Rok: 2008

Réžia: Edward Zwick
Scenár: Clayton Frohman, Edward Zwick
Kamera: Eduardo Serra
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Alexa Davalos, George MacKay, Allan Corduner, Mark Feuerstein, Tomas Arana, Iben Hjejle a ďalší

OdporDruhá svetová vojna je bezpochyby najväčšou chybou, ktorej sa ľudia dopustili. Desiatky miliónov zbytočne mŕtvych obetí, neskutočné zverstvá páchane na oboch stranách konfliktu, ľahostajnosť, ale i prípady hrdinstva a snahy pomôcť aj napriek vlastnému ohrozeniu. Filmov o tejto vojne bolo už nakrútené nespočetné množstvo a už sa aj zdalo, že táto téma má svoje zlaté časy už dávno za sebou. V posledných rokoch sa však objavilo viacero nadmieru zaujímavých snímok, ktoré sa dokázili pozrieť na veci trochu iným pohľadom než sme doteraz boli zvyknutý. Za spomenutie určite stoja napríklad Listy z Iwo Jimy alebo Čierna kniha.

Režisér a scénarista Edward Zwick nás tentoraz vzal do Bieloruska, aby nám predstavil skutočný príbeh židovských bratov. Spolu s Claytonom Frohmanom napísali scenár na základe knihy Defiance: the Bielski Partisans od Nechama Teca. Do deja sa dostávame cez minimalisticky poňaté titulky, ktoré len umocňujú závažnosť toho, čo bude nasledovať. Čiernobiele zábery, najpr dokumentárne a neskôr hrané, nás rýchlo uvedú do situácie. Sledujeme zabíjanie a násilnú deportáciu židov z malej dediny. Neskôr na miesto prichádzajú bratia Zus a Asael. Nachádzajú tam svojich rodičov mŕtvych. Zo skrýše vytiahnu najmladšieho Arona a utekajú do okolitých lesov, kde sa k nim pripajá aj posledný brat Tuvia. Rozhodnú sa ostať v lesoch, ktoré výborne poznajú, keďže boli pašeráci. Čoskoro sa však okolo nich objavujú ďalší židovský utečenci a najmä Tuvia je odhodlaný pomôcť im a ochrániť ich. Bratia sa rozhodnú založiť lesný tábor a partyzánsky oddiel.

Hlavné postavy boli zverené trojici Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zus) a Jamie Bell (Asael). Všetci traja dostali veľký priestor ukázať svoje herecké umenie. Zaujímave to bolo hlavne v prípade Daniela Craiga. Jeho postava, Tuvia, vyzerá spočiatku ako chlapík, ktorý sa zameria na boj. Tento dojem umocňuje aj krutá pomsta rodičov, ktorú rýchlo vykoná. Čoskoro sa však ukáže, že práve Tuvia je starostlivý ochránca utečencov a Zus ten drsenejší, akčnejší typ. Rozhodne je zaujímave vidieť Daniela Craiga v takejto polohe. To, že má aj na rozvinutejšie postavy dokázal už v minuloročnej britskej dráme Flashbacks of a Fool. Liev Schreiber je zasa herec, ktorého tvár už videla väčšina z vás, ale na meno si možno nespomeniete. Venuje sa totiž hlavne divadlu a film berie zrejme len ako bokovku. Dostával tak predovšetkým mále postavy. Zvyčajne si vyberal tie záporné. Teraz však dokázal, že má na to, aby hral prvú ligu. Jamie Bell, ktorý svoju karéru odpálil filmom Billy Elliot, na svojich dvoch skúsenejších kolegov vôbec nestráca, aj keď samozrejme jeho postava dostala o niečo menší priestor.

Odpor Odpor

Od Edwarda Zwicka môžete očakávať presne to, čo predviedol vo svojich posledných snímkach Posledný Samuraj a Krvavý diamant. Okrem správneho obsadenia je to aj kvalitná kamera a výprava. Niektoré zábery v Odpore sa nebojím označiť priam za prvotriedne. V amerických filmoch prítomný pátos je tu oveľa znesiteľnejší. Azda aj preto, že tu nikto nemáva vlajkou a hrdo nesalutuje. Mnohým divákom pripadajú Zwickové filmy rozvláčne a miestami nudné. Odpor určite nie je výnimkou (i keď ja som sa nenudil ani pri druhom sledovaní), ale dej je veľmi dobre vystavaný. Zabudnúť nemôžeme ani na skvelú hudbu od Jamesna Newtona Howarda, ktorá vždy správne dokresľuje atmosféru inak výlučne lesného prostredia.

Rozhodne netreba očakávať akčný vojnový film. Odpor je skôr drámou. Bojových scén je v celom filme len niekoľko. Dopopredia sa tak dostávajú samotní ľudia, ich život, problémy, ale aj radosti. Škoda toho nešťastného česko-slovenského názvu. Defiance znamená síce aj odpor, ale v tomto prípade by sa hodilo skôr vzdor. Lebo práve o tom film je. O vzdore obyčajných ľudí proti beštiálnej krutosti.

/