Nobody 2020 © Universal Pictures Nobody 2020 © Universal Pictures

Ruský režisér adrenalínovej šialenosti Hardcore Henry (2015) Ilja Najšuller sa dal dohromady s kaskadérskou skupinkou 87North, ktorá stojí za dychvyrážajúcou akciou v trilógii Johna Wicka (2014-2019). Pribalil k tomu aj scenáristu Dereka Kolstada, ktorý stojí za jej úspechom a rozhodli sa ukázať divákom, že dokážu vykresať akčného hrdinu prakticky z kohokoľvek. Produkčne dielo zastrešil režisér David Leitch, ktorý má na konte okrem prvého Wicka aj Atomic Blonde (2017), Deadpoola 2 (2018) či Rýchlo a zbesilo: Hobbs & Shaw (2019).

Nobody

akčný, triler
2021 / 92 min. / MP 18

Ilja Najšuller
Derek Kolstad

Najnepravdepodobnejší akčný hrdina súčasnosti získal tvár Boba Odenkirka známeho zo seriálu Better Call Saul (2015-2020). Bob hrá postavu Hutcha Mansella, ktorý už dlhšiu dobu väzí vo frustrujúcej rutine pracujúceho otca rodiny, ako ilustruje zostrihaná stereotypná sekvencia v úvode. Hutch precitne až vo chvíli, keď sa do jeho domu vlámu lupiči a on ich nedokáže zastaviť. Začne prehodnocovať svoj život, prácu, vzťah so ženou i deťmi. Osudnou sa mu stane cesta autobusom, v ktorom sa ocitne s bandou ruských grázlov. Akcia nepôsobí prepálene, vyzerá realisticky. Vidno, že Hutch nie je majster kung-fu ako Keanu Reeves, ale chlapík v rokoch, ktorého pár otvorených rán nezastaví v snahe nastoliť poriadok.

Ako to tak býva, nepremyslená akcia prináša nečakanú reakciu. Medzi polámanými Rusmi bol totiž aj mladší brat miestneho mafiána Yuliana (Aleksej Serebrjakov), ktorý veľmi nerád vidí svoju famíliu v nemocnici. Náležitá pomsta na seba nenechá dlho čakať.

Nobody (v slovenčine Nikto) ponúka o čosi komornejšie spracovanie ako príbehy z univerza nájomných vrahov. Kolstadov rukopis sa síce nezaprie, no viac sa zameriavame na rodinné konštelácie. Prvá hodinka obsahuje menej akcie, dozvedáme sa viac o Hutchovom rozpoložení a o jeho neľahkom vzťahu s rodinou. Odcudzenie s manželkou Beccou (Connie Nielsen) prejde vývojom a rovnako sa posunie i s rezignovaným otcom (Christopherom Lloydom), ktorý dožíva v starobinci. Sledovať Lloyda v pokročilom veku ako si labužnícky užíva akciu s brokovnicou je skutočne potešením pre oko.

Nobody 2020 © Universal Pictures

Jednoduchý akčný film vás bude baviť od začiatku do konca. Hutchovi budete v premene na nekompromisného hitmana fandiť. Prial by som si, aby Nobody ostal osviežujúcou jednorazovou jednohubkou a aby producentov nelákalo urobiť z neho dojnú kravu v podobe série. V poslednej dobe to vyzerá tak, že sa akčný žáner dožíva vítanej resuscitácie a bola by škoda zacykliť ho s každým novým hrdinom do rozsiahlych pokračovaní. Nobody je očarujúci vo svojej skromnej komornosti.

Výnimkou je akčné finále, ktoré pôsobí akurátne okázalo a nápadite. Miestami vám pripomenie vyčíňanie Denzela Washingtona v prvom Equalizerovi (2014). Akurát ruský záporák pôsobí jemne rozpačitým dojmom. Serebrjakov netuší či má vyznievať komicky alebo drsne, vo výsledku je skôr tragéd. Bob Odenkirk si však prerod na akčného hrdinu užil plnými dúškami. Ťažko by sme našli lepšieho adepta na túto úlohu. Dokonca to práve on prišiel s nosným námetom na film, nakoľko ho už dvakrát vykradli.

Dnes sa už nestáva, že máte chuť si film po dopozeraní pustiť znovu. Nobody je práve týmto prípadom a veštím mu svetlú budúcnosť. Z tohto Najšullerovho kúsku bude televízna stálica.