Rok: 2009

Réžia: Antoine Fuqua
Scenár: Michael C. Martin
Kamera:Patrick Murguia
Hudba: Marcelo Zarvos
Hrajú: Richard Gere, Don Cheadle, Ethan Hawke, Wesley Snipes, Vincent D’Onofrio, Brían F. O’Byrne, Will Patton, Michael K. Williams a ďalší.

Najlepší z BrooklynuV krátkom čase sa k nám dostáva už druhý film o odvrátenej strane života v amerických mestách a o policajtoch, ktorí sa ocitli na druhej strane. Po výbornom Zlom polišovi s Nicolasom Cageom v hlavnej úlohe je to kriminálna dráma Najlepší z Brooklynu od známeho režiséra Antoinea Fuqua.

Antoine Fuqua sa preslávil filmom Training Day z roku 2001. Kriminálny thriller priniesol príbeh policajtov z narkotického oddelenia, pohľad na ich drsný život a poznanie, že zákony musíte obchádzať, ak chcete zločin úspešne potlačiť. Fuguovi sa už na tento úspech nepodarilo v plnej miere nadviazať. Možností mal síce požehnane, ale žiadny jeho ďalší film si nezískal takú divácku odozvu a uznanie ako práve Training Day, i keď snímky ako Slzy slnka, či Kráľ Artuš si určite svoje miesto a divákov našli. Aj preto sa jeho najnovší projekt nevyhne porovnávaniu práve s týmto filmom.

Najlepší z Brooklynu ma navyše aj podobnú premisu. Hlavné postavy musia vziať zákon do vlastných rúk, aby dosiahli spravodlivosť, či už spoločenskú, alebo osobnú. Snímka nemá ústrednú dejovú líniu. Namiesto toho sa pozeráme hneď na tri samostatné príbehy, ktoré sa miestami mierne stretávajú, ale medzi ústrednými protagonistami nedochádza k zásadnej interakcii. Všetko sa to odohráva v malej a veľmi chudobnej časti Brooklynu. Cez optiku troch hrdinov vidíme v akom rozklade sa nachádza tunajšia spoločnosť, ako postupujú kompetentní v boji proti zločinu, či ako sú radoví policajti slabo ohodnotení a demotivovaní.

Najlepší z Brooklynu Najlepší z Brooklynu

Eddie Dugan (Richard Gere) má len pár dní do dôchodku a nechce si to už komplikovať. Medzi kolegami zjavne nie je obľúbený, žena ho opustila a jeho jediným priateľom popri alkohole je prostitútka, ktorú zvykne navštevovať. Detektív Sal (Ethan Hawke) má už aj tak veľkú rodinu a jeho tehotná manželka čaká dokonca dvojčatá. Veľmi akútnym problémom sa stáva ich dom. Nie len preto, že časom bude až príliš malý, ale drevo, z ktorého je postavený, je plesnivé. To komplikuje zdravotný stav astmatickej manželky, čo ohrozuje ešte nenarodené deti. Rozhodne sa tak získať potrebné peniaze na kúpu nového domu akýmkoľvek spôsobom. Stále však, v rámci jeho zmýšľania, priateľným. Chce najmú kradnúť počas záťahov drogové peniaze. A nakoniec je tu Tango (Don Cheadle), detektív v utajení. Už pred mnohými rokmi sa infiltroval do miestnej drogovej mafie a teraz je pekne vysoko. Už má však toho dosť a chce skončiť. Jeho nadriadení však pre neho pripravili ešte jednu úlohu, ktorá je pre neho osobne veľmi ťažká.

Herecké obsadenie je pre takýto film kľúčové a tu si na ňom dali naozaj záležať. Niekomu môže pripadať aj zbytočné mať takýchto hercov pokope práve v tomto filme, keďže ich jednotlivé postavy nemali až toľko priestoru, ako by si zaslúžili. To platí najmä pre Ethana Hawkea. Príbeh jeho postavy by zniesol aj samostatný film. Trojicu hercov v hlavných úlohách dopĺňa ešte Wesley Snipes, ktorý si za svoju malú postavu vyslúžil veľa chvály. Oprávnene. Ukázal, že sa s ním dá počítať a vie svoju postavu zaujímavo podať. Osobne ma prekvapil aj Richard Gere. Mal som ho zrejme zaškatuľkovaného v iných žánroch. V takejto úlohe som ho rozhodne nečakal a zvládol ju výborne.

Problémom filmu je jeho pomalé rozbiehanie. Aj po 40 minútach to stále vyzerá ako rozbeh, ale kdesi v tomto čase môžete nadobudnúť dojem, že to tak bude až dokonca. A takmer aj bude. Tým, že sú nám predostierané tri samostatné príbehy, sa každý z nich odvíja len veľmi pomaly. Napätie je však najmä v druhej polovici slušne gradované a zaujímavosť deja ide hore. Oplatí sa teda úvodné nudnejšie pasáže, v ktorým miestami ani neviete, čo sa vlastne deje, prečkať. Fugua sa zrejme snažil načtrnúť predstavu bežného života v štvrti, z ktorého sa mali dané príbehy vyvinúť. Celkovo to však pôsobí trochu nereálne, odcudzene. Ťažko je nám skutočnú situáciu v USA zhodnotiť, ale ak je to naozaj tak, ako nám filmári ukazujú, nemáme im, čo závidieť. V tejto snímke je veľmi jasne poukazované na neľahkú situáciu policajtov, ktorí pracujú v ťažkých podmienkach, neraz v ohrození života a sú veľmi zle zaplatení. Najlepší z Brooklynu môže mať vďaka tomu pre Američanov trochu iný rozmer.

Nedá sa povedať, že by Antoine Fuqua opäť trafil do čierneho. Fanúšikovia jeho Training Day budú zrejme sklamaní. Netreba však zúfať. Najlepší z Brooklynu je viac kriminálnou drámou ako thrillerom, a tak sa treba naň aj pozerať. Je to veľmi kvalitne nakrútený film so zaujímavými príbehmi, skvelým koncom a dobrým hereckým obsadením. Ale neprináša nič navyše. O pár dní, či týždňov si naň už asi nespomeniete.