Krajina pôvodu: Írsko

Réžia: John Carney
Scenár: John Carney
Kamera: Tim Fleming
Hudba: Glen Hansard, Markéta Irglová
Hrajú: Glen Hansard, Markéta Irglová, Hugh Walsh, Gerry Hendrick, Alastair Foley, Geoff Minogue, Bill Hodnett, Danuše Křestová

OnceKeď vás opustí partner po piatich rokoch, nepustite sa do pozerania romantického filmu. Určite nie filmu Once. Čo potrebujete, je niečo, čomu sa dá uveriť, niečo neobyčajné. Once, film, ktorý si získal dobrú povesť, vás iba unudí, sklame a na duši nepoteší. Keď však idete na druhé rande, spokojne sa vyberte na film Once. Bude sa vám páčiť – je milý, pôsobivý a budete sa mať o čom po filme rozprávať.

Záleži hodnotenie filmu na stave diváka? Záleží podoba recenzie na stave píšucého? Zaujímavé otázky, no dostávajú nás príliš ďaleko od recenzovaného filmu. Ten, nech sa mu dostalo akéhokoľvek ohlasu, otázky podobného rangu nevyvoláva. Tento skromný a jednoduchý film skutočne zožal prekvapivý úspech, pritom na prvý pohľad neovplýva ničím bombastickým. Nehrá v ňom žiadna hviezda, nemá veľkú výpravu, originálny príbeh, ani len šťastný žáner. O čom vlastne je?

Mladý írsky chlapík sa nevie spamätať z nešťastného vzťahu a tak spieva a spieva a spieva. Okrem toho sem-tam opraví nejaký ten vysávač, ale inak postáva na ulici s gitarou a chytá za srdce náhodných okoloidúcich. Jednou z nich je aj mladá slečna z Českej republiky, ktorá odišla do Írska zarobiť nejaké peniaze, no zo začiatku predáva iba bezdomovecký časopis. Do Írska prišla spolu so svojou mamou, ktorá celé dni štrikuje a stará sa o svoju vnučku. Áno, tá prišla tiež, doma nechali iba neposlušného ocinka. Čo asi bude nasledovať?

Once Once

No zapletený vzťah, čo iné. Viac však prezrádzať nebudem, pustime sa radšej do výzoru celého filmu. Jedna zo základných ťažkostí spočíva v jeho žánri. Nie je to dráma, nie je to muzikál. Príbeh sa odohráva pomaly a v komornej atmosfére. Ide skôr o riešenie vzťahu ako o obrovské zvraty. Podstatnú časť sa však musíte dozvedieť z piesní, lebo v ich textoch sa skrývajú pocity postáv ako aj ich minulosť. Kým si zvyknete na to, čo to je, bude vám to možno chvíľu trvať, je to však jediný spôsob ako si film Once vychutnať.

Ďalším kritickým momentom sú zle napísané postavy. Ako som už naznačil, chlap opravuje vysávače, no čo ho celý čas vidíme robiť, je státie na ulici s gitarou v ruke, pričom ľudia mu za to zrovna veľa peňazí nedávajú. Žena chodí celé dni po meste a niečo predáva, či už je to časopis alebo ruže, no ani raz nevidíme, že by od nej niekto niečo kúpil. Z čoho žije a z čoho živí svoju matku s dcérou? Prečo jej matka nerobí vôbec nič a iba posedáva doma? A to zostávam iba pri zamestnaní, problémy sú aj pri motivácií postáv a tom, čo robia v rámci svojich súkromných životov.

Once Once

Nechcel by som však zostať pri tom, aby film Once vyzeral ako prepadák. Oceniť treba práve spojenie hudby a príbehu, ktoré stojí síce na tenkej hrane, no miestami je zaujímavé a v určitých momentoch dokonca aj vtipné. Niektoré scény sú veľmi pôsobivo vypointované a doznievajú ešte po ich konci. Aj celkový dojem je príjemný. Pohladí, veľa dlhodobých zárezov po ňom nezostane, ale aspoň tá chvíľková vôňa…

Čo dodať na záver? Koniec filmu je rozpačitý podobne ako táto recenzia. Nie je to náhoda. Stalo sa to raz, bolo to milé, nevinné, celé zamotané, o čom to vlastne bolo? O láske. Film Once.

/