Rok: 2013

Réžia: Joseph Kosinski
Scenár: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek, Michael Arndt
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: M.8.3, Anthony Gonzalez, Joseph Trapanese
Hrajú: Tom Cruise, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Morgan Freeman, Nikolaj Coster-Waldau a iní

Nevedomí (Oblivion, 2013)Skutočných sci-fi filmov – kvalitných a inteligentných, ktoré by neboli obohatené o prvky hororu, romantiky, fantasy, či nestáli viac na akcii, humore alebo superschopnostiach – nebolo v posledných rokoch veľa. Nevedomí (Oblivion) do nás tak vliali mnoho optimizmu a nádeje na poriadny žánrový zážitok.

Reklamní tvorcovia to majú v Hollywoode akési ľahké. Ich kariére filmových režisérov po príchode na slnečné západné pobrežie Spojených štátov naoko nič nestojí v ceste. Taký je zjednodušene aj príbeh Josepha Kosinského. Už po piatich rokoch bol do kín uvedený jeho celovečerný debut Tron: Legacy (2010). V ňom naplno zúročil svoje skúsenosti s počítačovo generovanou grafikou a nakrúcaním reklám na počítačové hry. Jeho vnímanie vizuálnej estetiky a vzťah k hrám sa tu náramne hodili, keďže Tron na týchto nohách vždy pevne stál a diváci boli ochotní odpustiť mu nedostatky v narácii. Kosinský v tomto projekte vystupoval len ako režisér.

Pri Nevedomích je to už o niečom inom. Ide totiž o jeho autorský počin, pri ktorom sa podieľal aj na scenári a produkcii. Dostať takúto možnosť nie je samozrejmé. Film je založený na jeho vlastnom, ešte nepublikovanom, rovnomennom grafickom románe, na ktorom pracoval niekoľko rokov. Podľa vlastných slov chcel vzdať poctu sci-fi filmom zo 70. rokov. Čiastočne sa mu to podarilo, ale naplno ho v tejto snímke dobehli jeho režisérske slabiny.

Nevedomí (Oblivion, 2013) Nevedomí (Oblivion, 2013)

Príbeh je jednoduchý, ale zaujímavý. Hlavným hrdinom je Jack Harper (Tom Cruise), zrejme bývalý vojak, o ktorého minulosti veľa nevieme a ani on sám. Jemu aj jeho kolegyni Viktórii pred súčasnou misiou vymazali, vraj z bezpečnostných dôvodov, pamäť. Pokým Viktória (Andrea Riseborough) neopúšťa ich hypermoderný a luxusný domov vysoko v oblakoch, Jack každý deň schádza na Zem a opravuje pokazené, či poškodené drony, ktoré strážia planétu pred mimozemšťanmi. Tí pred 60 rokmi napadli ľudstvo a takmer všetko zničili. Ľudia však vojnu vyhrali, a tak preživší opustili zdevastovanú Zem a žijú na orbite, či na Saturnovom mesiaci Titán. Aspoň to je teda oficiálna verzia, ktorej nostalgický Jack, smútiaci za starým svetom, verí až do momentu, keď ho séria nečakaných udalostí privedie pred pravdivý obraz sveta i jeho samého.

O dejové zvraty teda v príbehu núdza nie je. Často mu však chýba napätie a už keď silnie, zvyčajne hneď aj skončí. Dej je rozvláčny a kratšia stopáž by filmu teda len a len prospela. Joseph Kosinsky však nedáva príbeh a jeho rozprávanie na prvé miesto. Prioritou je pre neho forma – vizuál, práca s kamerou, výprava či dizajn jednotlivých lokácií a objektov. V tom odviedol aj so svojimi spolupracovníkmi, hlavným kameramanom Claudiom Mirandom (Podivný prípad Benjamina Buttona, Life of Pi, Tron: Legacy) a production designerom Darrenom Gilfordom (Tron: Legacy), výbornú prácu.

Závisí teda len na tom, či vám to bude stačiť, alebo nie. Kosinsky vytvoril niekoľko zaujímavých konceptov, ktoré sú pre mňa plusom tejto snímky. Príbeh ako celok a samotný scenár však vykazujú vážne nedostatky. Dialógy sú často pomerne jednoduché, postavy jednorozmerné a rozprávanie príbehu je skôr herné. Charaktery postáv sú tiež nejasné. Jack je prezentovaný ako zvedavý muž, ale často koná skôr ako stroj než skutočný človek. Nepozrie sa kam nemá, nedáva tie správne otázky a podobne. Často narazíte na nelogické momenty a čo je pre mňa hlavný kameň úrazu, veľmi podstatné skutočnosti príbehu nie sú vôbec vysvetlené. Tvorcovia sa tým veľmi uľahčili prácu. Navyše je vidieť silnú inšpiráciu staršími sci-fi filmami, a tak snímka nepôsobí práve originálne.

Miestami som mal pocit, že Tom Cruise už nestačí hereckým umom na svoju postavu, ale keď sa na to pozerám spätne, Jacka Harpera stvárnil ako naozaj sympatického človeka a nedostatky môžeme pripísať scenáru. Najviac sa mi však páčil výkon britskej herečky Andrey Riseborough v úlohe Viktórie. Jedine pri nej som mal pocit, že sa za jej správaním skutočne niečo skrýva.

Nevedomí určite patria medzi to lepšie, čo sa v poslednej dobe urodilo. Kosinsky vytvoril svojský mikrosvet a mnohých môže naozaj nadchnúť. Neponúka však taký komplexný a kvalitný zážitok, aby sme boli nadpriemerne spokojní.