Minutáž: 108 minút

Réžia: Anthony Russo, Joe Russo
Scenár: Mike LeSieur
Kamera: Charles Minsky
Hudba: Rolfe Kent
Hrajú: : Owen Wilson, Kate Hudson, Matt Dillon, Michael Douglas, Seth Rogen

My dvaja a magorPredstavte si, že sa voláte Carl Petersen (v našom filme Matt Dillon). Ste mladý človek, ktorý má úspešnú prácu, a práve ste sa oženili s krásnou blondínkou menom Molly (Kate Hudson), ktorej otec je zhodou okolností váš najvyšší nadriadený. Váš pracovný kredit očividne vzrastá – máte vlastnú kanceláriu, vlastné projekty. Akurát ste sa presťahovali do krásneho rodinného domu, kde plánujete stráviť týždne príjemných idylických novomanželských chvíľok. Situácia sa ale komplikuje…

Autoritatívny svokor nielenže po vás žiada zmenu vášho priezviska, ale i tiež riadne chúlostivú, intímnu a nemorálnu záležitosť – vazektómiu (ľudskejšie povedané sterilizáciu). Malý šok na úvod manželstva, nepoviete? Z toho sa však ako-tak viete vykecať. No keď za vami príde váš najlepší priateľ, s ktorým ste prežili bujarú mladosť, so sklopenými očami a slovami, že práve stratil zamestnanie a strechu nad hlavou, tak ho predsa nemôžete nepozvať na pár dni (respektíve na dobu neurčitú) k sebe – do vášho nového hniezdočka, kde ste sa ešte sami nestihli poriadne zahniezdiť.

Dupree (kto iný než Owen Wilson). Tak sa volá nový prírastok do vašej domácnosti a ako nám už názov slovenského distributéra napovedá, je to magor. Všade, kde príde, na seba strháva všetku pozornosť, a predstavuje priam stelesnenú katastrofu. Je to ale váš najlepší priateľ. Na vašej obľúbenej pohovke spí pernamentne nahý, na toaletu chodí cez vaše hniezdočko lásky, s partiou malých chlapcov hrá pred vaším domom baseball, vašu starostlivo ukrytú krabicu s pornografickým materiálom vyťahuje pre vlastné potreby, a sexuálny akt s obľubou vykonáva za prítomnosti množstva sviečok. Psychický tlak teda začína byť skutočne extrémny.

Nepríjemný svokor neprestáva tlačiť na pílu a tolerantnej manželke (mimochodom učiteľke na základnej škole) už preteká pohár trpezlivosti. Vaša práca je na hrane, s manželstvom to podobne nevyzerá práve najružovejšie a Dupreemu je radosť žiť. Ale je to stále váš najlepší priateľ. Alebo už nie?

Určite to poznáte. Ak nie z vlastnej skúsenosti, tak z nespočetného množstva filmov. Rušivé medzičlánky vo vzťahoch v podobe tretích osôb sú pevnou súčasťou každej tretej (romantickej) americkej komédie. Schéma je vzorová, akoby sa tvorcovia riadili nejakou hollywoodskou príručkou pre tieto špecifické „oddychové“ a nenáročné komédie. Počiatočná idylka – katastrofa za katastrofou – kumulácia problémov – zásadný krok – súcit a pochopenie – katastrofa za katastrofou č. 2 – kumulácia problémov č. 2 – naštrbenie chodu rodiny – uvedomenie si závažnosti situácie – urovnávanie všetkého do pôvodného stavu – každý má každého rád – trápny, ošúchaný happyend.

My dvaja a magor My dvaja a magor

Schematická úbohosť však nie je jediným tŕňom v mojom oku. Pre mňa osobne bol veľmi ťažko stráviteľný a nepresvedčivý Matt Dillon, ktorému táto úloha absolútne nesadla. Do žánru komédia sa značne nehodí – jeho nevýrazný prejav a chladná tvár sú totiž na zaplakanie. Ako rasistický policajt v oscarovej dráme Crash bol skvostný, no toto veru nie je jeho káva. Oveľa viac vody by pomútil, keby už definitívne zakotvil vo vodách thrillerov či drám.

Čo sa týka krásnej Kate Hudson, odohrala štandard prislúchajúci hereckým výkonom v tomto žánri. Owen Wilson, veľký to obľúbenec a filmový partner Bena Stillera, zachraňuje hereckú zložku, aj keď v jeho podaní som videl omnoho vydarenejšie výkony (Starsky and Hutch, Šanghajskí rytieri). Michael Douglas ako náročný svokor – obchodník zvučný herecký ansámbl len dopĺňa a ničím nefascinuje. Celkovo hodnotím herecké výkony ako premárnený potenciál. Nedá mi to, ale kľudne by som si na mieste fádneho Matta Dillona vedel predstaviť živšieho a temperamentnejšieho herca, akým je napríklad Ben Stiller, ktorý je pre tento žáner, povedzme si otvorene, ako stvorený.

My dvaja a magor My dvaja a magor

Najzradnejšími polenami, ktoré film od samého začiatku zrážajú na zem, sú úplne najelementárnejšie aspekty a piliere filmu ako takého – ničím nezaujímavá a fádna réžia začínajúcich bratov Russovcov (Bombakšeft), tuctový otrepaný scenár a už spomínaný nevyužitý herecký potenciál.

Paradoxne film zo zeme niekedy zodvihne jeho vlastné negatívum – a to je obstojné množstvo tradičných klišé scén, ktoré miestami aj napriek svojej predvídateľnosti môžu vskutku naozaj dobre pobaviť. Škoda, že takých miest nebolo o čosi výdatnejšie.

Ľahko badateľná je aj márna snaha tvorcov o miestami vážnejší tón či emotívne rodinné scény, ktorými nám chceli podčiarknuť, že to celé nie je iba o „srande“, ale aj o vážnosti života a o psychike našich hrdinov. Tieto trápne do neba volajúce scény film chtiac – nechtiac posúvajú špičkami do žánru drámy, čo tejto už tak dosť slabej komédií vôbec nehrá do karát, a pridáva to len na jej rozporuplnosti.

My dvaja a magor KMy dvaja a magor

My dvaja a magor je ďalšou kvapkou v mori ošúchaných a skutočne nie veľmi zábavných ako skôr smiešnych (trápnych) komédií. Hviezdny herecký tím na čele s Owenom Wilsonom a Michaelom Douglasom rozhodne pritiahne pozornosť mnohých divákov, ale to je asi tak všetko. Fádna (priam lenivá) a neskúsená réžia, slabý, už toľkokrát obohraný scenár a nevyužité herecké schopnosti. Proste podobne ako v Carlovom novomanželskom živote katastrofa za katastrofou. Na svoje si prídu hádam iba tí absolútne najnenáročnejší diváci oddychových komédií.

/