Minutáž: 116 minút

Réžia: Sean Anders
Scenár: David Caspe
Kamera: Brandon Trost
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrajú: Andy Samberg, Leighton Meester, Vanilla Ice, James Caan, Milo Ventimiglia, Blake Clark, Meagen Fay, Tony Orlando, Will Forte, Rachel Dratch, Nick Swardson a ďalší

Môj otec je šialenec (That's My Boy, 2012)Hovorí sa, že do kinosály by sme mali vstupovať bez predsudkov a očakávaní, ale pri Adamovi Sandlerovi sa to dodržiava čoraz ťažšie – obzvlášť po naozaj nevydarenej dvojúlohe v januárovej komédii Jack a Jill (Jack and Jill, 2011). Iste, má za sebou aj celkom vydarené snímky, v ktorých ukázal svoju vážnejšiu tvár a čo to z hereckého talentu – napr. vo veľmi obľúbenej romantike 50x a stále po prvý raz (50 First Dates, 2004) alebo v dráme Reign Over Me (2007). Ale odkedy v roku 1999 založil vlastnú produkčnú spoločnosť Happy Madison, takmer všetky jeho postavy sa dajú charakterizovať ako nezrelé a detinské. Bude teda „šialený“ otec v jeho podaní iný? A očaria nás scenáristi dôvtipom?

Nie, žiaľ, to sa nestane. Za všetko hovorí slogan filmu: „Príbeh dieťaťa… a jeho syna.“ Povzbudzujúce (pre dobro kinematografie ako takej) však je, že Sandlerov posledný kalkul finančne prepadol, a to aj napriek tomu, že jeho veľmi podobné predchádzajúce projekty – podľa môjho názoru celkom zázračne a nepochopiteľne – spravidla vyprodukovali aspoň dvakrát toľko peňazí ako stáli.

Mladý Donnie Burger je papuľnatý a nadržaný štrnásťročný zasran, ktorému sa splní pubertálny sen a pretiahne svoju sexi učiteľku, slečnu McGarriclovú. Tá za to onedlho dostane tridsať rokov natvrdo, no kým sa to prevalí, stihnú počať syna, ktorého Donnie dôvtipne pomenuje Han Solo. Teraz má však Donnie už cez štyridsať rokov, je z neho len vyhasnutá mediálne ex-hviezda bez lesku a po krku mu idú daňováci, ktorí ho chcú poslať na tri roky do basy.

Môj otec je šialenec (That's My Boy, 2012) Môj otec je šialenec (That's My Boy, 2012)

Ako Donnie vykĺzne z tesného zovretia úradov? Presne tak, ako by to urobil iný priemerne inteligentný televízny skrachovanec – pokúsi sa vydolovať peniaze z reality show, no na to musí do väznice, kde „žije“ slečna McGarriclová, nalákať svojho syna, ktorý od neho hneď po osemnástych narodeninách prezieravo utiekol. Han Solo Burger sa premenoval na Todda Petersona, chystá sa oženiť a jeho kariéra vo finančnom biznise je veľmi sľubne naštartovaná.

Netreba to ani zdôrazňovať – stret sedliackeho Donnieho s rezervovaným Toddom by mal vyvolať fúru komických situácií. Lenže scenár filmu je žalostne jednoduchý, priehľadný a, čo je najhoršie, väčšinu času sa snaží ťažiť z trapasov a sexuálnych vtipov. Ak teda neholdujete práve takémuto humoru, filmu sa s oblúkom vyhnite, pretože cez celú tú zúfalú snahu zabaviť publikum presvitá vyčerpanosť nápadov. Rafinovaného humoru či zaujímavej pointy sa nedočkáte, ale na druhej strane, prehnanou adoráciou predčasného sexu sa vo filme nešetrí.

Čo sa týka hereckého obsadenia – produkcia sa postarala o pomerne slušný ansámbel – uvidíte napr. Jamesa Caana, hviezdičku zo seriálu Gossip Girl, Leighton Meesterovú a Mila Ventimiglia, ktorého si možno budete pamätať ako Stalloneho syna vo vydarenom poslednom diely Rockyho. Predpokladám, že herci si asi mali zo seba elegantne robiť dobrý deň, ale ich postavičky sú tak schematicky tendenčné a scenár tak nepríjemne klišéovitý, že to, čo na plátne predvádzajú, je smutné a otrasné zároveň.

Z komédie je navyše citeľná snaha vytvoriť bizarné a nezabudnuteľné postavy, čo by možno vyšlo, ak by Sandler nebol na prvom mieste v titulkoch každého filmu, čo produkuje. Má iba veľmi obmedzený počet grimás a neváha ich použiť všetky, či sa do situácie hodia alebo nie. Tak či onak, úškľabky či iné trápnosti, ako vždy, najlepšie fungujú pri vedľajších postavách a Sandlerov Donnie by mal ukázať aj iné stránky svojej osobnosti – ale neukáže. Takže Donnie Burger nie je groteskná postavička, ani chutný mamľas. Je iba nevkusný neotesanec a opilec, ktorému nie osud, ale scenár pripísali nadpozemské (a nevysvetliteľné) schopnosti baliť baby o dvadsať rokov mladšie, než je on sám. Takže, napokon, jediné, čo sa dá na komédii Môj otec je šialenec ako tak chváliť, je šikovný filmový strih, ktorý naplno vynikne počas Toddovej odviazanej rozlúčkovej párty. To, však, nestačí ani na dve celé hviezdičky.