Minutáž: 117 minút

Réžia: James Gray
Scenár: James Gray
Kamera: Joaquin Baca-Asay
Hudba: Wojciech Kilar
Hrajú: Joaquin Phoenix, Mark Wahlberk, Robert Duvall, Eva Mendes, Antoni Corone, Danny Hoch, Tony Musante

NocPatriNamKriminálky vracajú úder! Po Scorseseho triumfe s Na druhej strane sa s filmami podobnej zápletky roztrhlo vrece a na diváka sa vyrojili či už Americky gangster alebo Oscarová Coenovka Tato krajina nie je pre starých. Medzi mnohých režisérov, ktorý to s týmto žánrom chceli skúsiť je aj James Gray, ktorý sa 7 rokov po fakt zlých Temných zákutiach vracia na plátna. Opäť s Markom Wahlbergom a Joaquinom Phoenixom a opäť budeme moralizovať. Noc patrí nám.

Na scéne sú dvaja bratia. Bobby žije požívačným spôsobom života. Vlastni klub, kšefty idú, ma vražedné krásnu priateľku Amadu, no a tu a tam si aj šnupne. Ten druhý, Joe, je práve povýšený ,,policajt roku“, ktorý žije usporiadaným rodinným životom a proti ľuďom, ako je Bobby dennodenne bojuje. Konflikt je na dohľad. Po tom, čo Joa postrelia členovia ruskej mafie (ktorý sa tak trochu poznajú s Bobbym) sú ulice hore nohami a Bobbyho začína biť svedomie. Ešte viac, keď sa dozvedá že ďalší na rade má byť šéf polície, ktorým nie je nik iný než otec obidvoch bratov.

Z prstu vycucaná zápletka a tak trochu aj z prstu vycucaný film. Noc patrí nám sa zaraďuje medzi najväčšie sklamania aké tento rok v kine zažijete. Dobrý nápad zabil Gray príšerne klišovitým scenárom, ktorý z jeho filmu robí len ,,ďalší thriller na Sobotu večer“. Skvelé herecké výkony, miestami fakt úchvatné momenty (dramatička hádka medzi Bobbym a Amadou, dych berúca automobilová naháňačka) podkopávajú nereálne dejové zvraty a trápne moralistické posolstva. Obrovská škoda.

NocPatriNam NocPatriNam

Ako som už spomínal, herecké výkony v Noc patrí nám sú skutočne na vynikajúcej úrovni. Gray zvolil pre postavy diametrálne odlišných bratov typovo geniálnych Marka Wahlberga a Joaquina Phoenixa. Obidvaja žmýkajú z postav absolútne maximum a aj keď im scenár nie raz dopraje momenty, kedy obidvaja vyzerajú fakt hlúpo, dokážu to svojimi schopnosťami obrátiť vo svoj prospech. Veľmi ma prekvapila vynikajúca Eva Mendes v úlohe Bobbyho priateľky Amady a ako otca hlavných hrdinov uvidíme tradične skvelého Oscarového herca Roberta Duvalla.

Naznačil som že medzi najväčšie klady patrí popri hereckým výkonoch aj technická stránka. Všetok kredit ide kameramanovi. Úchvatne nasnímaná akčná sekvencia vás pribije do sedadiel. Treba pochváliť aj vhodný hudobný sprievod. No a s kladmi sme skončili. Najväčším problémom tohto filmu je bez najmenších pochybnosti mizerný scenár. Keby sa Gray tak veľmi nechcel hrať na Martina Scorseseho (čo mu v úvode trošičku aj vychádza) a zvolil iný postup, Noc patri nám by bolo majstrovské dielo. Hercov na to mal, mal aj dobrý nápad. Kde sa stala chyba? To naozaj netuším.

NocPatriNam NocPatriNam

Nejde len o to že film je príliš krátky na to, aby divák mohol uveriť v Bobbyho náhly ,,prechod“ na dobrého chlapca, alebo aby pochopil že prečo vlastne Amada spravila to čo spravila. Taktiež si Gray vôbec nelámal hlavu s nejakou hlbšou psychológiou obidvoch bratov, čo je strašná škoda, pretože ten film mohol byt skutočne geniálny. Zo začiatku to ide, všetko klape ako hodinky a z každej druhej scény krásne mrazí, potom príde veľké ZRAZU a filmu dochádza dych. Celá zápletka skončí na princípe ,,dvaja bratia vs. Zlý Rusi“. A to nehovorím ani o tom, ako ,,úchvatne“ to cele pán režisér zaklincuje..

Noc patrí nám poteší len to najmenej náročné publikum, ktoré si k môjmu hodnoteniu v kľude môžu prirátať ďalšie hviezdičky. Gray ale nevytiahol z témy maximum a je to strašná škoda. Na plátne tak hĺbavejší divák uvidí len nevyužitý dobrý nápad a celou cestou domou bude vypočítavať všetky možnosti, ako to s týmto tuctovým filmovým počinom mohlo dopadnúť lepšie. Hold, smola. Gray by mal skúsiť vymeniť žáner. Kriminálky mu očividné nesedia.

/