News of the World © 2020 Universal Pictures News of the World © 2020 Universal Pictures

Tom Hanks po úspechu vynikajúceho Kapitána Phillipsa (2013) znovu spojil sily s režisérom Paulom Greengrassom a tentoraz sa rozhodli vyrozprávať príbeh z divokého západu. Filmový hitmaker poľavil zo svojich režijných trademarkov a k novinke pristúpil úplne odlišným štýlom. Zabudnite tak na klasicky roztrasenú greengrassovskú kameru či búrlivé tempo. Namiesto nich dostaneme panoramatické zábery na krásy divokého Texasu v slimačom rytme.

News of the World

dráma, dobrodružný
2020 / 118 min. / MP 12

Paul Greengrass
Paul Greengrass, Luke Davies
Starosvetskému westernu News of the World (Správy zo sveta) však skutočne trošku chýba spád. Nachádzame sa v období pár rokov po občianskej vojne. Bývalý južanský kapitán Jefferson Kidd (Tom Hanks) si musel nájsť nové povolanie, a tak cestuje od jedného mestečka k druhému a číta v nich ľuďom správy z novín. Občania sú mu vďační, popri informovaní ich privádza na iné myšlienky. Jedného dňa narazí na mladú Johannu (Helena Zengel), dievča nemeckého pôvodu, ktoré vychovali Indiáni. Tí však boli vyhnaní a dievča, ktoré nevie ceknúť anglicky má byť odvedené ku vzdialeným príbuzným naprieč celým západom. Tejto neľahkej úlohy sa nemá kto chopiť, tak sa na to nakoniec podujme kapitán Kidd. Texas však vie byť veľmi nebezpečným miestom a cesta to nebude jednoduchá. Malú divošku treba navyše trochu vychovať a naučiť komunikovať.

Ponúkaný western je servírovaný vo veľmi komornej atmosfére. Príde aj na akciu, no vzhľadom na to, že kapitán Kidd nie je žiaden Wyatt Earp, pôsobí veľmi neohrabane, ale za to realisticky. V pomalšom naratíve máme šancu viac oceniť kameru Dariusza Wolskiho, ktorý má na konte nakrúcanie Pirátov z Karibiku či častú spoluprácu s Ridleym Scottom. O nevtieravý soundtrack sa postaral vynikajúci James Newton Howard.

Tom Hanks odohral svojho pokojného nehrdinského kapitána v klasickom štandarde. Svojou charizmou drží film aj v nudnejších pasážach nad hladinou. 12-ročná Helena Zengel sa profiluje ako talentovaná mladá herečka. Divákom môže byť povedomá z nemeckej drámy Narušiteľ systému (2019).

News of the World © 2020 Universal Pictures

Od skúseného režiséra Paula Greengrassa by som očakával dej, ktorý dokáže diváka udržať viac v napätí. Jednoduchosť zápletky je miestami až zarážajúca. Zhruba od polovice sa skutočne pristihnete, že začínate sledovať hodinky. Rozhodne by som nečakal príbeh, ktorý je tak ľahké predvídať. Na druhú stranu je celkom podmanivé sledovať ešte stále rozdelenú Ameriku vojnou severu proti juhu. Navyše, nemecko-indiánske komunikačné okienko pôsobí veľmi sympaticky. Proces zbližovania dvoch nesúrodých spolupútnikov hrá na citlivú strunu. Nemôžem sa však zbaviť dojmu, že zo zaujímavého námetu predčítača pozitívnych správ vojnou zdecimovanej americkej populácii šlo skutočne dostať nápaditejšiu zápletku.

Vydarených historiek z divokého západu sme videli neúrekom, ale minimalistickejší dej s dvomi postavami by sme hľadali len ťažko. Má však svoje silné chvíľky a vďaka talentovanému hereckému tandemu vás dokáže v závere rozcítiť. Ak je vám po chuti sympatický výlet povozom po očarujúcej americkej planine v dobrej spoločnosti, len to skúste. Aj napriek určitým vizuálnym či hereckým kvalitám je však pravdepodobné, že najnovšie Greengrassove dielo časom upadne do zabudnutia.