Rok: 2005

Réžia: Brian Robbins
Scenár: Cormac a Marianne Wibberley, Geoff Rodkey, Jack Amiel, Michael Begler
Kamera: Gabriel Beristain
Hudba: Alan Menken
Hrajú: Tim Allen, Kristin Davis, Zena Grey, Spencer Breslin…

/Človek, zvyknutý na niekdajšiu slávu veľkého filmového gigantu orientujúceho sa na svet mladých – Walta Disneyho, by čakal od nového filmu tejto značky záruku kvality. Ale ako sme si už v poslednom čase mohli všimnúť, namiesto pomyselnej krivky smerom hore, Walt Disney každým ďalším filmom upadá čoraz viac, tobôž mám obavy, že čoskoro nepobaví už ani tých, ktorých baviť má, t.j. deti. Rodič si preto radšej dvakrát premyslí či obetuje celodennú výplatu pre kúsok filmovej brečky, v tomto prípade si dovolím odporučiť radšej návštevu McDonalda.

Nový film hlboko podpriemerného amerického režiséra Briana Robbinsa neprináša do sveta filmu absolútne nič nové. Ani náznak nejakej snahy, myšlienky či dôvtipu. Ale venujme sa otázke najdôležitejšej, a tou jest, či film plní očakávania publika pre ktoré bol určený. Nie som už síce vo veku dieťaťa, ale myslím, že z časti áno, plní. Scenár bol napísaný (piatimi ľuďmi!!!) očividne na kolene, za pár hodín, šikovnejší autor by to zvládol ešte rýchlejšie, ale o to tu teraz nejde, predsa nechceme, aby detský divák musel riešiť zložité rébusy.

Hlavnou postavou tohto rodinného príbehu je otec štvorčlennej rodinky Dave Douglas, ktorého vierohodne stvárnil vtipný Tim Allen (10% z celkového hodnotenia). Je to klasický muž v zrelom veku, tzv. workoholik, ktorý občas zabúda na to, že má doma ženu, ktorá by si zaslúžila viac pozornosti. To si Dave uvedomí až neskôr, ale poporiadku. Dave je advokátom, práve riešiacim prípad ohľadom využívania nevinných zvierat na rôzne, nebezpečné pokusy. Všetko ide tak ako má, kým sa nestane niečo hrozné. Jedno zo zvierat, 300 ročný pes Shaggy (dobre čítate) unikne spod zajatia zlých doktorov (najtrápnejšia dvojica akú som kedy videl) a pricvála až do domu rodinky Douglasovcov. Nič netušiaci Dave, ktorý prichádza po šichte domov neverí vlastným očiam. Pes! On predsa nenávidí psov. Pri pokuse o násilné vyhodenie psa na ulicu Shaggy zasadzuje posledný úder. Zahryzne sa Daveovi do ruky a ten zrazu dostáva psie gény (videli ste Zviera s Robom Schneiderom?).

/ /

Film nadobúda rozmery ako už spomínaný snímok Zviera. Dave skáče, olizuje sa, vrtí zadkom, naháňa mačky, chlípe vodu, po sprche zo seba vodu vytrasie (20%). To je ale asi tak všetko, čo tento film ponúka. Musím priznať, že deťom sa to bude možno páčiť, ale keď im po filme kúpite zmrzlinu, už si naň nikdy nespomenú. Ako to celé dopadne si určite domyslíte sami. Nebudete s tým mať ani najmenší problém, pretože pointa je stavaná pre človeka s iq 23.

Po technickej stránke film neponúka nič zaujímavé, snáď spomeniem dva digitálne spravené prechody do vnútra ľudského tela, ktoré nám ponúknu na ukážku, čo taký psí gén v našom tele dokáže urobiť. Nejde o nič prevratné, podobné veci a ďaleko kvalitnejšie spracované sme mohli vidieť v desiatkach iných filmov.

Kamera, zvuk, strih nestoja za zmienku, priemerná práca ľudí, ktorí sú vo svojej brandži buď nováčikmi alebo len priemernými figúrkami. Ku hercom sa vraciame záverom, okrem spomínaného Tima Allena, herecké obsadenie trpí „telenoveláckym“ defektom a je vám z neho na zvracanie. Dvojice, trojice či iné persóny si medzi sebou vôbec nesedia a to je už prvý náznak neúspešného výsledku.

Ak vám nie je ľúto takmer zbytočne vyhodených peňazí do vzduchu a chcete aspoň na pár minút ulahodiť vášmu dieťaťu, urobte mu pekný večer s týmto filmom hrajúcim si na zábavu bez zábavy.

P.S. Zvyšných 10% dávam za moju lásku k Disneymu, ktorá každým mesiacom čoraz viac chladne. Žiaľ.

/