Minutáž: 95 minút

Réžia: Adrian Grunberg
Scenár: Mel Gibson, Adrian Grunberg, Stacy Perskie
Kamera: Benoît Debie
Hudba: Antonio Pinto
Hrajú: Mel Gibson, Peter Stormare, Dean Norris, Bob Gunton, Stephanie Lemelin, Kevin Hernandez, Scott Cohen, Patrick Bauchau, Aaron Cohen, Sofía Sisniega a ďalší

Moje letné prázdniny (Get the Gringo, 2012)Mel Gibson sa v posledných rokoch vo filmoch často neobjavuje, dokonca si doprial aj niekoľkoročnú pauzu. Navyše, z toho mála snímok sa neobjavila pre neho žiadna výraznejšia postava a väčšina z nich aj tvrdo prepadla, ako u divákov, tak aj u kritiky. Moje letné prázdniny, s výnimočne trefným lokálnym názvom, sú jeho čiastočne autorským pokusom napraviť si renomé. Okrem stvárnenia hlavnej postavy sa totiž spolu s debutujúcim režisérom Adrianom Grunbergom postaral aj o scenár.

Príbeh sa začína neďaleko mexickej hranice. Policajti naháňajú auto s dvoma klaunmi, vyzerá to na bankovú lúpež. Vodič bez konkrétneho mena, neskôr nazývaný len Gringo (Mel Gibson) sa snaží dostať za hranice, nová betónová stena, ktorá má chrániť USA pred prílevom lacnej latinskoamerickej pracovnej sily, je však proti. Keď sa mu to nakoniec podarí, na druhej strane sú už mexickí policajti. Ich veliteľ potom, čo uvidí v aute peniaze, odmieta vydať zločincov Američanom. Peniaze si nechá, Gringa posiela do väzenia (čo sa stalo so spolupáchateľom, uvidíte vo filme) a práve tu sa odohráva takmer celý film. Nedávno prebehli aj našimi médiami informácie o tom, ako to vyzerá v juhoamerických väzniciach. Tu je to podobné. Je to v podstate mesto v meste. Režim pomerne voľný, za ubytovanie, ak chcete strechu nad hlavou, si treba platiť, na nádvorí stánky s jedlom, drogy, zbrane a všetko, čo zdravý kriminálnik môže potrebovať. Nechýba ani zvláštna sekcia pre bohatých, v ktorej žijú tí, ktorí tomuto miestu skutočne vládnu.

Prostredie je to, čo robí film do značnej miery zaujímavým a vďaka čomu vybočuje z priemeru. Postava Mela Gibsona je veľký pohoďák, ktorý sa rýchlo naučí, ako to tu chodí. Skúsený zlodej a zabijak s tým samozrejme nemá problém. Napriek týmto „kvalitám“ je vykreslený ako sympatický a v podstate milý chlapík. Príjemný dojem z neho aj z filmu dotvárajú početné humorné situácie a dobré repliky. Naproti tomu, v akčných scénach je film pomerne priamy, násilie neskrýva a objavujú sa aj závažnejšie témy. To je asi najvýraznejším nedostatkom Mojich letných prázdnin. Určitá žánrová nejednoznačnosť, až som ochotný veriť tomu, že naozaj išlo v prvom rade o pripomenutie nám toho najlepšieho, čo sa v Melovi Gibsonovi skrýva. Medializácia jeho súkromného života, ktorý vyzerá byť podobne rozporuplný ako tento film, mu totiž určite na imidži nepridala.

Moje letné prázdniny (Get the Gringo, 2012) Moje letné prázdniny (Get the Gringo, 2012)

Snímka sa síce dlhšie rozbieha, má ale pomerne dobré tempo, a tak nenudí. V neskorších fázach deja má rýchly spád a nie je teda problém Gibsonovi uveriť všetko, čo treba. Film sa v origináli volá Get the Gringo, čo reaguje na situáciu, ktorú hlavná postava svojimi činmi vyvolá. Po krku mu ide pre ukradnuté peniaze niekoľko zložineckých zoskupení. Náš česko-slovenský názov však absolútne vystihuje náladu filmu a hlavnej postavy. Je cítiť, že Mel Gibson si nakrúcanie užíval a nebral to celé veľmi vážne.

Moje letné prádzniny sú pre fanúšikov Mela Gibsona dobrou príležitosťou pripomenúť si lepšie časy jeho hereckej kariéry. Pre mnohých je to variácia na jeden z jeho najlepších filmov, Odplatu (Payback, 1999). Tematické podobnosti sú zrejmé, brutálne a skorumpované prostredie a pomerne vtipný hlavný hrdina, ktorý je navyše bývalý vojak. Nedosahuje to však rovnaké kvality.