sú ani jedno. Príbeh je založený na skutočných udalostiach, hrdinovia filmu naozaj žili a pôsobili v špeciálnom programe spojeneckých armád zameranom na ochranu a záchranu kultúrneho dedičstva. Po zhliadnutí filmu sa však nedá zbaviť dojmi, že to všetko predsa len prebiehalo inak.

A to je nakoniec asi dobre, lebo historicky je film veľmi zjednodušený a nepresný. Celý program s názvom „the Monuments, Fine Arts and Archives“, do ktorého bolo zapojených 400 kurátorov, historikov umenia a pracovníkov múzeí, redukuje na sedem mužov a zasadzuje ho do nesprávneho časového rámca. Dokonca zvláštnym úvodom a záverom marginalizuje jeho vznik i pôsobenie, čo určite nebolo Clooneyho cieľom.

Pamiatkári (The Monuments Men, 2014)

Úpravy historických reálii pre potreby dramatizácie sú samozrejmé, ale nemali by zájsť príliš ďaleko. Navyše, v prípade Pamiatkárov sa žiadna dráma nekoná. To môže byť z hľadiska diváckeho zážitku nakoniec najväčší problém. Chýba totiž akékoľvek napätie, akcia a ani raz nemáte obavy o hrdinov príbehu. A to ani vtedy, keď umierajú.

Problém to je aj pre ostatné zložky filmu, ktoré môžu byť samé o sebe v poriadku, ale bez skutočnej drámy vyznievajú všetky silné monológy, dojímavé pasáže i momenty víťazstiev a úspechov zväčša neskutočne pateticky, nudne, či zbytočne. Zaklincoval to sám George Clooney, ktorý všetky ústredné myšlienky príbehu doslovne prerozpráva. Inak to pravdepodobne asi nešlo, lebo samotný film by bez toho nebol ich nositeľom.

Je zbytočné sa vyjadrovať k hereckému obsadeniu. Všetko sú to kvalitní herci, ktorí svoje postavy stvárnili sympaticky, ale na skutočné budovanie charakterov nemali priestor. Dej je epizodický a rozdelený do niekoľkých línií. Pamiatkári sa pohybujú po Európe vo dvojiciach (siedmy je sám) a spolu sú len málokedy. Ani divák tak nemá šancu vytvoriť si k niektorej z postáv vzťah a ani sa nechať vtiahnuť do príbehu.

Pamiatkári (The Monuments Men, 2014)

Zvolenému prístupu by rozhodne viac vyhovovala forma televíznej minisérie, či kratšieho seriálu. Film si však pýta niečo údernejšie. Pritom príbehy skutočných Pamiatkárov ponúkajú dostatok vhodného materiálu, keďže sa naozaj pohybovali v prvých frontových líniách, riskovali životy a zachraňovali priamo na bojiskách, čo sa dalo.

Nezvyknem sa vyjadrovať k soundtrackom, ale tentoraz mi to nedá. Aj napriek tomu, že hudbu napísal inak úspešný a oceňovaný Francúz Alexandre Desplat, je soundtrack otravný a zvýrazňuje všetky negatíva filmu.

Pamiatkári mohli byť skvelým filmom, ktorý dnešným ľuďom pripomenie skutočnú hodnotu kultúry a umenia. Nepodarilo sa to a pre Georga Clooneyho predstavuje tento film rozhodne prehru na celej čiare.