Minutáž: 120 minút
Rok: 2009

Réžia: Nancy Meyers
Scenár: Nancy Meyers
Hudba: Heitor Pereira , Hans Zimmer
Kamera: John Toll
Hrajú: Alec Baldwin, Meryl Streep, John Krasinski, Lake Bell, Steve Martin, Hunter Parrish, Zoe Kazan, Rita Wilson, Daryl Sabara, Caitlin Fitzgerald, Mary Kay Place, Emjay Anthony, Alexandra Wentworth, Bruce Altman, Nora Dunn

Nejak sa to komplikujeRomantická komédia s nádychom drámy. O päťdesiatnikoch. Málo časté, no nie nevídané. V podaní hollywoodskych hviezd a s dobrým scenárom dokonca i zaujímavé. Postavy v strednom veku sú parketou režisérky a scenáristky Nancy Meyers. Do svojich projektov už predtým vlákala Jacka Nicholsona alebo Diane Keaton. Na druhej strane i mladším „zaškatuľkovaným“ hercom vkladá do rúk zrelší materiál a posúva ich do realistickejšej (existenčnej) roviny.

Vo svojom najnovšom projekte nám predstavuje Jane a Jakea. Desať rokov po rozvode stále iba predstierajú, že spolu vychádzajú. Zmier a spokojný život našli iba naoko. Sentiment a vtieravá otázka „Čo ak?“, ktorú na povrch vyplavil alkohol, ich v predvečer promócií ich syna privedie do spoločnej postele. Neočakávaný priebeh udalostí vykoľají najmä Jane, ktorá sa v okamžiku stáva milenkou – tou druhou ženou – a páči sa jej to. Vina voči Jakeovej manželke (ktorá bola dôvodom ich rozvodu) ju trápi omnoho menej ako zmätok v dušiach ich troch detí. K tomu všetkému si postupne uvedomuje, že hoci sa prekážky medzi Jakeom a ňou rokmi vyparili, tým pravým partnerom pre ňu by mohol byť niekto úplne iný.

Nejak sa to komplikuje Nejak sa to komplikuje

Poďme na hviezdne obsadenie. Meryl Streep a Alec Baldwin, obaja mnohokrát ocenení, držia film nad vodou. Nezahanbia sa a vyťažia zo scenára všetko, čo sa dá (nič menej sa ani čakať nedá). Tretím v milostnom trojuholníku je architekt Adam v podaní Steva Martina. Toho si väčšina divákov spája s trápnym a často prízemným humorom priemerných komédií. Mnohí však nevedia, že tento komik kedysi žal jeden úspech za úspechom a pochváliť sa môže i mnohými nomináciami na prestížne ocenenia. I keď o tom súčasné smerovanie jeho kariéry nesvedčí (a tohoročná nominácia na Zlatú malinu nepomáha), dobre sa cíti i vo vážnej role. Striedmy výraz a „normálna“ postava mu veľmi svedčia. K hereckým esám sa pridáva i mladý John Krasinski, ktorý sa rýchlo prehrabal epizódnymi postavami a už piaty rok nakrúca úspešný seriál The Office. Aj keď nie je na plátne veľmi často, práve na ňom stojí väčšina komiky filmu.

Námietka by mohla smerovať na dĺžku snímky. Hoci film ponúka priveľa príležitostí na neplánované ponorenie sa do vlastných myšlienok, zložitosť predkladanej situácie by zostala v skrátenej verzii nepovšimnutá alebo by sme kĺzali iba po jej povrchu. Nie, kratšia minutáž nie je onou ingredienciou, ktorá by film vylepšila. Romantickej komédii žiaľ chýba humor, ktorý by nechal hlbšie myšlienky doznieť, ktorý by vyplnil hluché miesta a ktorý by celý film povzniesol. Čo vás teda donúti dvojhodinový film dopozerať? Neistota, ako sa romanca skončí.

Tak či onak, posledné slovo má divák. Ste ochotní prežiť malé životné dobrodružstvo, drámu, aférku so všetkým, čo k tomu patrí?