Minutáž: 106 minút

Réžia: Len Wiseman
Scenár: Danny McBride
Kamera: Simon Duggan
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Kate Beckinsale, Scott Speedman, Shane Brolly, Tony Curran, Derek Jacobi, Steven Mackintosh, Bill Nighy, Michael Sheen

/Keď v roku 1897 vydal Bram Stoker svoj román Draculu určite nepredpokladal, ako sa téma upírov stane populárnou.Dal dokopy rôzne rumunské povery vychádzajúce z krutého panovania Vlada Tepesa v Transylvánii a vrátil strach z upírov medzi ľudí (popritom aj pekne zarobil). Táto kniha sa dočkala viacerých filmových adaptácii, aj keď tá najlepšia a najznámejšia musela mať kvoli problémom s vdovou po spisovateľovi iné meno – Nosferatu. Popritom sa ale mytológia okolo upírov začala zhusťovať a napríklad knihy o upíroch od spisovateľky Anne Rice sú už komplikované príbehy plné bojov o moc a podobne (jeden zjednodušený príbeh od Anne Rice bol natočený pod názvom Interview s upírom s Bradom Pittom a Tomom Crusiom). „Inteligentná“ trilógia Blade už tému posunula do akčných vôd, kde je približne situovaný aj film Underworld z roku 2003, ktorý tvorcom, na čele s režisérom Lenom Wisemanom, priniesol veľmi pekné zárobky a tak je logické, že nás teraz čaká pokračovanie s podtitulom Evolution.

Wiseman stvoril pre svoje filmy Underworld mytológiu, pozostávajúcu zo zobrazenia odvekého boja medzi upírmi (aristokrati) a lykantmi = vlkolaci (nižšia vrstva), pretože je už zaužívané, že nepriateľom upírov majú byť práve vlkolaci. V prvom dieli sme spoznali bojovníčku, z radu upírov, Selenu (Kate Beckinsale), ktorá sa zapletie do ďalšieho sporu medzi dvoma znepriatelenými stranami, kde ide o Michaela (Scott Speedman), ktorý patrí k vlkolakom, ale zároveň aj voľajako súvisí s prapočiatkom sporov. A z čoho logicky vyplýva – Selena a Michael si padnú do oka a hneď tu máme jemne pozmenený príbeh Rómea a Júlie. Film plynule pokračoval. Dozvedeli sme sa niečo zo zložitej mytológie a už nasledoval záver filmu, kde Selena nakopala pár zlých postáv a koniec zostal pekne otvorený pre ďalšie pokračovanie.

/ /

Evolution pokračuje v príbehu s tým, že nenávisť medzi upírmi a vlkolakmi prerástla v otvorenú vojnu, v ktorej strede sa nachádza naša dvojica zaľúbencov. Selena sa čoraz viac púšťa do riešenia sporov a podstaty problému. Dej sa stále viac zahmlieva a na scénu sa dostávajú stále postavy ako Marcus, Viktor, Adrian Tanis, William, ktoré nám ozrejmujú (alebo naopak komplikujú) značne zložitú históriu konfliktu. Selena popritom zistí, že aj jej rodina má v konflikte svoje veľké miesto. Vzťah s Michaelom sa vyvíja tiež dobre až na to, že Michael nevie ešte veľmi dobre kontrolovať svoje premeny na vlkolaka. To sa ale dá zvládnuť, najmä keď sa Selena dostáva už k samotnému jadru problémov…

Séria Underworld nemôže náročnejšieho diváka zaujať hlbokým príbehom, ani prepracovanou psychológiou postáv. Už prvý diel zaujal najmä dvoma vecami – vizuálne spracovanie a Kate Beckinsale. Isto nebudem klamať keď budem tvrdiť, že práve tá Kate Beckinsale je tým hlavným dôvodom prečo je séria úspešná. Veď pohľad na Kate v tesnom koženom oblečení ako pobieha medzi vlkolakmi a efektne ich zabíja niekomu môžu spôsobiť veľmi pekný umelecký zážitok. V druhom dieli je ten kožený oblek ešte tesnejší a dočkáme sa ešte vyzývavejších milostných scén. Jej herecký partner Scott Speedman (u nás známy zo seriálu Felicity) je skôr do počtu, veľkým herectvom nezaujme, vlastne nemá ani veľký priestor.

/ /

Čo sa týka vizuálneho spracovania, Wiseman v prvom dieli pomiešal všemožne vizuálne finesy (napríklad srandičky ala Fincher + kožené obleky ala Matrix, alebo Blade) a za minimálny rozpočet 20 miliónov stvoril vcelku príťažlivý vizuálny kabát pre svoje dielko. Pre druhý diel dostal už dvojnásobný rozpočet, čo by malo znamenať ešte lepšie triky a podobne. To ale vo filme nanešťastie veľmi nevidieť, skôr práve naopak ako keby v jednotke boli lepšie triky, alebo skôr mal Wiseman lepšie nápady. Môže to vyplývať aj z voľby prostredia, prvý diel sa odohrával v kamenných uliciach Európskych miest a druhý diel sa naopak odohráva viac menej vo vidieckom prostredí, napríklad v starom sklade. A tam sa už vizuálne vychytávky uplatnia ťažšie. Zaujímavé ja aj celkové farebné prevedenie filmu do modra, ktoré ale ku koncu už trošku nudí.

Underworld: Evolution je dôstojným pokračovaním svojho predchodcu, aj keď príbeh je občas komplikovaný a vizuál nie vždy ohromujúci. Ak sa vám páčil prvý diel a ak máte chuť na akčnú zábavu a boje medzi vlkolakmi a upírmi, choďte na film do kina, nemali by ste ľutovať. Najmä keď sa chcete „iba“ pobaviť.

/