Krajina: Španielsko

Réžia: Juan Antonio Bayona
Scenár: Sergio G. Sánchez
Kamera: Óscar Faura
Hudba: Fernando Velázquez
Hrajú:Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Samuel Joslin, Oaklee Pendergast, Marta Etura, Sönke Möhring, Geraldine Chaplin, Ploy Jindachote a ďalší

Nič nás nerozdelí (Lo imposible, 2012)Veľmi silný dojem vytvára už trailer na túto snímku a našťastie tá samotná v ničom nezaostáva. Tsunami v roku 2004 zasiahlo juhovýchodnú Áziu obzvlášť tvrdo, státisíce ľudí zahynuli. Je však nemožné si predstaviť, aké to bolo pre ľudí na zasiahnutých územiach. Španielska dráma Nič nás nerozdelí (v originály Lo imposible) nám túto skúsenosť sprítomňuje cez osudy členov jednej rodiny.

Bennettovci – mama, otec a traja synovia, z ktorých najmladší má len päť rokov – sa vyberú na vianočnú dovolenku do Thajska. Inak žijú v Japonsku, takže o domácu atmosféru aj tak neprichádzajú. Zakrátko po ich príchode sa však tropický raj zmení na peklo. Celé pobrežie aj s ľuďmi na plážach a v bazénoch spláchla prívalová vlna. Nasleduje ťažký boj o prežitie a urputná snaha nájsť stratených členov rodiny, ktorí môžu byť už mŕtvi.

Snímka útočí na citlivú stránku každého diváka a darí sa jej to veľmi dobre. Robí to však prirodzene a bez preháňania. Film je založený na skutočnom príbehu španielskej rodiny. To bola z pochopiteľných dôvodov nahradená britskou, čo otvorilo dvere medzinárodne známejším hercom a ľahšej zahraničnej distribúcii. Skutočná matka tejto rodiny, María Belón, asistovala pri písaní scenára a pomáhala aj Naomi Watts pripraviť sa na rolu. Sama si inak túto herečku aj vybrala a bola prítomná ja na nakrúcaní, ktoré prebiehalo na miestach, kde sa príbeh odohral.

Nič nás nerozdelí (Lo imposible, 2012) Nič nás nerozdelí (Lo imposible, 2012)

Snaha o vernosť je prítomná v celom filme. Režisér Juan Antonio Bayona už vo svojich predchádzajúcich snímkach ukázal, že naturalistické stvárnenie mu nie je cudzie. Tsunami zdevastovaná krajina na to poskytla dostatok možností, ale nebolo zbytočne tlačené na pílu. Dôraz je daný na preživších a ich vyrovnávanie sa so situáciou.

Hlavným motívom filmu, na ktorý odkazuje aj jeho originálny názov, je snaha nájsť stratených členov rodiny, o ktorých neviete, či žijú (a je to nemožné zistiť, kým ich nenájdete). Rodina Bennettovcov je prírodnou katastrofou rozdelená. Mária (Naomi Watts) ostáva s najstarším synom (Tom Holland) a Henry (Ewan McGregor) s mladšími dvoma. Kamera viac sleduje líniu matky, ktorá je vážne ranená a po náročnej ceste končí v nemocnici. Naomi Watts tak hrá prím a pribúdajú jej nominácie na významné ocenenia. Zranenia jej postavu postupne tak trochu vyradzujú z deja a viac priestoru vďaka tomu dostáva mladý anglický herec Tom Holland, ktorý predviedol naozaj výborný výkon. Typovo trochu pripomína Billy Elliota a zrejme nie len mne – stvárnil ho totiž v rovnomennom muzikály.

Nič nás nerozdelí je výnimočne kvalitná dráma a nás len teší, že vznikla v Európe. Juan Antonio Bayona sa po Sirotinci (El Orfanato, 2007) opäť ukázal ako schopný a talentovaný režisér. So scenáristom Sergiom G. Sanchézom (napísal aj horor Sirotinec) tvoria navyše dobrý tím. Snáď čoskoro ohlásia nový spoločný projekt.