Minutáž: 108 minút
Krajina: Francúzsko

Réžia: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Scenár: David Foenkinos
Kamera: Rémy Chevrin
Hrajú: Audrey Tautou, François Damiens, Bruno Todeschini, Mélanie Bernier, Joséphine de Meaux, Pio Marmaï, Monique Chaumette, Marc Citti, Alexandre Pavloff a ďalší

Nežnosť (La Délicatesse, 2011)Francúzska romantická dráma Nežnosť je nakrútená podľa rovnomennej knižnej predlohy Davida Foenkinosa z roku 2001. Najprv nám predstaví obyčajný dokonalý pár, Nathalie a Françoisa. Sú mladí, pred sebou majú krásny spoločný život a hoci sa práve zosobášili, nemajú sa kam ponáhľať – teda aspoň si to myslia. François však nečakane zomrie a Nathalie zostane sama s hlbokým smútkom a pocitom, že už nikdy nebude šťastná. Na nasledujúcich niekoľko rokov sa jej životom stane práca, no len dovtedy, kým nie je pripravená opäť nadviazať vzťah. Keď do jej kancelárie vstúpi Markus, jej švédsky podriadený, Nathalie ho bez okolkov pobozká. Aj keď si svoje konanie vlastne neuvedomuje, Markus z toho celkom prirodzene vydedukuje, že má u nej šancu, hoci je oproti malinkej a krehkej Nathalie nemotorným a navyše aj plešivejúcim obrom. Nikto vôkol, dokonca ani Nathalie či Markus, by sa pri pohľade na týchto dvoch neodvážili tvrdiť, že sú si súdení.

A vlastne možno ani nie sú, pretože o tom tento film nie je. Rozpráva o jemnej rovnováhe vo vzťahu a aj o tom, ako vpustiť nového človeka do svojho života, ak vaše srdce zažilo veľkú stratu. Napokon, čo vlastne potrebuje človek nájsť v tom druhom, aby bol šťastný? Dráma Nežnosť takmer dokonale zobrazila krehkosť a chúlostivosť vzťahu, ktorý medzi Nathalie a Markusom vzniká a prekážky, ktoré im kladie okolie. Vďaka tomu sme v napätí a očakávaní až do samého konca filmu.

Nežnosť (La Délicatesse, 2011) Nežnosť (La Délicatesse, 2011)

Ak sa pýtate, či toto ako zápletka stačí, odpoveď znie áno aj nie. Materiál je dostatočne bohatý a dobre napísaný, no pre mnohých môže byť päťaktová štruktúra príliš náročná na pozornosť. Nejde o oddychovú romantiku na americký spôsob, ale to rozhodne nie je filmu na ujmu. Sledovať zbližovanie hrdinov v podaní Audrey Tautou a Françoisa Damiensa je potešením, ktoré má blízko k privilégiu – nikto iný sa do úloh Nathalie a Markusa nehodí viac a nikto by tento príbeh nezahral tak jednoducho a verne ako oni dvaja.

Avšak, dráma si priveľmi zakladá na vnútornom rozpoložení postáv a vo filmovej forme nám chýba vševediaci rozprávač. To sa dá pripísať na vrub samotnému Davidovi Foenkinosovi, ktorý svoj román aj adaptoval do podoby scenára. Ten si pravdepodobne želal zachovať čo najviac zo svojho diela – nech sa páči, no to si žiada inovatívnu réžiu. Lenže tej sa opäť v útlocitnom ochrannom kŕči chopil spisovateľ Foenkinos spolu so svojim podobne neskúseným bratom, a tak sa zaujimavého réžijného vedenia veru nedočkáme. Nežnosť si iba tendenčne požičiava z nevšednej a excentrickej Amélie z Montmartru a jej podobných. Romantická dráma je teda výnimočná hereckými výkonmi a sympatickým príbehom, no vo všetkej svojej kráse, úprimnosti a jednoduchosti jej chýba neopakovateľnosť a významnosť.