Minutáž: 96 minút

Réžia: Lee Tamahori
Scenár: Gary Goldman
Kamera: David Tattersall
Hudba: Mark Isham
Hrajú: Nicolas Cage, Julianne Moore, Jessica Biel, Thomas Kretschmann, Tory Kittles, Jose Zuniga, Jim Beaver /p>

NextMeno Philip K. Dick je známe najmä medzi priaznivcami sci-fi literatúry, ale v posledných desaťročiach aj medzi priaznivcami kvalitných predlôh pre sci-fi filmy. Stačí spomenúť názvy filmov ako Blade Runner, Total Recall, Minority Report, Scanner Darkly alebo trebárs Odplata Johna Woo-a. Tieto všetky filmy čerpali námet z poviedok a noviel tohto spisovateľa, niektoré s obrovským a niektoré s slabším úspechom, ale vždy sa jednalo o zaujímavé filmy, minimálne z pohľadu originálneho námetu. Philip K. Dick stihol do svojej smrti napísať sci-fi poviedok veľké množstvo a tak sa asi ešte niekoľkokrát stretneme s filmami, ktoré budú čerpať námet z týchto poviedok, toto je prípad aj nového filmu Next, ktorý vznikol podľa poviedky The Golden Man.

Príbeh filmu je poriadne upravený oproti pôvodnej poviedke. Hlavným hrdinom vo filme je Chris Johnson, ktorého od detstva prenasledujú jeho vidiny, keď vidí čo sa stane približne o dve minúty neskôr. Keďže tento dar je preňho veľkou oštarou tak sa živí v Las Vegas ako “kúzelník“ Frank Cadillac, ktorý predvádza lacné triky pre zabávajúce sa davy hráčov. Svoju schopnosť občas využíva aj na menšie obohatenie sa, keď v kasíne vyhrá vcelku peknú sumičku a potom musí unikať pred strážnou službou. Tesne potom ho kontaktujú agenti FBI, kvôli teroristom a zároveň stretne ženu, ktorú pravidelne vidí vo svojich víziách a jeho život sa zrazu začne dramaticky meniť…

Next Next

Scenárista Gary Goldman (podieľal sa na adaptácii Dickovej poviedky Total Recall) a najmä novozélandský režisér Lee Tamahori (zodpovedný za bondovku Dnes neumieraj a za xXx: Nová dimenzia) urobili z pôvodného námetu dosť pofidérnu verziu, ktorá bola v mnohých veciach pozmenená do modernej podoby, ale vo viacerých veciach robí film poviedke The Golden Man poriadnu hanbu. Väčšina adaptácii Dickových poviedok stavila na vyváženú kombináciu filozoficko-depresívnej atmosféry a svižnej akcii a tým sa tieto filmy (najmä Minority Report a Blade Runner) stali klasikami vo svojom žánri. Tamahori ale v prípade filmu Next stavil na zvláštny zlepenec, kde sa Frank ako hlavná postava utápa vo svojich problémoch, odmieta spolupracovať s FBI, balí svoju vytúženú ženu a popritom ho Tamahori niekoľkokrát nechá umrieť a o chvíľu zase ožiť, čo pôsobí minimálne veľmi zmätočne, keď divák nevie, kedy je čo v prítomnosti a podobne. Tamahori sa nechal zlákať hraním sa s časovými rovinami a takisto ako na budovanie logického príbehu nejako pozabudol aj nadanie pre megalomanskú akciu a tak sa divák veľmi nedočká niečoho veľkolepo akčného, jedine tak posledných 15 minút sa niečo poriadne robí.

Hlavnú postavu vo filme stvárnil Nicolas Cage, s ktorým to v poslednej dobe ide poriadne dolu vodou, keď už poriadne dlho nehral v dobrom filme. Cage si už jednoducho asi nevie vôbec vyberať filmové úlohy a dávno preč sú jeho skvelé herecké kreácie napríklad vo filme Leaving Las Vegas. Vo filme Next sa podstate stále spolieha na svoj už notoricky známy pohľad psa, ktorému niekto ukradol večeru a navyše mu maskéri vo filme pridali zaujímavý príčesok, ktorý je ale dosť na smiech. Okolo Cage-a sa vo filme mihnú dve herečky, jednou je Jessica Biel ako jeho vyvolená Liz a Julianne Moore ako agentka FBI. Jessica Biel pôsobí vo filme ako pekný estetický prvok, ktorý sa občas snaží o filozofovanie, ale veľmi jej to nepasuje. Oproti tomu Julianne Moore zvládla svoju úlohu vynikajúco a aspoň ona si dokázala obhájiť svoje dobre herecké meno.

Next Next

Film Next teda nepatrí ani zďaleka medzi kvalitné adaptácie poviedok P. K. Dicka a dalo by sa povedať, že sa jedná o poriadne sklamania a o nevyužitú príležitosť, keď sa takýmto námetom sa dalo toho urobiť oveľa viac ako sa to podarilo týmu okolo režiséra Lee Tamahoriho. Keď ale patríte medzi fanúšikov psieho pohľadu Nicolasa Cage-a a nebude vám vadiť nelogickosť viacerých vecí vo filme, tak sa možno v kine aj zabavíte. Ale len možno.

/